Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Yhdessä vai yksin?

Lauantai 26.9.2015 klo 18:44


Paljon huijareita?

 

Oletko sellainen, joka ottaa vastuun itsestään?

Entä otatko vastuuta muista?

Luulen vain, että on tärkeää omaksua molemmat kannat. On välttämätöntä suostua riippuvuuteen muista ihmisistä.

On saatava kuulua vuorovaikutukseen muiden kanssa. Vain siten olet se, mitä jokainen haluaisi olla.

Vaikka elät elämää menneisyytesi vankina, vaikka olet tapojesi orja, älä silti huijaa itseäsi.

Huijaat itseäsi myös sanomalla, että meillä ei ole varaa antaa kenellekään mitään.

Antamisen vastavuoroisuus kuitenkin on saaminen.

Kateus siis on kaikki pois itseltäsi huijari.

Järkyttäviä lukuja

 

Nyt kun ”myrskyisä” yhteisvaltuuston kokous on käyty, on syytä arvioida tulevaisuttamme lukujen valossa.

Tilinpäätösten 31.12.2014 mukaan Kurikka-konsernin lainamäärä on seuraava: Kurikka 75.667 t€ /5334€/asukas, Jalasjärvi 53.847t€ /6825€/asukas.

Yhtäkkiä olemme pohjamutajoukkoa kuntien joukossa. Jalasjärven vanha säästölinja on vaihtunut maailmanlopun meiningiksi

Yhteensä konsernin koko lainakanta on 125.514.000 €. (= 125 miljoonaa)

Pelkästään kunnan lainakanta on seuraava: Kurikka 45 miljoonaa, Jalasjärvi 36,5 miljoonaa yhteensä 81,5 miljoonaa.

Takausvastuut ovat 31.12.2014 yhteensä noin 30 miljoonaa.

Vastuut kasvavat tämän vuoden lisälainanoton ja Jalasjärven "itsenäisten" takausvastuiden jälkeen noin 20 miljoonalla.

Todellinen reaalinen vastuu on siis yhteensä noin 175 miljoonaa euroa Anno Domini 1.1.2016 kun kuntaliitos lähtee matkaan.

Kiitos Paavo, kiitos Luukko ja kiitos Hirsimäki.

Kuka maksaa kaiken?

Tulevina vuosina elämme kovia , itse hankittuja kurjuuden vuosia.

Väitän, että isojen talousvirheiden takana on nykyisen virkamiesjohdon osaamattomat esitykset ja lepsu päätöksenteko. Jos joku muuta asiassa todistaa, olen mieluusti samaa mieltä.

Perussuomalaisten mielestä väärin tehty päätös oli kuntaliitos.

Näin ei todellakaan ole.

Olemme joka hetki vieläkin tosiasioiden edessä, joista voidaan selvitä. Pitää ainoastaan noudattaa tehtyjä sopimuksia ja ottaa kylmän talouden reunaehdoista varteen.

Voisimme muuttaa asioita omilla päätöksillämme. Jos tahdomme, jos osaamme.

Sitä emme halua tehdä, vai?

Onko nyky luottamushenkilöjohdolla kykyä siihen,  kun ainoa tavoite näyttäisi olevan omien paikkojen säilyttäminen kuntalaisten hyvinvoinnin kustannuksella?

Ennustan, että kaupunginhallituskin muodostetaan 20- henkiseksi. Kun paikalla on 7 puheenjohtajaa ja leegio virkamiehiä, voidaan puhua väenkokouksesta.

35-40 henkilöä ohjaamassa yhden kunnan operatiivista toimintaa. Ihanaa on ja seurallista.

Lautakunnista tehdään joukkokokouksia, vannotaan demokratian nimeen. Onko kyseessä enää aikuismainen käytös vai hiekkalaatikko ja leikki?

 

Järkyttäviä kannanottoja

Mielenkiintoisella tavalla edustavat DSCN0788.JPGerilaiset toimittajat journalismia. Torstain Ilkassa toimittaja Lapinkangas tuo myönteisesti esiin, kuinka keskittäminen tuo työtä Kurikkaan. Kurikalla on myönteistä arvoa. Myöhemmin samassa lehdessä omatoimittajamme Kahari kaivelee pohjamutia. Talousjohtajan "paikkaa olisi tarjottu Hirsimäelle", joka ei kiistä asiaa, kirkuu torstain Ilkka. "Kulkumiehiä on käynyt, mutta mitään virallista ei ole ollut." Näin lahjakkaasti virkamies tölvii kaupunginhallituksen puheenjohtajaa, joka asiallisesti kysyy vt. Jalasjärven talousjohtajan mielipidettä Kurikan talousjohtajaksi. Kulkumieheksi nimitteleminen on siinä toimittajan pääuutinen. Millähän tämän saisi blogistin syyksi?

 


Kommentit

26.9.2015 20:34  Suoja pois takautuvasti!

Irtisanomissuoja nopeasti pois !

27.9.2015 13:28  Kuano

Voisiko joku vihoviimein kertoa, jotta mitä hyötyä kurikkalaille on ollut ja tulee olemaan tästä järjettömästä kuntaliitoksesta?

27.9.2015 14:39  Tähän on tultu

Jospa plogisti kertois sillä hänen ja muutaman Seinäjoki pelkoisen valtuutetun ideahan tämä liitos oli.

27.9.2015 20:06  Juhani

Matti, onko noissa velkaluvuissa mukana nyt kaikki JAKK -velat?Ja toinen kysymys. Osaatko arvioida tai oletteko saaneet ennakkotietoa millaisiksi nuo luvut ovat muodostumassa yhdistymishetkell?? Tuo on aika oleellinen tieto voidaksemme laskea yhdistymisest? syntyvi? hy?tyj? ja haittoja. On ihan selv? ett? yhdistymisest? seuraa haittojen lis?ksi my?s hy?tyj?. Varmuudella luvut ovat kohdillaan vasta 2015 tilinp??t?ksiss?.

27.9.2015 21:26  blogisti

Luvut ovat oikeita ja arviot tältä vuodelta liki totuutta.
Selviämme näistä , mutta emme tämän vuoden kaltaisilla päätöksenteon konsteilla. suunnan pitää muuttua, meillä ei ole talousosaamista.

28.9.2015 7:46  Kuntalaisetko kantavat vastuun ja valitut virka/luottamushenkilöt vain lymyilevät.

Voiko hallinnossa käyttäytyä miten haluaa. Olen tähän asti ymmä'rtänyt, että jokaisen lainan ottaa valtuusto ja jokaisen takauksen myöntää valtuusto. Onhan näin menetelty Jalasjärvellä ja Kurikassakin. Olisiko katseet käännettävä valtuustojen puoleen ja sinne olisi saatava talousosaamista. Samalla tietysati pitää muistaa, että esitykset valtuustolle tekee hallitus , jota edeltää virkamiesvalmistelu. Eli vastuuseen valmistelevat virkamiehet, hallitukset ja valtuusto. Ennenkaikkea valtuustot, jotka ymmärtääkseni tekevät viimeisen laina/takauspäätöksen. Onko Kurikan/Jalasjärven valtuustot edes heränneet tilanteeseen, miksi vain täällä blogissa asiasta kirjoitetaan, missä ovat puheenjohtajien kannanotot, missä ovat valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanotot, mitä niissä seminaareissa puhutaan, ellei ainakin taloudesta. Paljon on kysymyksiä vai onko huoli taloudesta "turhaa". Itse olenb sitä mieltä, kun noita lukuja katsaoo, että huolenaihetta on valtavasti, velkataakka on käsittämättömän iso.

28.9.2015 8:31  Kuano

Yhtäkään vastausta ei ole kuulunut kuntaliitoksen järjellisyyden puolesta. Käännetään kysymys toisin päin, eli mitä haittaa, tai suoranaista vahinkoa tästä järjettömyydestä tulee olemaan?

28.9.2015 8:38  Otetaanko oppi vastaan ?

Ei riitä, että vain sivalletaan ja nauretaan, niinkuin jalasjärvisittäin, vielä Siperia opettaa.

28.9.2015 20:17  kurikan kaupinginhallitus pihalla?

Mitä ihmettä kurikan kh käsittelee saarakkalan valitusta hallinto-oikeuteen??

Kaupunginsihteeri Sepin esityksen mukaan kurikan Kh:n tullai päättää hylätä Saarakkalan valitus hallinto-oikeuteen.

Nyt on kyllä kaiken huippu. Miten ihmeessä kurikan kh voisi kumota hallinto oikeuteen tehdyn valituksen. Onko esittelijä pihalla vai mikä show tässä nyt on valmisteilla?

Voisiko kurikan kh perua myös sipilän leikkaukset

28.9.2015 21:34  maahanmuuttajat kurikkkaan

Hyvä näin. Saadaan vähän väriä ja elämää kurikan katukuvaan

28.9.2015 21:43  Jep!

Muistakaa ottaa sitten ne vain perheet Kurikkaam. Kauhajokikin toimi näin ja nyt sinne meni pääasiassa oikeassa hädässä olevia perheitä.

28.9.2015 21:43  Oi aikoja ja tapoja

Saarakkala valitti kaupunginjohtajan valinnasta yhdistymissopimukseen vedoten. Nyt hän on ollut muodostamassa kunnalle kalliita mammuttilautakuntia ja hallitusta täysin yhdistymissopimuksen kirjaimen vastaisesti. Missä on kansanedustajan moraali ja kunnia?
Päätöksiä ja esityksiä tehdään täysin mielivaltaisesti ja oman edun mukaisesti..
Tällainenko kansanedustaja meillä on??
Ryhmän painostus on ilmeisesti narsistiselle luonteellekin liikaa.

28.9.2015 21:44  Sama

Korjaan Kauhava!

28.9.2015 21:46  oppia hiukan

Kuka idiootti kyselee kaupunginhallituksen toimivallan perään?
Hallitushan antaa vain lausunnon. ei päätöstä? Hallinto-oikeus päättää ja hallitus antaa lausunnon, vaikka Ala-Käkelä olisikin taas kurikkalaisia vastaan.

28.9.2015 22:28  oppia hiukan 21.46

Lue älykääpiö käppänä hallituksen päätös. Urpo.

Lausunto on lausunto. Kurikan kh:n esityslistassa ei sanaakaan lausunnosta. Sanamuotona lukee "kurikan kh päättää hylätä valituksen"

29.9.2015 4:14  Vanhaa virttä

Blogin johdosta on muistettava,että blogisti oli liitoksen innokkain ajaja.Kunta johtajien syyllistäminen on blogisti vanhaa virttä.Eikö hallituksella ja valtuustolla ole asioiden kanssa mitään tekemistä.

29.9.2015 6:31  vauhdikasta velkaantumista

Molemissa päissä, niin Kurikassa kuin Jalasjärvellä on velkaannuttu kiihtyvällä tahdilla viime vuosikymmenellä alkaneiden päätösten ja päättämättömyyden seurauksena. Näiden päätösten valmistelua ovat johtaneet ja esitelleet edelleen toteutettaviksi johtajat Tyrväinen, Juntunen ja Luukko.

Olisiko kannattanut jättää koko kaupunginjohtajavalinta tekemättä, jos johtajilla ei ole merkitystä kunnan menestymisen kanssa?

Vaikka hallituksetkin ovat olleet samanaikaisesti ihan pihalla, olisi kykenevämmältä johtajalta voinut moni typerä päätös jäädä esittelemättä ja käsi olisi voinut tarttua moniin menoja säästäviin ja tulopuolta lisääviin toimiin.

29.9.2015 7:04  Kunnallishalklinto on kaaoksessa, ainakin Kurikassa !

Valtuustot aivan pihalla. Kyllä se taitaa olla niin, että valtuustot Jalasjärvellä ja Kurikassa ovat ottaneet kaikki lainat ja antaneet kaikki takaukset. Näin valtuustot eivät voi "luistaa" vastuistaan. Valmistelua voi aina moittia, se on selvä, ja kyllähän valmistelulla on tärkeä rooli asioiden käsittelyssä ja valmistelua ovat johtaneet kuntajohtaajat. Sitten on vielä nämä "älyn jättiläiset", nämä, jotka katsovat vain omaa etuaan, omia puoluepoliittisia tavoitteitaan, ja menettelevät omien motiivien mukaisesti. Onko kunnallishallinto tullut tiensä päätökseen, tuhoaako kunnallishallinto itse itsensä. Odotettavissa on äänivaltaisten kuntalaisten kyllästyminen "pelin politiikkaan", unohdetaan äänestäminen, murennetaan koko hallinto, antaa ajelehtia oman onnensa nojassa. Tarvitaanko valtavaa luottamushenkilöiden armeijaa, mihin sitä tarvitaan, vain ajamaan omia etujaanko.

29.9.2015 7:24  Synkkä vai synkempi talous?

Kurikan talousarviossa etsitään kuuden miljoonan euron säästöjä. Näin kaukana ovat langanpäät toisistaan. Nyt alkavat tehdyt järjettömät päätökset näkyä. Voi sanoa, että Ala-Käkelän ja Jalasjärven tekemä päiväkotipäätös tuhosi Luovan päiväkodin tekemisen, siltä näyttää. Asioilla on taipumus kävellä vastaan.

29.9.2015 7:53  Päätöksenteko puntariin ????

Mitähän yhtymävaltuusto on päättänyt Jalasjärven päiväkodista, päätöksenteko kuuluu ilman muuta yhtymävaltuustolle, eikä blogissa mainituille Jalasjärven valtuustolle ja Ala-Käkelälle,viimeksimainitun osuutta en asiassa tunne, mutta eihän yksi luottamushenkilö voi tehdä Kurikkaa sitovia päätöksiä, en ainakaan äänestäjän niin ymmärrä, tosin en koko asiasta tiedä muuta kuin kommentissa 7:24 todetun, joka kyllä herättää ihmetystä ja kummeksuntaa, voiko päätöksenteko tuollaista olla, ei kai.

29.9.2015 11:51  Kuano

Sipilä tuntuu loppujen lopuksi olevan tavallinen paskahousu, ei löydy munaa viedä uudistuksia eteenpäin. Seuraavaksi nostetetaan veroja ja veroluonteisia maksuja. Samanlainen yhteiskunnan elinvoiman lamauttaja on tämä paskanpuhujien hallitus, kuin edelliasetkin.
Kataisen sanoin:"Fantastista."

29.9.2015 14:08  Voisiko, kyllä !

Voisikohan Kurikka-lehti tarttua asiaan tehdä tästä velkaantuneisuudesta jutun, jossa haastateltaisiin Kurikan ja Jalasjärven kuntajohtajia, valtuuston puheenjohtajia, hallitusten puheenjohtajia ja talousjohtajia ,Matti Ollilaa ja Aulis Harjua..Tiedän että Kurikka-lehden toimitus lukee tätä blogia, joten aloite menee perille. Myös Osmo Kahari voi aloitetta käyttää. Nyt tuumasta toime

29.9.2015 16:37  luovan päiväkoti??

Mihin tarvitaan edes.

Uudessa kurikassa on 5km päässä nykyinen toimiva päiväkoti. Meinaan jokipiissä

29.9.2015 18:42  Velkataakka

Voiko joku laskea jos velat maksetaan 20 v aikana paljonko veroäyri nousee. Voidaanko vielä investoida. Onko tarkoitus liittää Kurikka Seinäjoelle tai Kauhajoen suuntaan. Kuntajohto laskimet esiin. Onko blokisti oikeassa vai mikä on totuus.

30.9.2015 8:28  Tehtäväksianto äänestäjiltä !

Onko Jalasjärven ja Kurikan valtiustot ja valtuutetut ymmärtäneet tehtävänsä oikein. Tätä tehtäväksiantoa heiltä pitää yksinkertaisesti kysyä. Sitä ei pidä heille kertoa, se pitää heidän itse yksilöidä.

30.9.2015 8:36  En ihmettele !

Paikallisen kansanedustajan toimet ja teot yllättävät. Odotin, että hän kokeneena poliitikkona nousee ministeriaitioon, mutta näytöt eivät riittäneet mitä en ihmettele.

30.9.2015 9:45  Hyvä esiin

Nyt tarvitsee tehdä Kurikasta kutsuvia juttuja ei luotaantyöntäviä. Mikähän kehittäjä tämä 14 08 on? Älkäävaininvestoikotännetyyppi.

30.9.2015 10:11  Katse peiliin !

0:45 kommentoija. Sinä näköjään haluat haudata velkaantumisen, oletkohan itse ollut ottamassa surutta velkaa !

30.9.2015 12:08  luovan päiväkoti

Onko se edes pakollinen??
Luovankylästä ja oppaanmäeltä menee usea perheen pää seinäjoelle töihin jokipiin tokerotien kautta... Jos se porukka ohjataan jättämään lapsensa jokipiin päiväkotiin niin luovan oma päiväkoti jäisi aivan turhaksi investoinniksi... Jo 5 peerheen lapset tekee luovan hankkeen turhaksi

30.9.2015 13:14  No, mikä nyt?

Eihän näitä tarpeellisuuksia ja rahoituksia ole muidenkaan kylähankkeiden kohdalla arvioitu. Mikä nyt aiheuttaa polemiikkia? Kyllä Luovalaiset ovat päiväkokotinsa ansainneet siinä kuin muutkin. Ei muuta kuin rakentamaan. Saavat rakennusmiehet töitä.

30.9.2015 13:31  Eihän nyt tokikaan Kurikkaan

Kovasti harkitaan (jalasjärviset ???) jos vaikka pieni kioski Kurikkaan rakennettaisiin eikä nyt ainakaan Jurvaan
Kaikli Jalasjärvelle ja heti.

30.9.2015 18:04  avoimuutta

Komiaa pitää olla , vaikka ois kuinka köyhä talo. Miksi kaikki tämä virheiden suma pitää salata ja näyttää ulospäin, että "meillä on varaa"? Julkiseksi kaikki ja kaikkien mokat, niin tietää ensi vaaleissa äänestää järkeviä ihmisiä.

30.9.2015 18:05  voivoi

Saarakkala on karvansa näyttänyt. Ei mitään toivoa hänestä näiden esitysten jälkeen. Ryhmä kuulemma painostaa tekemään sopimusten vastaisesti.

2.10.2015 12:33  kuolemattomia lauseita

Ketä Soini tarkoitti sanoessaan seuraavaa tuoreen Hymy-lehden haastattelussaan:

Kritiikki on aina tarpeellista, vaikka sen esittäisi kurikkalainen maisteri, jonka ainoa ajatus on omassa itsessä.

Silloin kun ihminen tarvitsee kaiken itse, hän ei voi antaa muille mitään!

2.10.2015 19:07  arvaus

Onko se Luukkko?

3.10.2015 9:21  Kuano

Kauheaksi on elämä mennyt, laittomien maahanmuuttajien majoitustiloja ei kukaan siivoa, eikä näille hoksata tarjota parempaa ruokaa, kuin suomalaisille. Nopeasti vapaaehtoisia siivoamaan näiden kunniakansalaisten jäkiä, sillä eihän se millään sovi, jotta nämä itse siivoaisivat edes omat jätöksensä.

3.10.2015 13:01  tosi on

Äläs ny kuoano viitti non niin raumatisoitunusia, jotta ne lähtöö poliisiasemalle mielenosootuksehen kyselöhön jotta missä meidän rahat viipyy.

3.10.2015 19:45  Mitä hulluutta on Kurikkaan pesiytynyt !!!

Jättivaltuusto(kansa valinnut,ymmärrän), jättihallitus, jättilautakunnat, jättivelat. Vatuuston ymmärrän muita en. Oliko niitä 6 vai 7 valtuuston varapuheenjohtajaa, käsittämätöntä. Onko meidän päättäjät sortuneet siuruudenhulluuteen ?

3.10.2015 21:26  kuka johtaa?

Kyllä kai kyseessä on aivan tavallinen hulluus. vai?

3.10.2015 21:28  miten on?

Onko se yrittäjä, jota saarakkala vastustaa joku jurvalainen, joka on esittänyt vastaanottotiloiksi Jurvan hotellia? Eikö Jurvas olisi hyvät tilat pakolaisille?

4.10.2015 0:23  Kuano

Mikäli sellaisella yrittäjällä on esimerkiksi rautakauppa, niin tämä saa myydä romunsa näille laittomille maahantulijoille.

4.10.2015 7:37  Mistä lääke hulluuteen ??

Hulluutta on monenlaista, pähkähulluutta, seinähulluutta, suuruudenhulluutta, tyhmänhulluutta, valitettavaa vain on, että tämänlajin omaavat kutsuvat itseään ideanikkareiksi ja visionääreiksi. Valitettavaa on myös, että kaikenlajin hulluutta voi harrastaa yhteisillä varoilla ja siitä vielä maksetaankin.

4.10.2015 14:50  Kuano

Täysin hävytöntä ja suorastaan loukkaavaa väittää perussuomalaisia muukalaisvastaisiksi, sillä koskaan ennen ei vierasmaalaisia ole tulvinut suomeen sillä siivolla, kuin perussuomalaisten ollessa hallituksessa.

5.10.2015 9:20  Tarkan markan ajat

Maakuntalehdessä tänään meillä maksetaan kunnan johdolle n 2500 ? enempi kuukaudessa kuin esim. Laihialla.
Talous on kunnossa.

5.10.2015 9:25  Työvoimapulan ennusteet uusiksi

Pakolaisten määrä kasvaa. Kun heidät kotoutetaan ja saavat tehdä ammattiensa mukaista työtä niin talous alkaa parantua pikku hiljaa. Myös Kanta-Kurikassa on Jurva hotellin lisäksi vapaata. Jalasjärven tiloja hyvä selvittää. Nyt satsataan tulevaisuuteen Suomea uhannut työvoimapula osittain selätetty. Apua tarvijoille.

5.10.2015 10:00  9:20:lle

...eikä siinä vielä kaikki. Lähitulevaisuudessa meillä maksetaan kaupunginjohtajalle enemmän kuin Vaasassa. Ja lisäksi samaan aikaan apulaiskaupunginjohtajalle lähes saman verran. Ei olla köyhiä ja kipeitä, vai mitä kepulaiset!

5.10.2015 11:02  Kyllä maksaa

Kurikassa pitkään jatkunut poliittinen epävakaus ja -jatkuvuus maksaa.

Muutos ja vakaus on kuntalaisten käsissä. Kannattaisi miettiä ketä äänestää seuraavissa vaaleissa.

5.10.2015 11:18  jippii

Jippii turhapaikka insinöörejä tulossa.

5.10.2015 13:58  tulee ikävä järkeä

Olisi jo pitänyt miettiä, ketä vastuuttomia on päästetty johtaville paikoille.
Oli siellä ennen sentään talousmiehiä.

5.10.2015 15:05  KAharin mukaan

Matti Ollila on rivivaltuutettu mutta samalla hengellinen johtaja...

MITEN nykyinen kaupungin hallituksen PJ ja valtuuston PJ voivat hyväksyä tämän.

Eikö puheenjohtajien tulisi näyttää kaapin paikka?

5.10.2015 20:23  Kahari tietää

Hähhhähhää. Se tekee joka osaa. :-)
Kurikka on kauan ollut vailla johtajaa.
Bogisti remmiin, niin alkaa tapahtua.

5.10.2015 21:56  blogistin asema.

Eihän se Ole väärin jos on johtajuutta MUTTA se on väärin että nimetut pj:t on täysin lapasia

5.10.2015 22:52  Vallan tyhjiön täyttyminen !

Vallan tyhjiö täyttyy aina.

6.10.2015 0:28  Kuano

Täytyy varmaan ostaa kameleita, jos vaikka tänneppäin on tulossa alan miehiä.

6.10.2015 4:11  Työpaikkakiusaamista

Tyrväistä ja myös Karvaa on kiusattu.Selvästi kyse on työpaikkakiusaamisesta.Ilmeisesti se tuottaa kiusaajalle tyydytystä.

6.10.2015 7:16  Saarakkala valtakunnan politiikkaan !

Perussuomalaiset tutkivat kannanottojaan. Saarakkalan kanta olisi hyvä tietää. Muutenkin Saarakkalan kannattaisi nousta valtakunnan politiikkaan eikä näperrellä ja puuhastella täällä kuntatasolla pienissä ympyröissä.

6.10.2015 7:17  apua

Mistä ihmeestä Luukolle maksetaan 9.5 tonnia? Vahingonteostako?

6.10.2015 7:37  Tarvitsevatko kuntatyöntekijät irtisanomissuojan ?

Kuntaliitoksista irtisanomissuoja nopeasti pois.

6.10.2015 9:35  Kuano

Ainoa säästökohde, jonka nykyinen hallitus on osoittanut mahdolliseksi on vaalit. Tarvitaan ainoastaan jokin ammattiliitto, tai ammattiliiton jäsen vastustamaan uudistuksia, niin Sipilä taipuu näiden tahtoon. Ainoa asia, jonka hallitus saa aikaan ovat veronkorotukset, joita sitten valheellisesti mainostetaan säästöiksi. Eikö jokin ammattiliitto, tai sen jäsen voisi vastustaa vaeronkorotuksia, niin päästäisiin niistäkin.

6.10.2015 15:10  Joka kunnan otettava pakolaisia

Kuulin, jotta hotelli Kurikkaakin remonteeratahan pakolaasia varten. Onkohan tiaros perää? Ovat ihastuneet kaupungin keskellä olevaan hiekkaryyniin.

6.10.2015 15:17  saapasjalkakissa

7.37 Kannattaisi edes lukea tuo laki ennenkuin vaatii sen kumoamista.

6.10.2015 15:26  Hyvinkin mahdollista 15:17 s-kissa

Lakia voidaan aina muuttaa, onhan se nyt nähty ja koettu.

6.10.2015 16:48  On tietysti tarpeellisiakin, mutta......

Kaikille, luit oikein, kaikille Jalasjärven kunnan työntekijöille ja virkamiehille suojatyöpaikka Kurikasta. Väistämättä useita kaksoismiehityksiä, onko se oikein ja kohtuullista.

6.10.2015 19:28  Työ ja tekijät

Onko kenellekään tullut mieleen, ettei työt siitä vähene, jos 2 kuntaa yhdistetään. Johtotaso on asia erikseen, mutta työntekijät tuovat tullessaan yhteiseen kuntaan myös työt, eivätkä vain itseään.

6.10.2015 20:15  Joku tolkku

Nyt ei ole vielä myöhäistä ratkaista uuden Kurikan johtohenkilöiden palkkatasoa kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla. Kurikan kokoisessa kaupungissa apulaiskaupunginjohtaja ei voi ansaita 9500 ?/kk, koska tehtävän vaativuus ei vastaa tuollaista palkkatasoa. Ylipäätään voidaan kyseenalaistaa tarve apulaiskaupunginjohtajan tehtävälle. On luonnollisesti selvää, että uudella kaupunginjohtajalla on suurempi palkka kuin apulaiskaupunginjohtajalla, koska 1. ketjussa vastuu on suurempi kuin vilttiketjussa.

6.10.2015 20:51  totuus on

Kyllä työt siitä vähenee, kun kaksi kuntaa yhdistetään. Kaupunginjohtajia kahdesta yksi ja sama kaava alaspäin. 1:2 - vähennys joka paikassa....

6.10.2015 21:48  Aivot takaisin paikalleen

20.51 Kaikenlaisia tolloja onkin olemassa. Joka toinenko vanhus on ilman hoitoa vai vain kurikkalaiset? Taspuolisesti voisi lopettaa lasten hoitamisen Jurvassa ja koulutuksen Jalasjärvellä.

6.10.2015 23:13  Tosi on

Kaksoismiehitys maksaa maltaita.

6.10.2015 23:13  Tosi on

Kaksoismiehitys maksaa maltaita.

6.10.2015 23:29  Salon malli

Jalasjärviset ovat avittaneet kiitettävästi kurikkalaisia tuhlaamaan rahansa. Omathan oli jo moneen kertaan syöty. Kurikassakaan ei näytä tolkkua löytyvän ennen kuin osakkeet on kulutettu ja vähän viellä sen päälle.
Kaupunginhallitus voi tehdä sen jälkeen opintomatkan Saloon ja pyytää Rantakokolta neuvoja, miten kunta voi säästää lähes kaikesta. Kun on pakko.

6.10.2015 23:36  Kaksoismiehityskö???

Suurin osa kunnan työntekijöistä on opettajia, lastenhoitajia, siivoojia ja keittäjiä, eikä heidän työnsä vähene kuntia liitettäessä. Toimistoporukkaa on pieni osa sakista. Ja jos ootte toimistoissa käyneet, katsokaa vähän ikäluokkaa. Eiköhän suurin osa ole eläkkeellä muutaman vuoden sisällä. Sensijaan jättimäinen luottamusmiesorganisaatio maksaa maltaita. Sillä rahalla palkkaisi monta käsiparia vaikka päiväkoteihin.

7.10.2015 0:37  Kättä päälle ja eläkkeelle

Jos nuin (23:36) on, niin hyvä. Ei muuta, kuin sopimaan lähivuosina eläköityvien kanssa vapaehtoisesta eläkkeelle jäännistä. Uusi johtaja voi järjestää toiminnot ilman ylimääräisiä hänkslääjiä ja perässävedettäviä.

7.10.2015 8:04  Järjetön laki, verratkaa vaikka yksityisten yhtiöiden fuusiotapahtumiin.

Järjetön kuntarakennelaki estää kaiken todellisen organisoinnin yhdistyneessä kunnassa viiden vuoden ajan, sinä aikana tapahtuu paljon ja todelliset organisaatiomuutokset valuvat hukkaan. Parempi on olla aivan hipihiljaa säästöjä tuovista muutoksista, päinvastoin palkkojen harmonisointi tietää melkoisia lisämenoja Kurikalle, se kyllä osataan hoitaa.

7.10.2015 8:35  harmonisointi!

Ei niitä harmonisointeja ainakaan tavallisille duunareille kunnalla ole tullut, lienevät menneet yläpäähän. Ihmiset ei edes usko, kun ilmoittaa palkkansa määrän. Kysyvät, että oletko osa-aikainen.

7.10.2015 9:20  Tavallinen Työntekijä

Yleensäkin nuo lehtikirjoittelut johtajien palkoista antaa väärää kuvaa. Kuvitellaan, että kaikki kunnan työntekijät tienaa maltaita. Oikeastihan johtajan palkka vastaa 5 - 6 ihmisen palkkaa siellä alemmassa portaassa, jossa varmaan suurin osa on.

7.10.2015 9:59  jokin roti

nämä eläköityneet ainakin voisivat lähteä normaalissa eläkeiässä. Mutta parempipalkkaiset herrat ovat ilmoittaneet aikovansa nauttia kissanpäivistään 68-vuotiaaksi.

7.10.2015 11:04  Matalapalkkanainen

Ei kuntarakennelaki estä uudistamista. Työn uudelleen järjestelyä, uudelleensijoittamista, esimiesaseman muutoksia, työpisteiden vaihtoa, organisaatiouudistuksia ja henkilötyövuosien vähenemistä tapahtuu myös tässä kuntafuusiossa. Se ettei tapahtuisi on yleinen harhaluulo jota tietämättömät ruokkivat saadakseen meidät naiset näyttämään typeriltä. Yksityisellä puolella fuusion yhteydessä saatetaan ihmisiä myös kohdella tasapuolisesti palkan suhteen ja usein korvauksia voidaan maksaa lisäksi esimerkiksi työpisteen vaihdosta. Tällaisista eduista tässä ei ole tietoakaan. Eikä kaksoismiehitystä tulee millekään matalapalkka-alalle vaan kaikki työ on tehtävä edelleenkin päiväkodeissa, hoitolaitoksissa, keittiöissä, lapion varressa ja muilla työmailla. Kunta-alalla henkilöstön korvaaminen roboteilla on vielä vähäistä.

7.10.2015 11:36  Vain harmonisointi toteutui

Ainakaan aikaisemman Kurikka-Jurvaliitoksen jälkeen ei nähty merkkiäkään "matalapalkkanaisen" luettelemista lakiin ja asetukseen kirjatuista tuottavuutta ja tehokkuutta parantavista keinoista, joita fuusiokunnissa on.

Hallituksen puheenjohtajat hoitelivat kyllä omana vaalikampanjanaan satoja tuhansia maksaneen harmonisoinnin kertaheitolla.

Epäilen, että saman henkilön johdolla mennään saman mallin mukaan. Saahan kunta lainaa ja Mäki ääniä.

7.10.2015 12:43  Juhani Mäki ei saa enää ääniä

jokainen joka tuntee Juhanin niin ei kyllä enää häntä äänestä. Luottamus on mennyt perinpohjin.

Katsokaa nyt esimerkiksi yhdistyshallituksen touhuja. Ensin Juhani on toista miestä, sitten toista mieltä. Ei hyvältä näytä

7.10.2015 20:25  Riidan haastajat

Verkkouutisten mukaan Parkkamäki on taas valittamassa,tällä kertaa oikaisu vaatimus yhdistymishallituksen päätöksestä toimitilaratkaisussa.Mitä virkaa on Solmimalla ja Parkkamäellä,jotka km.an menestystä välittävät joka asiasta.He ovat vain riidan haastajia.

7.10.2015 21:33  jokin roti puheissa

Jokainen tietää, että Margit hakee oikeuttaa ja sopimuksen noudattamista. Riidanhaastajia ovat väärintekijät.

7.10.2015 21:35  Järjetön päätös

Mistähän on kyse? Jos kyse on kaupungin henkilöstön toimitiloista, siitä päätöksestä kannattaakin valittaa, koska se päätös, jolla sijoitetaan kaupungin johto ja heidän työntekijänsä eri paikkaan, on aivan järjetön. Siinä ei ole ajateltu yhtään mitään!

7.10.2015 22:15  Margit on oikealla asialla

Siitäpä juuri on kyse. taas ollaan yhdistymissopimuksen vastaisesti jakamassa hallinto kahteen eri paikkaan. Vai eikö taloushallinto muka ole keskeinen osa ja aisapari kuntajohtajalle?

7.10.2015 22:48  Kuano

Vieläkin olisi mahdollista perua tämä mailmanhistorian tyhmin kuntaliitos.
Tämä koko törkeys on mailman vittumaisimpien ihmisten aikaansaannos.

7.10.2015 23:26  Juhani

Nyt on aika mielenkiintoista keskustelua johon voisi vaihteeksi osallistua yhden vähän perusteellisemman viestin verran.

Kaikkien meidän toiveemme pitää mielestäni olla se että kaikille työllisille pystyttäisiin luomaan työpaikka ketään karehtimatta. EK:n tilastojen mukaan vuonna 2012 valtaosa miehistä (82%) työskenteli yksityisellä puolella ja vain 11% kunnallisella puolella. Kunnallisella puolella työskentelevistä uusimpien tilastojen mukaan 77% on naisia.

Vuonna 2014 yksityisillä aloilla oli 683 922 kuukausipalkkaista työntekijää joiden keskipalkka oli 3538 euroa ja vuodessa tehtyjen työpäivien määrä 202 päivää. Kunnallisella puolella oli 418 722 kuukausipalkkaista ja maksettujen palkkojen keskiarvo 3005 euroa ja tehtyjen työpäivien määrä 207.4 päivää.

Näiden tilastojen perusteella voidaan todeta ettei kuntatyössä olevia kohdella yhtään sen paremmin kuin yksityisaloilla olevia - ei lomien eikä palkkojen suhteen. Tämä osaltaan vaikuttaa siihen että naisten palkkaus on miehiä alempana.

Tuntipalkkojen suhteen yksityisaloilla on 252 297 miestä ja tuntipalkkojen keskiarvo 16.26 kun kunta-alalla luvut ovat 1810 miestä ja palkkojen keskiarvo 14.48.

Yksityisaloilla tuntipalkkaisia naisia on 68 493 ja palkkojen keskiarvo 13.11 ja vastaavat luvut kunta-alalla 1334 / 13.37 eli kunnissa naisten tuntipalkka on ainoa joka on yksityisaloja korkeampi.

Valtiolla henkilöstö on vähentynyt rajua vauhtia (78.419) joten siellä palkkojen keskiarvot ovat korkeammat koska ruohonjuuritason väkeä on vähemmän ja esim. kansanedustajatasoisia palkkoja on aika paljon.

Ostovoimatilastojen mukaan ostovoima on kasvanut viimeisen vuoden aikana seuraavasti:

Valtio 2.1 %
Yksityinen 1.8 %
Kunnat 0.8%

Suomessa on useita yli 10.000 ammatin ryhmiä jonkin verran. Kärkipäässä ovat paperityöntekijät n. 19.15 tuntipalkalla, jossain puolivälissä autonkuljettajat (18040 työntekijää) 15.20 keskituntipalkalla ja kunnalliset alat tulevat loppupäässä, esim. siivoojat 25513 henk. 10.14 keskituntipalkalla. Näitähän kunnilla on melkoinen määrä, mutta ei heitäkään tuplamiehitystä kuntaliitoksessa.

Työntekijän irtisanominen vaikuttaa yrityksen talouteen edullisemmin kuin yhteiskuntaa palvelevat työntekijän, koska sosiaalitoimi on kunnan palvelua. Samat menetelmät eivät siis yrityksissä ja julkisilla puolella toimi samalla tavalla.

Joku mainitsi ettei Jurvaliitoksessa tehostettu mitään ja tehtiin valtava harmonisointi. Alkuperäinen harmonisointi esim. tekniikan osalta oli n. 150 euroa ja sen sai yksi työntekijä Jurvasta joka jäi eläkkeelle vuoden päästä liitoksesta. Ajan myötä tilannetta toki vielä korjattiin. Nyt jurvalaisia ei ole enää ainuttakaan eikä heitä myöskään ole jatkuvasti korvattu uusilla. Eläköityminen on Kurikassa todella nopeaa.

Kyllä Kurikassa ja Jalasjärvellä pitää pyrkiä pitämään nyt jokainen mahdollinen työpaikka varsinkin matalapalkkaisilla aloilla sekä yksityisellä että kunnallisella puolella. Ainakin minä toivon kaikille hyvää työelämän ja perheen elättämisen suhteen. Uusien työpaikkojen eteen pitäisi tehdä paljon töitä ja tukea viisaasti niitä jotka pystyvät luomaan niitä uusia työpaikkoja.

Meidän ei kannata antaa toistemme työstä väärää mielikuvaa. Kyllä kunnassakin kaikilla on näinä päivinä aivan tarpeeksi paljon työtä.

8.10.2015 2:58  Kuano

Siinäpä se sitten olikin, tämä Juhani-sedän satutuokio.

8.10.2015 7:51  Tietämättömyyttä

Nuo kommentit kaksoismiehityksestä osoittavat täydellistä tietämättömyyttä kunnan toiminnasta. Se, että kunnat yhdistetään, ei vähennä siivoojien työstä yhtäkään siivottavaa neliömetriä. Ei myöskään perhepäivähoidon, lastentarhojen ja koulujen lapset katoa minnekään, vaan heidän kaitsemisekseen tarvitaan kummankin kunnan henkilökunta. Eihän se tehtävä työ minnekään katoa tai pienene, kun kuntia yhdistetään. Samoin laskuttajien laskumäärä kaksinkertaistuu, palkansaajien määrä samoin, kuten myös kirjanpidossa kirjauksien määrä jne. Ja tekevät kädet vähenevät koko ajan, kun eläkkeelle jäävien työt kaadetaan muiden niskaan. Johtotasolla tilanne on varmaankin vähän toinen. Ja nyt lehdissä on taivasteltu kunnan korkeita palkkoja, vaikka työntekijäporras tekee täyttä päivää tuolla Juhanin mainitsemalla kympin tuntipalkalla tai pitkästi alle kahden tonnin kuukausipalkalla.

8.10.2015 8:15  Tämänkin tein KAREHTIEN, en tosikkomaisesti, sorry Juhani !

Mielenkiintoinen tuo Juhanin ilmaisu "karehtia". Tämä on pelkkää huumoria eikä vakavasti otettavaa.

Karehtia = olla kareilla, värehtiä, väreillä, kareilla. esim. vedenpinta karehtii. Kuvaannollinen esim. hymy karehtii kasvoilla. Henkäillä, leyhyä. esim. karehtiva tuuli.

Luulen niin, että Juhani on tehnyt tuon kommentin hymy karehtien kasvoilla eikä hampaat irvessä. Koko kommentti onkin täyttä asiaa, nyt vain kuntaliitoksen jälkeinen aika yhdistyneessä kunnassa näyttäytyy kaksoismiehityksen makuiselta. Luonnollisesti ikkuna avautuu ylimmästä johdosta, muista johtotason virkamiehistä eikä suinkaan esim. laitosapulaisista. Useinkin on niin, miltä se näyttää. Kaksoismiehityksen suuntaan ohjaa kuntarakennelaki , joka takaa viideksi vuodeksi kaikille työpaikan ja se on nykytyhteiskunnassa tosi paljon taattu.

8.10.2015 10:03  Juhani (Terapia: Tämä kaupunki)

Tosi hyviä kommentteja ja mielestäni yhteinen näkemyskin häämöttää.

En olettanut että kirjoittaja karehtii kunnan palkkoja, enemmän ajattelen tätä koko yhteiskuntaa vaivaavana ongelmana jossa yhden ongelma pitäisi aina kohdistua kaikkiin muihinkin. Minä taas olen ihan eri mieltä - työttömyyden kasvaessa itse ongelmaa pitäisi yrittää korjata sen sijaan että muutkin vedettäisiin mukaan vaikka ei olisi tarvettakaan. Työpaikkoja pitäisi saada yhteiskunnallekin lisää että pitkään työttömänä olleet voisivat työllistyä edes näihin vaatimattomampiinkin tehtäviin ja Suomi tulisi huonoista ajoista huolimatta pidettyä hyvässä ja viihtyisässä kunnossa. Ei ole ihmisen koskaan hyvä olla liian kauan yksikseen, mutta ei senkään pidä lähteä rangaistusmentaliteetista "pelkkää makoilua kohtaan" vaan huolehtimisen näkökulmasta.

Kahden kunnan liitos on henkilökunnan kannalta helpompi kuin yhden kunnan ja tässä kuntaliitoksessa ylisuuria luottamuselimiä lukuunottamatta myös johtavissa viranhaltijoissa on ollut ja on paljon pois lähteneitä tai lähiaikoina eläkkeelle siirtyviä henkilöitä. Liitoksen yhteydessä on laadittu ja laaditaan apuvälineitä näihin asioihin. Moni täälläkin haukuttu henkilö on jäänyt oikeasti hyvin ansaitulle eläkkeelle, mutta kunpa se heidän aliarvioimisensa (jota se yleensä tietämättömyydestä johtuen on) ei olisi jäänyt heillekin viimeiseksi kosketuskohdaksi paikkakuntamme työelämään. Onnellinen, elämäntyöhönsä tyytyväinen eläkeläinen on aina yhteiskunnalle hyödyllisempi kuin se jo joka täällä on poljettu ennen eläkeikää maan rakoon ilman mitään myönteistä suhtautumista. Se ei tarkoita etteikö kaikkien pitäisi noudattaa työelämän sääntöjä.

Mitä jos käännettäisiin nyt kokonaan kelkkaa täälläkin ja ryhdyttäisiin levittämään positiivista asennetta asioita kohtaan jotka nyt vääjäämättömästi tapahtuvat ja ottamaan niistä se kaikki hyvä irti mikä on otettavissa. Sillä tavalla Kurikan tulevaisuus on parempi kuin pelkien epäkohtien julkisella esillä pitämisellä.

En silti ole kritiikkiä vastaan, mielestäni voisi olla jopa hyvä jos nämä paljon puhutut kuusi varapuheenjohtajaa nimettäisiin katoliseen tapaan "Paholaisen asianajajiksi" he voisivat etsiä nyt jokaisesta pykälästä vain huonoja asioita. On järkevää ottaa kritiikki huomioon päätöksenteossa, mutta se ei ole järkevä kunnan markkinointikeino.

Ihmisten välisessä välittämisessä ja huolenpidossa pitäisi olla Kurikankin tulevaisuus. Jokainen väärinteko ja sen kostaminen vie Kurikkaa kauemmas menestyksestä ja lähimmäisistä välittäminen, huolenpito ja toisten arvostus kaupungin asukkaista vie kehitystä eteenpäin.

8.10.2015 10:04  Juhani

Korjaus kahden kunnan helpompi kuin useamman kunnan...

8.10.2015 10:23  Itseisarvoja

Mikään ei saa Juhania ajattelemaan asioita kuntalaisista, palvaleuista ja käytettävissä olevista resursseista lähtien.
Juhanille on itseisarvo kaikenlaista koskemattomuussuojaa nauttivat kuntatyöntekijät.

8.10.2015 10:32  Kuano

Kaksoismiehitys alkaa kaupunginjohtajista, mutta sen merkitys vähenee hierarkiassa alaspäin tultaessa. Tämä järjetön pykälä kuitenkin estää uuden kunnan henkilöstön sopeuttamisen todelliseen tarpeeseen. Lailla määrätty ylimiehitys omalta osaltaan estää uudistuksia, joita kuntaliitoksessa haetaan. Tässäkään tapauksessa ei saada muuta aikaan, kuin järjetön määrä lisää menoja, varsinkin, kun sopeuttamisessa jalasjärviset tuskin muutenkaan jäävät altavastaajiksi, sillä uusia turhia kustannuksia, vanhojen ryssimisien lisäksi tulee roppakaupalla.
Kuntaliitoksen peruminen on kurikkalaisten kannalta ainoa oikea ja inhimillinen ratkaisu. Korkea aika on viimeinkin kurikan päättäjien ajatella kuntalaisten parasta ja lopettaa tämä sivullisia nuoleskeleva kaikkivoipaisten luopioiden rooli.

8.10.2015 11:30  Juhani (Harva meistä on rautaa)

10:23 Toivoisin että keskustelu pysyisi sellaisella tasolla että keskustelua voisi käydä vilpittömästi ja puhua siitä minkä kokee oikeaksi. Voimme ottaa puheeksi myös palvelut ja voin olla keskustelussa mukana sikäli kun se on omaa työnantajaani kohtaan soveliasta ja myönteisiä ratkaisuja ehdottavaa. Tavallisena työntekijänä minulla tietysti on oikeus poliittisiin mielipiteisiin ja poliittiseen vaikuttamiseen, mutta en halua olla joka asiassa silti negatiivinen koska se johtaa pääosin huonoihin lopputuloksiin. Yhteistuumin pääsemme pidemmälle.

Mielestäni mikään Kurikan kaupungin palveluista ei sopimattomasti ylitä nyt eikä kuntaliitoksen jälkeenkään mitään valtakunnallisia arvoja joko sitten jotain moraalisia rajoja.

Niillä aloilla joilla on paljon työntekijöitä on koko ajan kehitetty tehokkaampaa toimintaa. Puhtaus- ja ruokahuolto sekä varhaiskasvatus ovat suuria toimijoita ja ainakin ensinmainittu on ollut valtakunnallisestikin esillä säästökampanjoidensa ja silti myös hyvien ammattilaisten ja tuotteiden osalta ja työtehtävät on mitoitettu tehtävien määrän mukaisiksi. Myös varhaiskasvatus on kehittänyt aktiivisesti toimintojaan hyvien ja edullisten tavoitteiden eteen. Lakimuutokset saattavat lisätä heidän mitoitustaan ja työtehtäviään osittain kestämättömiksikin.

Kun tätä kaupungin palvelutasoa ajattelee, niin herää kysymys siitä missä asiakasta palvellaan liian hyvin tai liian kalliilla? Yhtäkkiä ei tule mieleen kuin mahdolliset investoinnit. Niistä ollaan aika lailla erimielisiä sekä nyt mahdollisesti voimaan tulevista isoista toimielimistä.

Ajattelen että ehkä tämän keskustelun lähtökohta ovat juuri nuo korkeimmat virkamiehet ja se vain nyt keskustelussa yleistyy.

8.10.2015 12:08  Juhani (Made in Finland)

Vielä yksi kommentti ennen kuin jatkan kotihommia.

On hienoa että Kurikassa on Finnkumun kaltaisia menestyviä yrityksiä. Paikallisuutisissa kuitenkin kerrotaan tosi surullisia uutisia sikataloudesta. Mahdollisesti joka toinen joutuu lopettamaan ja se on meidän kaikkien pohjalaisten tappio. Me voisimme tehdä sille edes sen verran että alamme kaikki suosia kotimaisia maataloustuotteita. Suomalaisille uutisen mukaan maistuu todella hyvin ulkolainen sianliha. Se tapa olisi hyvä muuttaa kaikessa mahdollisessa kulutuksessa ja vielä parempi jos voimme tukea lähialueen tuotteita.

Sama koskee maatalouden lisäksi ihan kaikkea kotimaista teollisuustuotantoa ja paikallisia palveluja. Suositaan kotimaisia tuotteita ja palveluja.

9.10.2015 0:49  Kuano

Juu, kyllä nämä virolaiset sitten osaavat, toivottavasti kumuttelevat kurikassa pitkään.

9.10.2015 8:00  Seuraamme mielenkiinnolla veroprosenttia talousarvion käsittelyssä. Jalasjärvikö syypää mahdolliseen nostoon ?

Pohdiskelua: Ei voi mitenkään ymmärtää, että vahvan talouden Kurikka nostaisi veroprosenttia samaan aikaan kun valtio kiristää verotusta ja alentaa ihmisten tulotasoa. Kyllä jossakin on mokattu totaalisesti, jos ja kun Kurikka nostaa veroprosenttia, onhan osinkotuloilla niin suuri osuus Kurikan tulonmuodostuksessa. Ei voi muutakuin ihmetellä asioiden hoitoa, veroprosentin nostollako kuritetaan kurikkalaisia Jalasjärviliitoksesta. Varmaan moni kurikkalainen harkitsisi uudestaan koko liitoksen tarpeellisuutta, jos liitoksen seurauksena on veroprosentin nosto. Yletön velkaantuminen on toinen kritiikin aihe, sitäkään ei voi ymmärtää, onko se seurausta mielettömästä viemäriputkivedoista pitkin kyliä ja erämaita. Kovin mieluusti haluaisin esiin ne virkamiehet, jotka tuon viemärisäännön rustasivat. Taannoittain joku johtava virkamies eläkkeelle lähtiessään kehui suurimmaksi saavutuksekseen tuon avustussäännön aikaansaamisen, kovin on kornia ajattelutapaa.

9.10.2015 9:25  Jyrkkä Alamäki

Jurva-liitoksen jälkeen talous mennyt poskelleen

9.10.2015 16:35  Litosneuvottelijat

Viemäriputkivedossa ja kuntaliitoksessa näkyy Kurikan harkintakyky. Tyhmä ei opi virheistä

9.10.2015 16:38  Hyvä työllistäjä

Kumussa suomalaista porkkaa. Onkohan se osaavin porukka mistäpäin

9.10.2015 17:53  Iso päätös !

Saarakkala harkitsee eroa eduskuntaryhmästään, iso päätös.

9.10.2015 17:55  Yhteinen hyvä maksaa, mutta kuka maksaa...

Varmasti maailman tyhmin päätös:viemäriputkiavustus, niitä velkoja tässä maksellaan ja siihen päälle Jalasjärven velat, kyllä maksamista riittää, kannattaisiko harkita Seinäjoen velkojen maksamista tai Kauhajoen.

10.10.2015 7:42  Naureskelua ja sivaltelua

Kurikkalaiset on vedetty viemäristä alas ja jalasjärviset vain nauravat ja sivaltelevat. Komediallista naureskelua ja kirkollista sivaltelua.

10.10.2015 10:23  Saarakkala liemessä?

Soini sanoi suoraan, että ylimääräisiä kokouksia ei pidetä. katsotaan nyt, pitääkö Saarakkalan pokka ja eroaako hän nyt ryhmästä. Nyt katsotaan, haiseeko Saarakkala mieheltä yhtään? Mielenkiintoista nähdä.

10.10.2015 10:58  Faari

Jos Mies on sanonut näin niin tänään on tultava eroilmoitus.

10.10.2015 11:19  Pienempi kokoustajaporukka ja palkkiot puolitetaan

Viemäriavustuksista edes hyötyy useampi kuin Jurvan ylimitoitetusta paloasemasta. Kahdelle miehelle ja autoille olisi varmasti löytynyt tilat ilman, että uuteen paasattiin miljoonia. Olis mielenkintoista tietää, kuinka suuri osa siitä hulppeasta rakennuksesta on käytössä? Ja toinen kysymys, mitä sille rakennukselle tehdään sitten kun paloasemaverkkoa supistetaan? Ennen harkittiin tarkkaan, mitä rakennetaan, ja onko se välttämätöntä. Edellisen kuntaliitoksen jälkeen rahaa on pistetty suruttomasti menemään. Luottamusmiehiä on nähtävästi liikaa ja jokaisella on omat intressinsä. Ja jos se kauhuskenaario toteutuu, että heidän määränsä vielä kaksinkertaistuu, päätöksenteosta ei tule enää mitään. Ja jo sen jättimäisen luottamushenkilölauman kokousten hinta matkakuluineen lohkaisee kakusta niin ison osan, että ei ole ihme, että päivähoidon säästöt puhuttavat lehdistöä myöten. Sujuva päätöksenteko pitäisi olla luottamushenkilöiden päämäärä, eikä omien etujen ajaminen.

10.10.2015 12:24  10:05

Saarakkala sai ykkös aamun lähetyksessä Soinilta todella kylmää kyytiä, teki täysin selväksi että Kurikkalaisten tyylillä ei Perus Suomalaisten eikä Suomen asioita hoideta.

10.10.2015 17:43  nähtäväksi jää

On todella mielenkiintoista nähdä, pitäkö saarakkala sanansa, vai onko pelkkä paskahousu? lähipäivät ratkaisevat.

11.10.2015 8:16  Puhetta vain

Saarakkala ei ole vieläkään eronnut, vaikka Soini samoi ettei ylimääräistä kokousta järjestetä.

11.10.2015 8:33  Orpona on outo olo !

Viisautta olisi peräytyä, ilman ryhmässä toimimista ei ole mitään mahdollisuuksia hoitaa tehtäviä.

11.10.2015 13:28  Kuano

Perussuomalaiset ymmärtävät saarakkalan puheet lupaukseksi, vaikka tämä omasta mielestään uhittelee. On siinä selittelemistä, jottei koko homma lipahda omille munille.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini