Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Karmea kohtalo

Maanantai 31.8.2009 klo 9:24


Kohtalo on joskus karsea

 

Maailma ei ole oikeudenmukainen. Sitä ei ole Suomi sivistysvaltiona eikä edes Kurikka.

Jokainen joutuu silloin tällöin sellaiseen tilanteeseen, ettei voi puolustautua.

Sellaista tilannetta ei ole kukaan ansainnut. Silloin vain tarvitsee jotain tosi tärkeää.

Tuo tärkeä on aikaa.

Aika parantaa useimmat haavat. Pitää vain ponnistella ja pysyä lujana ja kärsivällisenä ja jaksaa odottaa.

 

Kaupungin menestystekijät - mitä ne ovat?

 

Kurikan kaupungin talous on ollut pitkään vankka.

Ollaan totuttu siihen, että rahaa piisaa vähän huolettomemminkin käsiteltynä.

Nyt on kuitenkin tultu siihen päätepisteeseen, mitä en olisi koskaan halunnut kokea. Kustannusten nousua on todella ryhdyttävä oikeasti rajoittamaan.

Kaupungin viimeinen mainosvaltti on matalahko veroprosentti. Se kun vielä tärvätään, niin konstit on käytetty loppuun.

Veroprosentin nosto olisi käsien nosto pystyyn, valkoinen lippu antautumisen merkiksi. Se teko on torjuttava vaikka mikä olisi.

Se on kaikkein helpoin konsti mennä veronmaksajan kukkarolle ja samalla tunnustaa, ettei muuta osaa ja ettei muuta voi.

Avain kuitenkin olisi ollut ja on, että kuntaliitos hyödynnetään muuttuvin rakentein ulkopuolisen asiantuntijan johdolla.

Siten muutos voidaan tehdä, vain siten.yxx_041.jpg

Rahoja on prääsätty monenlaiseen ilotulitukseen. Nyt on suittet pantava tiukalle. Omin voimin siihen emme kykene, se kannattaisi jo myöntää, tarvimme apua. Toivonkin nyt, että kaikkii vastuulliset tahot keskittyisivät nyt keinoihin eikä tämän selvän tosiasian alasampumiseen.


Kommentit

31.8.2009 11:33  Konsulttia ei tarvita. Keinot pitää löytää itse.

On varsin oireellista, kun blogisti enstisenä pitkäaikaisena valtuuston puheenjohtajana nostaa kädet pystyyn tunnustaen, ettmme itse pysty löytämään menojen karsimista eli täytyy pyytää konsultti apuun.
Rohkenen väittää, että kunnallisveron korotus on edessä. Nythän alhainen veroprosentti on perustunut Fortumin osinkoihin. Sitä perustetta ei enää samalla tavoin ole. Lisäksi päällä on taantuma ja Kurikan nyt varsin korkea työttömyys sekä väestön väheneminen.
Eikö halvinta ja järkevintä olisi panna pystyyn oma talouden tervehdyttämistoimikunta kaupunginjohtajan johdolla, jonka esityksiin sitouduttaisiin. Mihin kalliin konsultin esityksiä tarvitaan, koska niihin ei kutenkaan sitouduta. Lopputuloksena olisi vain ulkopaikkakunnalta olevan konsultin rahapussin täyttäminen.

31.8.2009 12:01  Talouden Ryhtiliike Kurikkaan

Asia pitää ensin sisäistää, ymmärtää, tunnustaa, todeta. Kun tauti on selvitetty niin sen päälle voidaan rakentaa tervehdyttämistoimet ja ne kyllä osataan, jos halutaan ja tahdotaan. Nyt vain on eletty korskeasti mistään piittamatta, kustannuksista välittämättä, on vain naureskeltu varoittaville puheille ja kommenteille. Tekniikka on suoltanut toinen toistaan komeampia hankkeita tuuttiin, valtuusto hyväksynyt ne mukisematta, ylitykset "siunattu" ilman saatepuheita, unohdettu taloudellisuus, rakennettu rakentamisen vuoksi vaikka tarvetta ei olisi ollutkaan. Nyt sitten haikallaan veronmaksajien kukkaroita avuksi, muualla vaihdettaisiin päättäjät. Nyt pitää unohtaa veroprosentin nosto, kääriä hihat ja tunnustaa rahojen vähyys. Muistaakseni jo viime syksynä johtavat virkamiehet ja talouspoliitikot iölmaisivat halunsa veroprosentin nostoon, kyllä nytpitäisi löytyä ryhtiliike korjaamaan tilanne, ei siinä konsulttia tarvita, vastuu siirrtettäisiin vain hänelle, kyllä taudoin parantaminen pitää lähteä potilaasta ja se onkin lähellä.

31.8.2009 12:08  Iso Ei toimikunnille!

Ulkopuolista asiantuntijaa tarvitaan!
Se olisi pitänyt ottaa jo heti viime vuoden aikana, jolloin olisi pitänyt tehdä yhdistämiseen liittyviä toimia.
Henkilöstön uudelleen organisointiin ei omalla johdolla pystytä. Ainut asia joka omin voimin saadaan aikaan henkilöstön kanssa on lihava riita!

31.8.2009 12:11  Blokistin kanssa aivan samaa mieltä!

Potilas on tärkeä ja tarvitsee parhaimman saatavilla olevan asiantuntemuksen hoitoineen. Omat puoskarit eivät saa aikaan muuta kuin roiman veroprosentin korotuksen.

31.8.2009 12:34  Notta...

Konsultti varmasti maksaa, mutta senhän nyt jokainen tietää, että jos toimikuntia aletaan perustaa "asiantuntijoista", jotka ovat virkamiehiä=saneeraustyön kohde ja luottamusmiehiä, joista puolet kunnan palkkalistoilla tai muutoin sidoksissa=saneeraustyön kohde, ei voi odottaa edes nahkapäätöksiä. Siitä mennään, mistä aita on kaatunut. Sulle, mulle ja ittelle. Kuka nyt alkaisi omaa keinonahkatuoliaan heiluttelemaan?
Vaikka itse työntekijäkaartia ei Kurikassa vähennettäisikään, toimintoja voisi tehostaa niin, että ne tuottaisivat ja toisaalta säästäisivät entiseen verrattuna enemmän. Onko esimerkiksi tilahallinnossa pääoman tuottoaste tällä hetkellä sitä, mitä sen kuuluisi, ja ellei, mitä asialle voisi tehdä? Kannattaisiko kaupungissa siirtyä itänaapurin taannoisesta viisivuotissuunnitelmataloudesta reaktiivisempaan ja jopa proaktiivisempaan toimintaan, jossa nähtäisiin tulevaisuus tässä ja nyt eikä vain vaalenpunaisten haaveklasien läpi. Voisivat olla kuntalaiset tyytyväisempiä, vaikka jokin tienpätkä jäisi sitten asfaltitta tai rikkaruohoja kitkettäisiin kujanvieriltä harvemmin.

31.8.2009 13:21  Onko konsultti jo tiedossa, kun sitä niin kovasti halutaan, millä kirjaimella alkaa ???

Ottakaa vain konsultti, kun sitä niin ihannoitte. Konsulttiako tge parannatte. Mitä me näillä johtajilla ja päälliköillä tehdään, jos konsultti pitää ottaa hoitamaan asiat, konsultti teköö ja muut istuu odottamassa ihmettä. Tänne on kuitenkin palkattu parhaimmat virkamiehet, miten ne nyt niin huonoiksi on yhtäkkiä tullut. Lisää kustannuksia konsulteista, niitä pitää olla useita, eli toinen kierros virkamiehiä. Kyllä nyt on vaadittava omilta virkamiehiltä ja valituilta luottamushenkilöiltä päätöksiä ja tekoja, tai sitten haudataan asia konsultille , joka kyllä työllistää itsensä useaksi vuodeksi, mutta itse "Potilas" jatkaa entisellään. Voimme sanoa näkemiin paranemiselle, jos konsultti tao konsultit otetaan huseeraammaan, valitut virkamiehet ja luottamuhenkilöt töihin.

31.8.2009 14:30  Ei se niin vaikeaa ole

Olisi mukava tietää mitä mieltä johtavat virkamiehet ja valtuutetut sekä kh:n jäsenet,s-jaoston jäsenet ja lautakuntien puheenjohtajat ovat Kurikan kuntatalouden tilasta ja tilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä. Kurikan paikallislehdillä olisi tilaisuus toimia, ei se niin työläs oo tehdä, koska kunnallishallinto sitä ei varmasti tee ja tuskin siihen konsulttia tarvitaan. Nähtäisiin, mikä on näkemyksien taso, testattaisiin blogistin esille ottama asia.

31.8.2009 19:44  ahti

Konsulttia tarvitaan ehdottomasti. Turha on kuvitella, että tällaiset muutoskuviot hoituvat itsestään. Nyt on jo tiedossa melkoisen huono henki Kurikan kaupungintalon keskihallinnossa. Palkat on harmonisoitu mutta tehtäväkuvaukset on tekemättä. Ylenpalttinen keskijohto kilpailee keskenään vallasta. Palavereja palaverien perään pidetään ja alaisia komennellaan ja kyykytetään. Töistä ie piitata.

31.8.2009 20:28  Juhani

Sanoisin jotakin, mutta en osaa.

31.8.2009 20:34  Miten on?

Eiväthän kuntalaiset hoida ja luota sairauksissakaan omiin loitsuihin ja rohtoihin. Odottavat ammattinsa osaavaa lääkärin hoitoa. Kyllä tämän kunnan "pöhötaudin" kanssa on aivan samoin. Taudin vakavuudesta ei ole ollut ainakaan vuoteen epäselvää. Omapuoskaroinnin tuloksena potilas näyttää olevan jo tehostetun hoidon tarpeessa. Eiköhän kannattaisi turvautua lääkäriin?

31.8.2009 20:36  20.28 Sano vain Juhani reilusti

Tarvitaan lääkäriä.

31.8.2009 20:39  Konsultit sisään kunnes haukutaan ulos

Huono henki kaupungintalolla, kuka näin tietää vai onko vain panettelua ja onhan kaupungilla henkilökuntaa paljon muuallakin kuin kaupungintalolla. Itse asiassa valtaosa on muualla. Paraneeko oletettu huonohenkisyys, johon en edes usko, konsultin palkaamisella, näinkö se on helppoa. Miksi ei anneta koko hallintoa konsulteille kun ne niin päteviä ovat, eli ulkoistetaanko hallinto, sopii kysyä. Konsultit sisään ja oma väki katsomaan päältä, ei hyvältä tunnu.

31.8.2009 20:40  JE

Ahdille; Mikä on muuttunut, tuohan on ollut kautta aikain tapa Kurikassa, heikommassa asemassa kyykytetään!

31.8.2009 20:42  ulkoistanut

Pian Kurikan hallintoa ei tarvii ulkoista, kurikkalaiset asukkaat ulkoistavat itsensä ympäristö kuntiin.

31.8.2009 20:45  kommentti 13.21

Kenellä kurikan viranhaltjoista on näyttöä kuntaorganisaation onnistuneesta taloussaneerauksesta?

31.8.2009 21:35  Juhani

No sanotaan nyt jotakin minun mielestäni älykästä ja muiden mielestä tyhmää.

Mielestäni ongelma ei yksinkertaisesti eikä järjellisesti ajatellen edes voi olla se etteikö kaupungilta itseltään löytyisi oikein käytettynä tarpeellista ammattitaitoa ihan millaisiin sfääreihin saakka. (Tuliko tuo sivistyssana oikeaan paikkaan?)

Kun kaupunki on palkannut haastattelujen ja pätevyyksien perusteella johtaviin ja muihinkin virkoihin parhaat hakijat, niin uskon heidän olevan oikeasti hakijoiden parhaimmistoa ja vähintään saman vertaisia konsulttien enemmistön kanssa.

Ongelma siis ei varmasti ole myöskään taidon puute tehdä pelkkiä säästöjä tuottavia taloussaneerauksia.

Tässä keskustelussa sekä ongelmia että vastauksia haetaan mielestäni periaatteessa väärästä suunnasta. Sen sijaan että...

... Hmm... nyt huomaamattani ajoin itseni nurkkaan enkä pysty jatkamaan...

Pysähdyn tähän miettimään miten voisin esittää kolmen kohdan ajatelmani vai pystynkö ollenkaan ketään loukkaamatta.

31.8.2009 21:57  JE

Sinäpä sen Juhani sanoit, mutta joka nurkaan on itsensä ajanut on Kurikka, valitettavasti. Samat virkamiehet jotka ovat vastuuttomasti käyttäneet Kurikan rahoja, eivät pysty palauttamaan Kurikan kurssia oikealle linjalle. Jos on tottunut käsittelemään Rahaan, niin osaa käsitellä Rahaa ja saa sen tulemaan luokseen, Kurikassa on vasta osattu käyttää rahaa( ei Käsitellä).

31.8.2009 22:06  Iltakin pimenee

Tietoa kyllä on ja taitoakin, halusta se on kiinni. Kuntalaiset kyllä ymmärtävät ja hyväksyvät, että kaikkea ei tarvitse tehdä heti ja komeasti ja turhaa ei tarvitse tehdä ollen kaan. Ongelma on siinä, että kaupungin virkamiehet ja päättäjät käyttävät toisten rahoja ja käyttävätkin hulvattomasti. Hallinto on etääntynyt arkirealismista, ajatukset ovat kadonneet jonnekin atmosfääreihin, eletään omaa elämää piittaamatta huomisesta. Ei mikään eikä kukaan ole piittaamaton talouden lainalaisuuksista jos vähänkin ajattelee tulevia aikoja. On komiaa olla komia ja rehevää olla rehevä.

31.8.2009 22:23  Juhani 21.35

Autan hieman ajattelun alkuun. Oletan Juhani, että työskentelet käyttäen nykyaikata tietotekniikkaa ja menetelmiä karttahomissa. Jostain olet hakenut oppisi. Ilman tietoja ja käytännön kokemusta taitaisit sinäkin piirrellä karttoja käsin tänäkin päivänä.
Tuskin tämmöistä katseltaisiin ymmärtävästi Kurikassakaan.
Aivan vastaavasti on laita kunnallisten palveluprosessien kanssa. Ymmärtääkseni Kurikan nykyisessä organisaatiossa ei ole erityisosaamista eikä menetelmätuntemusta organisaation uudistamisesta. Jos olet eri mieltä, on syytä todeta myös nämä muutosasiantuntijat. Mitä muutos pitää sisällään ja miten se tehdään.

31.8.2009 22:40  ahti

Kyse on juuri siitä, että tämä porukka kaupungintalolla ei ole uudenaikaista johtamista nähnytkään. Pitkään vanhassa käytännössä olleiden on vaikea hyväksyä ja vielä vaikeampi ymmärtää että jossain on menty jo aikaa ohi. Juhani haluaa ja toivoo hyvää kaikille. Hänen edellytyksensä eivät kuitenkaan kertakaikkiaan riitä ymmärtämään näitä asioita organisaation johtamisen näkökulmasta. Vaikea uskoa, että kukaan vanhan koulun toimintatavat omaksunut jäärä voisi itsenäisesti ymmärtää mistä on kyse. Tarvitaan hyvän perustan koulutuksessa ja käytännössä saanut konsultti hoitamaan homma. Johtaminen ja organisaatiouudistus on vuorovaikutusta johdon ja työntekijöiden välillä. Kurikassa ei kukaan ole opastamassa näitä tahoja oikeaan muutosprosessiin.

31.8.2009 23:15  Ei konsulttia

Kummastelen tätä keskustelua siltä osin, kun ollaan sitä mieltä, että tarvitaan ulkopuolinen konsultti kertomaan, miten säästöjä tehdään. Avainasemassa on uusi kaupunginjohtaja ja keskeiset luottamushenkilöt. Jos keskeiset luottamushenkilöt eivät halua tai pysty tai uskalla sitoutua säästöihin, niin turha sitä on kuvitella, että siinä joku ulkopuolinen konsultti auttaisi. Mielestäni säästötavoitteiden ja niiden toteuttamisen tulee lähteä organisaatiosta itsestään, jotta niihin voidaan sitoutua. Mielestäni uudella kaupunginjohtajalla muualta tulleena on tässä keskeinen rooli.

31.8.2009 23:26  Muutosasiantuntijoiden palkkioista...

Kannattaneeko niistäkään rutista? Kurikalla on ollut varaa tuhlata muutaman viimevuoden kuluessa vähintäin parikymmentä miljoonaa huonon johtamisen seurauksena. Tämän rinnalla parhaidenkin muutoskonsulttien palkkiot ovat kuin hyttysen paska Atlantin valtameressä. Ei kannattane rutista.
On huomattava, että ahdinko kasvaa tällä hetkellä kymmanen miljoonan vuosivauhtia, ellei toimeen ryhdytä.
Tällainen vaje ei ole paikattavissa veroprosentin nostollakaan, vaikka kuntalaisilta hyvää tahtoa löytyisikin.

31.8.2009 23:37  Kommentti 23.15

Kommentti osoittaa parhaasta päästä täydellistä ymmärtämättömyyttä. Kurikan tapauksessa talouden tasapainoa ei kyetä saavuttamaan pelkillä säästötoimilla, mikäli kunta aikoo selviytyä lakisääteisten kunnallisten palveluiden järjestämisestä tulevaisuudessa.
On uudistettava koko palvelutuotantoa, tapaa miten palvelut tuotetaan.
Tämän kehitystyön suunnitteluun ja toteuttamiseen kannattaa palkata parhaat jo kyntensä näyttäneet osaajat.

KAUPUNGINJOHTAJAN AIKA JA RASURSSIT KULUVAT MENETETYN USKOTTAVUUDEN VÄLITTÖMÄÄN PALAUTTAMISEEN.

31.8.2009 23:44  Juhani

Niin. Talousongelma on yhteinen virkamiehille ja päättäville luottamusmiehille mutta myös kuntalaisille.

Otan nyt yhden noista kolmesta kohdasta tähän koska se ei loukkaa ketään tai loukkaa kaikkia tasapuolisesti:

Yksi kolmesta ongelmasta on pienten asioiden raju aliarvostus joka ainoassa paikassa. Sekä virkamiesten, luottamusmiesten että kuntalaisten keskuudessa.

Tarvitaan pienten askelten kestävää ruohonjuurisaneerausta. Tähän kuuluu lähes 15.000 ihmisen mobilisointi yhteiseen - ei taisteluun - vaan elämään Kurikan puolesta. Ei minkään säästöjen takia vaan lopullisen muutoksen.

Kaupungin pitäisi pudottaa saneerausvaltaa ruohonjuuritasolle, jossa kaikissa pienissäkin asioissa mietitään sekä niiden tarkoituksellisuutta ja ehkä niiden karsimista tai kehittämistä kestävällä tavalla paremmiksi ja edullisemmiksi. Ja siellä jossa se on jo mahdollista, siitä voidaan muistuttaa.

Kuntalaisten osalta tämä voi tarkoittaa esim. kaikkea mahdollista ennaltaehkäisyä. Omasta terveydestä huolehtimista, suurempaa vastuuta omasta perheestä ja lapsista, kurikkalaisen suosimista, turvallista liikkumista, hyviä harrastuksia jne.

Tämä voi tarkoittaa myös sitä että luodaan Kurikasta suurempi tapahtumakeskus ja mobilisoidaan kurikkalaiset yhdistykset vaikka sitten palkkiotakin vastaan luomaan Kurikkaan omien alojensa pieniä ja suuria tapahtumia niin suunnitellen että kurikkalaisia yrityksiäkin tarvitaan.

On tuhansia tapoja tehdä Kurikalle pienillä asioilla suuria hyviä tekoja. Pienten asioiden arvostus pitäisi saada jo strategiaan. Ei tarvitsisi enää yhtään valittaa muiden tekemättömyydestä vaan tehdä itse säästöjä vaikka vain käymällä kävelemässä. Se että kurikkalainen tekee itselleen hyvää pitämällä huolta terveydestään on taloudellinen saneeraus. Ja rahallisesti suurempi kuin aavistetaan.

Mutta tämä oli vain yksi niistä kolmesta....

Olen menossa lauantaina Vaasan Maratonille. Kilon painonnousu tarkoittaa 5000 kg lisänostoja maratonilla. Lisäksi se tarkoittaa 5000 lisäkilon pudottamista asfaltille.

Vain yksi kilo muuttuu 5000 kiloksi.

31.8.2009 23:58  Juhani

Korjataan kilomäärä. Se muuttuu 20.000 kiloksi.

1.9.2009 0:09  En epäile hyvää tarkoitustasi

Se, mitä kerrot, tarkoittaisi kurikkalaisten elintapojen kokonaisvaltaista muutosta.

Monet toivovat tätä omalta osaltaan. Kuitenkaan siinä onnistumatta. Talvella ministerit löivät päätään seinään vastaavanlaisessa asiassa pyrkiessään pidentämään ihmisten työssäoloaikaa parilla vuodella. Turpiin tuli. Ja lujaa.
Tämänlaatuinen prosessi on ikävä kyllä toteutuessaankin ennemminkin vuosikymmenen kui vuosien asia.

KURIKASSA TARVITAAN NOPEAVAIKUTTEISIA KONKREETTISIA TOIMENPITEITÄ.

Ei kannata vesittä näitä välittömiin uudistuksiin pyrkiviä keskusteluavauksia. Sinunkaan Juhani.

1.9.2009 0:31  ajattele

Kurikkalaistenko täytyy lähteä joukolla tekemään säästöjä, että kaupungintalolla holtiton rahan käyttö sais jatkua entiseen malliin.

1.9.2009 1:18  Juhani

0.31 Puhuinko kuntalaisten säästöistä - jos puhuin niin olinpa tosi hölmö? Siis jos minä kuntalaisena säästän niin säästän kyllä ihan itselleni enkä kaupungille.

Mutta Kurikassa on suuri työttömyys ja riippumatta millään lailla kaupungintalosta on kulutuksessa järkevää suosia kurikkalaista. Siksihän yrittäjät järjestivät tuon kamppanjankin.

Itse olen tullut tänne 1982 ja sen jälkeen ostanut esim. jokaisen autoni Kurikasta. Toki suurin osa on ollut Skodia kun tulotaso on ollut pieni ja perhe iso.

1.9.2009 1:24  Juhani

0.31 Niin lisäyksenä vielä että kaupungin säästämisestä kyllä puhuin, mutta jos valtuusto päättää rakentaa vaikka Näsinneulan kirkkoristeykseen niin ei sitä rahaa kukaan viranhaltija voi säästää. Sinun ja minun valtuutettuni sen päättävät.

1.9.2009 7:13  sivullinen

Alikersantti ei kykene johtamaan divisioonaa, noin pääsääntöisesti. Se on taivahan tosi.
Juhani on vilpitön ja ihan oikea ihminen omassa tehtävässään ja varmaan siitä ylikin. Pienet asiat pitää toki hoitaa, niinkuin hän sanoo. Mutta isojen kokonaisuuksien ymmärtäminen on aivan toinen juttu.
Mikrotasolla kadehdittiin konsultille menevää arvioitua sataa tuhatta euroa. Yhtäaikaisesti kymmenen miljoonaa lyötiin Kurikassa osinkoja ja porkkanarahoja käyttötalouden katteeksi???
Satakertainen summa siis menetettiin pelkän kateuden vuoksi! Näin Kurikassa.
Jos tähän ei saada aikaan muutosta ollaan todella tuhon edessä.
Mitä tapahtuu, jos yhtäkkiä osinkotulot menetetään? Kolme veroprosenttiia heti lisää vai?
Ensi vuodenkin talousarvio levännee Fortumin tulojen varassa.
Onko tihkunut ennakkotietoja tulevan budjetin raamista? Voisiko valtuutetut tällä kertaa kertoa, kuinka maa makaa?

1.9.2009 9:00  Koska saadaan Venäjältä strategia, toivottavasti julkaistaan

Odotetaan Venäjän tuliaiset, en kyllä tiedä aikataulua, mutta kyllä ne sieltä joskus tulevat. Uskon lujasti, että Venäjällä tehty strategia on hyvä ja pelastaa meidät pulasta, tuskin ne täällä kommenteissa pelastuvat, kun tekijät ovat aivan muualla. Todellisten päättäjien tekoja nyt odotellaan ja siinä odotellessa louskutellaan leukoja ja päätteitä täällä kommenteissa.

1.9.2009 9:14  Konsultille valta Kurikassa, mitä valtuustolla tehdään ???

Juhani on siinä aivan oikeassa, että ITSE pitäisi jotakin tehdä. OMASTA tekemisestä kaikki alkaa, eikä konsultin aivoista, kannettu vesi ei kauaa kaivossa pysy.

1.9.2009 10:35  Kauno Kyvykäs

Kotihoitoapua annetaan vammaisille ja vanhuksille, yleensä tarpeeseen.
Pidetäänkö kurikan johtoa, niin avuttomana, jotta sille pitää antaa "hoitoapua".
Järjelliset valtuustoaloitteet tervetulleita, kustannuslaskelmineen ja perusteluineen toteuttamismahdollisuuksista.
Pois helppoheikkien, yleisönosasto aiheista kootut äänienkalastus esitykset, joilla tehdään hetkellisiä poliittisia pikavoittoja, muttei saada mitään kestävää aikaan.
Annetaan kurikan johdolle sille kuuluva arvo, niin kiitoksena siitä luottamuksesta johto hoitaa tehtävänsä kunniallisesti.

1.9.2009 10:45  Hiki

Annetaan toki johdolle sen ansaitsema arvo. Nyt on kuitenkin kyse kyvyistä tai pikemmin niiden puutteesta. Asiantuntija-apua on saatavissa. Sitä kannattaa käyttää, kun vielä saa itse tilata. Kaukana ei ole aika, jotta asiantuntijat tulevat pyytämättä,niinkuin Karkkilassa aikanaan.

1.9.2009 11:44  Pitkäaikaistyöttömille työtä valtion tuella, tarvitaan vain kaupungin aktiivisuutta

Välillä aivan toiseen asiaan: Kunnilla on työllistämisvelvoite pitkäaikaistyöttömien osalta. Mikäli tuota velvoitetta ei täytetä kunta (kaupunki) on velvollinen maksamaan velvoitteensa laiminlyönnistä valtiolle korvauksen, joka ei ole vähäinen. Oletettavasti Kurikassa on myös pitkäaikaistyöttömiä ja nyt kuuluukin kysymys onko Kurikka täyttänyt velvoitteensa vai joudutaanko maksamaan "tyhjästä" valtiolle korvaus. Tekemätöntä työtä kyllä Kurikasta löytyy ja olisi kovin toivottavaa, että edes pitkäaikaistyöttömille järjestettäisiin työtä ja vältyttäisiin harmilliselta maksulta valtiolle. Tähän kysymykseen tuskin kaupungin virkamiehet suvaitsevat tai viitsivät vastata, mutta Juhanista on vielä toivoa, vai onko tässä asiassa. Myös paikallislehdet voisivat olla aktiivisia tässä asiassa.Asia on kovasti valtakunnallisesti esillä.

1.9.2009 13:35  Kauno Kyvykäs

Parempi on kunnon kotikolli, kuin naapurin munaton, munaton ei pysty muuhun, kuin levittämään tautia.
Olikos Karkkila, se jota ennen sanottiin Pikkumoskovaksi, oli todella punaiset meiningit.

1.9.2009 15:36  konsulteista kokemusta

Minulla on oman ison organisaationi osalta hyviä kokemuksia konsulttivetoisesta suunnittelusta. Eivät konsultit suunnitelmia tee, mutta he vetävät hyvin tilaisuuksia, joissa asianosaiset itse ovat suunnittelemassa omia järkevöittämistoimiaan. Jos ei ole ulkopuolista vetäjää, tilaisuudet pakkaavat mennä pelkäksi riitelyksi ja kyräilyksi, todellisia uudistuksia ja muutoksia ei uskalleta edes esittää. Hyvillä konsulteilla on taito kaivaa osallistujista esille hyviä suunnitelmia.

1.9.2009 16:22  Kauno Kyvykäs

Kyllähän nämä konsultit juhlavasti tarinoivat, kaffuuttelut kuluvat oikein rattoisasti on oikein mukavaa ja kivaa. Näitä samoja tarinoita saa lukea lehdistä ja netistä aivan ilmaiseksi.
Johtajia tälläisessa tilanteessa tarvitaan, eikä mitään iltamien vetäjiä. Jos tilanne on niin paha, jotta ulkopuoliset on pakko ottaa hoitamaan asioita, niin ne jotka ovat asioista vastuussa; tos on ovi ulos, kun ei tullut tulos.
Todellisuus ja toteutettavissa olevat asiat ovat aivan eri juttu, kuin konsulttien esiin kaivamat haaveet ja keskenkasvuisten märät unet.

1.9.2009 18:05  konsulteista kokemusta

Huuhaa-konsultit ovat mennyttä aikaa. Nousukautena ennen edellistä lamaa he tekivät rahaa hauskoja puhumalla, mutta suurin osa putosi kartalta 90-luvulla. Tänä päivänä löytää hyviä ja ammattitaitoisia, jos vain viitsii hakea ja kysellä kokemuksia muilta kunnilta, kuntaliitolta jne.

1.9.2009 19:03  Hmmm...

Konsultti on hieman väärä sana. Ennemminkin pitää puhua sparraajasta tai coachista, joukkueenjohtajasta. Joukkuettahan ei ole tarkoitus muuttaa vain sen pelitapaa.
Suomen valtion bruttokansantuotteesta 52 prosenttia tulee yksityisestä kulutuksesta. Montako prosenttia yksityisestä kulutuksesta virtaa Kurikan rajojen ulkopuolelle. Kurikkalaiset eivät osta Kuriksata, saati Jurvasta, vaan Seinäjoelta. Jurvalaiset ostavat Kurikasta ja Vaasasta, joskus Seinäjoelta. Kurikan kansantuote valuu naapuriseutujen lihottamiseen. Edes tie Länsi- ja Itä-Kurikan välillä pitäisi saada arvoisaansa kuntoon, ettei tarttisi körötellä krokotiilin kielen levyistä kaistaa poliisia ja tuulenpuuskaa peläten.
Nyt tehtyjen mokien kautta on opittu aika tavalla sitä, missä ollaan erimielisiä. Aivan liikaa kunnioitusta uutta Kurikanseutua kohtaan ei kantakurikkalaisilta ole herunut, sorry nyt vaan. Ylimielisyys ja "Me teherähän niinku ennenki ja jokatapaukses, niin ku me tykätähän" näkyy ja kuuluu. Tällä menolla näkyy ja kuuluu ainakin parikymmentä vuotta ihan Jurvan Murtoostenperälle asti.
Olisi kyllä asenteenmuutoksen aika, tai yhteistyön kämmeneenkin iskeytyy pian sisällissodan pistinmiekka, vaikka järki jossakin kohtaa voittaisikin.
Uusi Kurikka on ostovoimaltaan edelleen aivan eri luokkaa kuin se aiempi. Oliskohan siellä ylikansoituksesta kärsivällä Kurikan kunnantuvalla nyt paukkuja edes kokeilla, miten työpaikkoja saataisiin vaikkapa lisää Sarvijoelle, kun eurot valuu vielä tälläkin hetkellä Vaasaan. Lupauksia annettiin kyläkokouksessa, mutta mitään ei ole tehty.
Onko tarkoitus kehittää Jurvaa toisena kuntakeskuksena, vai jotta ei ja annetaan palveluiden valua Laihialle ja Vaasaan, jotta Kurikka kuihtuessansakkin näyttäisi paremmalta. Jos näin on, hölmöläisten järkikin olisi sata kertaa parempaa.
Puhutaan uusista työpaikoista, mutta uusia työpaikkoja syntyy eniten jo olemassa oleviin yrityksiin. Miten näitä meinataan tukea, jotta edes vanhat säästyy ja jatkossa ehkä uusia voidaan rekrytoida.
Puheet esimerkiksi, jotta Jurvasta tehdään vain Kurikan yksi kylä ovat halventavia ja vieraannuttavat "isäntäkunnasta". Eivät osoita kunnioitusta, saatikka kehittämisen halua. Yhteistyötä on turha huudella yksipuolisena.

1.9.2009 20:53  Kauno Kyvykäs

Bruttokansantuote ja yhteiskunna kyky tuottaa syöminkinsä on kaksi eri asiaa.
Lumenluonti ja paitojen peseminen kasvattavat bruttokansantuotetta, nettotulosta heikentävästi.
Arvonlisäveron laskeminen laskeminen tai työvoiman arvonlisäverovähennys toisi yrittäjäystävällisille kunnille piristysruiskeen.
Suomalainen valtiojohtoinen kuntien kurjistamispolitiikka ei tätä salli, kunnilta pitää ottaa kaikki pois ja nöyryyttämispolitiikalla jakaa kuntien omaa rahaa takaisin. Kuntia ei saa palkita yritteliäisyydestä, paljon mukavampaa vallanpitäjien kannalta on pistää kunnat kerjäämään omia rahojaan ja saamattomat kunnat toisten rahoja. Siinä sivussa siivellä sitten elätetään ihmeellistä häntäkärpäslaumaa joka saa häärätä ilman minkään valtakunnan vastuuta ja puhua viisaita.

Selkisihän se Juhanin hyvän kunnon perusta, on kuulemma menettänyt lopullisesti nuoruutensa autoilemalla Skodalla; juosten olisit jo perillä.

1.9.2009 21:15  Juhani

11:44 Pitkäaikaistyöttömille työtä...

Tämä on niitä ns. pieniä asioita joita ei oteta huomioon missään "suurissa linjauksissa" ja siksi se monissa kunnissa unohdetaan hoitaa kuntoon.

Mutta olet oikeassa. Kurikan kaupunki maksaa jokaisen pitkäaikaistyöttömän tuesta 50% "sakkoa" valtiolle. Kun pitkäaikaistyötön työllistyy mihin tahansa yritykseen, yhteisöön tai vaikka kaupungille, niin tuo 50% jää kaupungin kassaan eli kaupunki säästää rahaa.

Kaikkein hassuinta on että parhaimmillaan kaupunki itse voisi saada tukea pitkäaikaistyöttömän työharjoitteluun ja työelämänvalmennukseen 100% säästäen samalla sen 50%. Toisin sanoen kaupunki voi tehdä puhdasta säästöä tällä tavalla.

Kurikan kaupungilla, kahden huoneen päässä minusta, on hyvä ystäväni kaupungin työnsuunnittelija.

Koska en ole mikään kaupungin tiedottaja, niin antamani tieto saattaa olla hiukan puutteellista. Mutta jos joku yrittäjä haluaa osallistua pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseen
tai tarvitsee muuten vain työntekijää, niin yhteyttä kannattaa ottaa.

Kurikan kaupungin työnsuunnittelijan puhelinnumero on 06-4513593 ja 044-5502664

1.9.2009 21:45  Juhani

Tuo äskeinen oli vähän nolosti sanottu. Tuskinpa kukaan yrittäjä haluaa työntekijää muuhun kuin työn tekemiseen.

Työllistäjänä voi olla myös yhdistys ja varmaan myös kirkko ja muut seurakunnat, jotka voisi ottaa tässä yhteydessä myös yhteiskunnallista vastuuta heikko-osaisten puolesta.

1.9.2009 22:03  Terveisiä työnsuunnittelijalle

Kiitoksia Juhani, tätä juuri tarkoitin ja sinulla oli hyvä selostus koko asiasta. Ei aina tarvitse tehdä jotakin suurta ja ennenkuulumatonta, tämän asian hoitaminen on varmasti suuri asia niille pitkäaikaistyöttömille, jotka saavat TYÖTÄ. Valtion ja kunnan on hyvä tehdä yhteistyötä tässäkin asiassa, vai onko se liian pientä ja näkymätöntä joidenkin mielestä, minun mielestäni ei ole. Jos oikein muistan, niin kuntia sakotetaan elleivät työllistä pitkäaikaistyöttömiä ja sehän vasta hassua on, lähettää rahaa valtiolle - tekemättömästä työstä. Hyvä työnsuunnittelija; sinulla olisi nyt tuhannen taalan paikka aktivoitua ja ottaa yhteyttä työnantajiin, tehdä tiedotusta lehdistössä mutta tähän tarvitset esimiehesi tuen ja hallinnon hyväksynnän. Toivon totisesti menestystä työllesi pitkäaikaistyöttömien työllistämisessä, eikä siihen varmasti tarvita ulkopuolista konsulttia, minkä perään täällä kommenteissa huudellaan.

1.9.2009 22:07  Juhanille terveisiä, tunnen kyllä miehen

21:45 Juhanilta: Hienoa Juhani, olet oikein hyvin sisäistänyt asian-vastuuta heikko-osaisten puolesta - kantava periaate kautta ihmiskunnan historian. Toimikaa nyt hyvä hallinto tämän asian hyväksi oikein tarmolla ja tukekaa työnsuunnittelijaa.

1.9.2009 23:30  Juhani

Ihminen on kummallinen. Haukuista hän loukkaantuu ja puolustautuu usein monisanaisesti. Kehuista vaivaantuu niin ettei osaa sanoa yhtään mitään. Mutta yritän uskoa itsestäni hyvää ;-)

Joka tapauksessa välitin kommentit työnsuunnittelijan sähköpostiin, koska hän ei iltaisin pysty seuraamaan tätä niinkuin minä jolla kone on koko ajan auki ja näytöllä kymmenen projektia eri ikkunoissa...

1.9.2009 23:46  JE

Tarviiko sitä sitten niin monisanaisesti kehuista kirjoittaa, parastahan asiassa on se kun on kirjoittanut todella hyvästä asiasta ja tärkeää tietoa. Juhani, koko illan asiaa.

2.9.2009 0:13  Kauno Kyvykäs

Eipä tämä Juhanin elämänmyönteisyys pääse häiritsemään, päinvastoin. Toivottavasti positiivisuutta tarttuu muihinkin kanssaeläjiin.
Skoda opettaa ihmiselle nöyryyttä ja kiitollista mieltä. Kiitollisuus syntyy siitä, että pääsee perille, kun nöyränä pelkää pahinta koko matkan.

2.9.2009 0:36  JE

Skoda oli aikanaan hyvä "auto", kiehuvaa vettä tuli takapäästä ja aina oli kylmää vettä kanistereis. Bensan kulutus oli huomattavasti pienempi kuin veden kulutus( vesihän oli halpaa). Bensaa ei menny paljon, matkat oli lyhyitä ja kestivät kauan, lihasvoimat kasvoi eikä tarvinnu mennä salille. Lapset sai liikuntaa kun halusivat mennä kävellen tai pyörällä kouluun vaikka kuinka tarjos kyytiä. Skoda Oktavia oli elokuussa eniten myyty auto ja Opeli laajimmalle aluelle levinnyt auto.

2.9.2009 7:30  Voi aikoja voi tapoja

Konsultista Skodaan; siinäkö kommenttien viisaus vaiko tyhmyys ?

2.9.2009 8:28  Notta...

Olihan vanhoista Skodista jotakin etuakin. Kuukauden vanhaa autoani kavereille kehuin, että "tekemällä itse kaikki huolto- ja korjaustyöt, olen säästänyt 20.000 markkaa puhdasta rahaa!"

2.9.2009 12:53  JE

7:30, onko väliä kirjoitetaanko Skodasta vai konsultista. Konsultit ovat saman arvoisia ainakin entisaikojen Skodien kanssa sillä erolla että Skoda kirjoitetaan sentään isolla alkukirjaimella.

2.9.2009 13:44  Kauno Kyvykäs

Skoda on Juhanin kohdalla "pessyt" kaikki konsultit, ruumiinkulttuuri on mennyt kohdalleen, nöyrä ja kiitollinen mieli on tehnyt hänestä esimerkillisen kansalaisen.
Yksikään konsultti ei ole pystynyt Kaunon kanssa samaan.

2.9.2009 16:21  teknikko vain

Kauno ei pärjää konsultille vaikka onkin insinööri.

2.9.2009 18:32  Kauno Kyvykäs

Konsulttihan on kaikkivoipa yli-ihminen, joka pystyy muuttamaan paskan kullaksi pelkällä katseella. Mailmassa ei voi olla köyhyyttä, eikä kurjuutta, konsulttien kaikkivoivan huippu älyn vartioidessa ihmiskunnan parasta.
Kauno ei todellakaan voi näiden super älykköjen kaikkivoivan suojeluksen kanssa yhtään mitään , ei vaikka olisi tohtori.
Herätkää tästä painajaisunesta kaikki on hyvin, ei huolen häivää, pelkkää panettelua puhua, jotta jotakin olisi päin ...

2.9.2009 19:00  Hmmm...

En usko, että konsultti pystyy muuttamaan paskan kullaksi. Kyseinen Midashan olisi ostanut pari kuormaa sontaa ja asuisi nyt jossakin trooppisessa maassa haareminsa keskellä. Kuitenskin ulkopuolinen äly on monesti ollut parempaa kuin se tuhanteen kertaan uudestaan jauhettu, kuin päivän vanha purukumi, josta ei enää irtoa mitään, vaikka paikat irtoaisi hampaista.
Käänteinen Midas taas voi olla KK:n tyyppinen möntijäinen, joka omaa pahaa oloaan ja pessimismiään auliisti jakaen kykenee tyrehdyttämään kaiken uuden syntymisen. Tällaisia ihmisiä kun on kaksi, on kyseessä katastrofiryhmä: Lähetitpä heidät minne tahansa, on siellä pian katastrofi, vähimmilläänkin taantumus. Eli; ei tää kumminkaa onnistu, me hävitään tää sota, pitäkää tunkkinne!

2.9.2009 19:08  JE

Nythän varsinainen pessimisti kirjoitti, "pitäkää tunkkinne". Periksi ei anneta ja mitään ei kannateta ei ainakaan mitään möntijäistä.

2.9.2009 19:46  Konsulttia apuun!

Outoa on asiantuntijoiden karsastaminen näissä kommenteissa. Jos KK on insinööri, niin kysynpä vaan, miksi hän kouluttautui jollekin alalle ja aivan insinööriksi asti? Eikö siis koulutuksella, kokemuksella ja asiantuntemuksella saa arvostusta? KK:lla taitaakin olla saneeraajakonsultista huonoja kokemuksia, kun noin pitää vihata!

2.9.2009 20:49  Tosi on tosi

Mikään ei muutu elleivät asenteet muutu se on tosi, eikä sellaista konsulttia olekaan, joka pohjalaisen jääräpään kääntäisi, sekin on tosi. Vasta kun on sukellettu tosi syvälle niin jotkut poistuvat ja jotkut henkensä hädässä tekevät paniikissa jotakin, ei ennemmin pohjalaisilta mitään heru, sekin on tosi.

2.9.2009 21:27  VANHA KETTU

Kirjotatte mitä kirjotatte, vannotte konsultin nimeen, moititte toisianne, kehutte itseänne, manaatte karmeaa kohtaloa, joka tapauksessa Tyrväisen Paavolla on tieto ja taito pyytää apujoukkoja tai hoitaa yhdessä kurikkalaisten kanssa asiat kuntoon. Terveiset lähes poutaiselta Seinäjoelta.

2.9.2009 22:36  Hmmm...

Täällä on näköjään ihan siemenkotia myöten handikäppiintynyt ja kokonaisia lauseita, ei vain virkkeitä miten sattuu tulkitseva lukihäiriölauma, joten en oikein tiedä, kantsiiko tänne kirjoittaa enää mitään.
Luultavasti: "Tehkää hyvin ja astukaa sisään" -lausekin tajutaan tässä JEE JEE jengissä jotenkin seksuaalisviritteiseksi tai sitten joku jo toteaa, että on meillä kuule autoki kuule, ei meirän tartte kuule saappahisin astella naapuriihin, kuule. VOI PÄIVÄÄ!!!!!

Hyvää yötä vain kaikille tunkin saaneille ja saamatta jääneille, järjen saaneilla ja saamatta jääneille ja muutoin vain jotakin saaneille ja saamatta jääneille. Ja ihan kauniita ihan niitä ikiomia unia.

2.9.2009 22:37  ent kurikkalainen reittä myöre

Satakunnassa sataa. silti siellä on positiivisempiä kommentoijia kuin Kurikassa. Kaikkea hyvää Kurikkaan

2.9.2009 22:42  Kauno Kyvykäs

Tittelit ei todellisessa mailmassa paina yhtään mitään, koulutus lisää mahdollisuuksia ei muuta ihmistä miksikään. Kaikkein pahin rasite yhteiskunnalle on pitkälle koulutettu perustyhmä paskapää. Titteleiden varjossa tehty vahinko on yhteiskunnassa, ikävä ja kallis koettelemus.

2.9.2009 23:16  KK:lle

Kaikki Kauno Kyvykäs- kommentit/kommentti 19.46.

Jos tarkoituksenasi on vain asiantuntijoiden loputon herjaaminen, eikä keskusteluun osallistumin, voinet siirtyä muunlaiseen sormiharjoitteluun.

Tautisi laatu ei tarvitse todistella enään. Se on tullut yhdeksän kuukauden aikan täysin selväksi kaikille kurikkalaisille.

2.9.2009 23:20  Entinen perussuomalainen

Perussuomalaisten superkyvyllä alkaa murheet olla todellisia. Pelko jäsenkadosta saattaa hyvinkin toteutua, läheskään kaikki perussuomalaiset eivät halua henkilöpalvontaan perustuvaa diktatuuria, joka murentaisi nykyisen vaalijärjestelmän.

2.9.2009 23:30  Kauno Kyvykäs

Totuus on karvasta kuultavaa, kaikkein karvainta sille joka tuntee totuuden osuvan omalle kohdalle. Koulutuksen merkitys yhteiskunnassa on merkittävä, eikä kehitystä tapahdu ilman koulutusta. Valitettavaa, kuitenkin on, kun kouluja käyneet menevät titteleiden taakse piilon ja itkevät omaa kyvyttömyyttään. Nämä porukontit pilaavat asioiden hoitoon tarkoitetut resurssit.

2.9.2009 23:39  ?

Eikö Kauno olekaan perusinsinööri?

3.9.2009 0:09  Kauno Kyvykäs

Kauno ei ole mitään muuta, kuin eletyn elämän kasvattama piikki, joka pistää sitä syvemmälle, mitä vetelämpi liha on vastassa.
Arvonanto pitää ansaita, sitä ei voi ostaa marketin halpamyyntikorista, ei vaikka olisi kuinka monta bonuskorttia.

3.9.2009 0:30  Juhani

Sellaisessa kunnassa jossa kaikilla on hyvä olla, on kaikilla myös vapaus kertoa mielipiteensä.

Skodasta sen verran, että se oli kuitenkin Fiat 850:n ja Morris Marinan jälkeen askel parempaan suuntaan ;-)

3.9.2009 0:52  Kauno Kyvykäs

No, oli.
Oliko aivan pakko, yötä vasten mennä julkistamaan kauhumuistelmia.
Olet todella rautahermoinen ihminen, selvinnyt triplasta ilman lääkitystä.

3.9.2009 1:08  JE

Juhani, Missä vaiheessa ostit ensimmäisen Autosi ja mikä oli merkki. Ei täs itelläkään niin hääppösesti Nitsanilla mene. Mikä auto on KK:llä?

3.9.2009 7:00  Pieniä ovat asiat Kurikassa

Isot pojat päässeet asiaan:automerkkeihin !!!!!

3.9.2009 7:32  Hmmm...

Seuravaaksi kait mittaillaan Zetorin kurasiiven pituutta ja kuinka kauas kusi suihkuaa omilta portahilta aamutoimis.
Kyllähän näillä eväillä nostetaan Kurikka uuteen kukoistukseen. VOI, VOI!!!

3.9.2009 7:36  Juhani

Fiat 850:n ostin 18-vuotiaana Teuvalta ja ajoin sillä viisi vuotta. Ja jos laitetaan vielä lisää autoasiaa, niin kotonahan oli Wartburg Tourist ;-)

Noista isoista asioista:

Työssä olevan kuntalaisen kannalta Kurikka on edelleen EP:n edullisin kunta asua. Kaikista talouden kauhuodotuksista huolimatta kuntalaiset ovat saaneet kuitenkin vielä parasta mahdollista palvelua.

Oikeasti valitukseen ei vielä ole oikeastaan mitään todellista aihetta. Mahdolliset virheelliset päätökset realisoituvat ehkä myöhemmin, mutta vielä ollaan työttömyyttä lukuunottamassa aika hyvässä tilanteessa ns. reaalielämässä.

3.9.2009 7:38  Juhani

Jos siis ajatellaan nyt-hetkeä niin kurikkalainen voisi olla jopa pohjanmaan onnellisin ihminen.

Fiat 850 maksoi muuten 3800 markkaa vuonna 1976.

3.9.2009 9:14  JE

Nordean taloushenkilöt kirjaavat taantuman olevat ohituksessa.

3.9.2009 11:36  Kauno Kyvykäs

Niin, mistähän tämä KK:lle olikaan lomalla.
Yleensä tälläiset koekotiuttamiskokeilut, koetaan pitkäaikaispotilaiden kohdalla tärkeiksi, seuranta ratkaisee lopulliset päätökset. Yhdeksän kuukautta ei ole vaikeimpien tapauksien kohdalla mitenkään merkittävän pitkä aika. Kannattaa ottaa hoito tosissaan ja rentouttaa kipeää mieltään, ehkä ensi kesä tuo parempaa tullessaan.

3.9.2009 17:38  Entinen perussuomalainen

Lomaa tarvitsisi Saarakkalakin, pohjalaisen lehtikirjoituksen perusteella. Otti ilmeisesti vaaleissa kakkospaikan menetys luonnolle, voihan sitä yrittää parantaa olotilaansa kirjoittelemalla pimeyksiä, sitähän tässä muutkin tekevät, vaikkei mikään vi*****kaan.

3.9.2009 18:11  JE

Kurikkalehdessä kehuttiin kovasti Kurikan kukkaistutuksia. Torilla kukkii vaara, risiin erittäin myrkyllinen paljain käsin ei sai sattua, yksi siemen voi tappaa jne. Kieltämättä näyttävä kasvi.

3.9.2009 18:32  Jiki

Mitä se Saarakkala oli entisestä Perussuomalaisesta lausunut?

3.9.2009 18:37  Siinä

Torilla tölli kukkii ja siemen voi tappaa. Saa suudella alennuksella, mutta kallis kukka!

3.9.2009 18:56  Entinen perussuomalainen

Saarakkala epäilee kaikkien, myös entisen perussuomalaisen, järjenjuoksua heittäytymällä demokratian puolestapuhujaksi.

3.9.2009 19:06  karmea virhearviointi

Lama on sitten ohi,sanoivat radiossa ja tv:ssä.Äkkiä se sitten meni ohi.Ei muuta kuin kuluttamaan entiseen malliin.Blogistikin turhia pelkäsi karmeaa kohtaloa aamupäivällä elokuun viimeinen päivä,2 syyskuuta iltapäivällä lama oli jo ohi.

3.9.2009 19:30  JE

Taantuma on taittumassa, lama möyryää vielä täysillä pitkään ja jälkiaalto korjauksineen vie aikaa varmaa 2010 loppuun, vähintään.

3.9.2009 19:50  JEE

Jep, JE:lle. Kuuleman mukaan ovat rakentaneet jo multavalleja lamaa vastaan Läntisessä Kurikan kaupunginosassa. Se kun möyryää varmaan sinnekin, kun on niin pitkä alamäki. Siitä kun sitten hyppyröi yli, niin saattaapi osua Maalahtelaisiin, mutta mitäs me niistä.
Ja kun jälkiaalto korjauksineen vie 2010 loppuun, niin kaikille suomenkielisille kurikkalaisille on töitä, vähintään. Joten ei kun jouten makaamaan. Tsunami tulloo ja kaiken pahan korjaapi:)

3.9.2009 20:56  Kauno Kyvykäs

Pieniä on kurikkalaisten murheet, kun ajatellaan paljonko veronmaksajien rahoja Porvoossa raiskataan oikeudenkäynnissä, joka ei suomalaista veronmaksajaa kosketa millään tavalla. Yleinen oikeustaju tuskin olisi millään tavalla kärsinyt, vaikka tälläiset syömingit olisi jätetty väliin. Onkohan tässä menossa Bodom-farssin, voittava mittelö.

3.9.2009 21:54  Salomon

Höpöhopö Kauno, sanoisi Risikkokin. Demokratia maksaa, kansanvalta maksaa ja kaikkein eniten maksaa luuloteltu oikeudenmukaisuus. Oikeita tuomioita on aina vaikea jakaa. Joku saa ja toinen joutuu antamaan. Ensimmäinen voittaa ja toinen häviää.

3.9.2009 21:59  JE

Todellakin,miksi pitää istua oikeudenkäyntiä Suomessa kaveri koneeseen ja Ruandaan, lasku perään ja kiitos.

4.9.2009 2:39  Oukkidoukki..

Jep, JE:lle. Kuuleman mukaan ovat rakentaneet jo multavalleja lamaa vastaan Läntisessä Kurikan kaupunginosassa. Se kun möyryää varmaan sinnekin, kun on niin pitkä alamäki. Siitä kun sitten hyppyröi yli, niin saattaapi osua Maalahtelaisiin, mutta mitäs me niistä.
Ja kun jälkiaalto korjauksineen vie 2010 loppuun, niin kaikille suomenkielisille kurikkalaisille on töitä, vähintään. Joten ei kun jouten makaamaan. Tsunami tulloo ja kaiken pahan korjaapi:)


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini