Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Asetetaan tavoitteita

Perjantai 22.5.2009 klo 12:19


Tavoitteissa riittää - Aivan kuin ensimmäistä kertaa  

On aivan eri asia, jos koko yhteisö auttaa ja tukee meitä toteuttamaan hyviä tavoitteitamme kuin että se tukisi ja ottaisi vastaan täysin hyödyttömiä haaveita.

Uuden, järkevän luomisen työ näkyy pienissä yksityiskohdissa.

Utopiat ja tyhjät lupaukset ovat vain idealistinen haavekuva siitä mitä kaiken haluttaisiin olevan vastikkeetta.

Silti huonoin mahdollinen tapa elää tätä elämää on vain jäädä paikoilleen.  

Kriisin aineksia - vai onko sittenkään?

Ensimmäiset kolme kuukautta Kurikan kunnallisverotuoton suhteen meni aivan hyvin.

Huhtikuu petti palkkaverotuoton kohdalla reippaasti.

Alkuvuosi meni vielä plussalle, mutta miten käy loppuvuoden osalta. Veikkaan lopputulokseen 2,4 M€ miinusta koko vuoden verotuloissa.

Toivottavasti arvioni ei ainakaan alitu.

Tuon menetyksen kanssa vielä pärjäisi jotenkin. Koko budjetin menoissa se merkitsisi noin 3 %:n säästötavoitetta.

Uskon, että siihen kyllä päästään, jos halutaan.

Ainoaksi isoksi huolen aiheeksi jää hulvaton lainanotto. Yli 10 M€ on tarve, jos kaikki investoinnit suunniteltuna toteutetaan.

Siinä on korkomenojen ja lyhennysten kanssa tekemistä tulevina vuosina.touko_21_004.jpg

Johanna Korhonen asettaa tavoitteeksi tasa-arvon ja oikeudenmukaisen kohtelun. Meidän päättäjien kunnassa ei tarvitse kuin tasapainottaa arkinen talous.


Kommentit

22.5.2009 14:20  Kielo

Arkiset asiat ovat juuri sitä mitä kuntapäättäjänkin pitäisi ajatella. Valitettavaa vaan on että nykyihminen on kiinnostuneempi yksittäisten persoonien yksityiselämästä varsinkin jo niissä tuoksahtaa skandaali mieluusti seksuaalisuuden alueella.Josko me ajan kanssa oppisimme erottamaan ytimen asioista.Toivoa sopii.Blogistille KIITOS avarakatseisuudesta ja rohkeudesta. Tälläisissä aiheissa liikkuvalla täytyy olaa suuri ja suvaitsevainen sydän.Sekä kyky erottaa olennainen epäolennaisesta.

22.5.2009 19:10  Blogistin tulisi mainostaa Lasse Hautalaa eikä Johanna Korhosta

Toivoisin, että blogisti ottaisi esille mieluummin euroehdokas Lasse hautalan kuin euroehdokas Johanna Korhosen, jolla lienee koko maassa kannattajia sen verran, ettei blogistin tarvitse häntä täällä mainostaa. Sensijaan hautala kaipaa tässä tilanteessa tukea.

22.5.2009 19:26  M.M.

Blogisti on ehdottomasti Lasse Hautalan yksi läheisimpiä tukimiehiä. Siinä ei ole epäselvää. Tässä jutussa on kyse aivan muusta.

22.5.2009 19:53  eu

Hautala on kauhajokinen, Saarakkala on kurikkalainen, Kurikaa pitää kannattaa.

22.5.2009 20:23  pepe

Saarakkala Brysseliin,niin notta löytyykö sitä yhteen hiileen puhaltamista.

22.5.2009 21:03  Jj

Saarakka on pohdas populisti, valitettavasti ja paljastaa kyllä karvansa. Kukin päättää itse ja pettyy tai ilahtuu sitten aikanaan.

22.5.2009 23:25  kommentti

Sorry mutta kepulla kyllä on valtakunnan-tasolla latu pahasti kateissa.
Saarakkala on vasta 25 v. Ei niin kovin paljon karvoja paljastettavaksi.
On kuitenkin kurikasta........

Korhosjuttu , kaikki marginaalit on kalastettava.

Saarakkalan äänet tulee muualta kuin kurikasta.

22.5.2009 23:35  eu

Kannattaa kuitenkin kurikkalaisten ajatella, mikä on Kurikan hyvä, Saarakkala on täältä ja ajaa Kurikan puolesta. Hautalan intresseihin ei kuulu Kurikka. Äänestän Saarakkalaa Eu vaaleissa, mutta en muulloin.

22.5.2009 23:44  ....

Saarakkala on täältä ja ajaa Kurikan puolesta ... ONKO NÄIN!!!!!JOOKylläJOOkyllä... sarakkala on aina ajanut vain ja ainoastaan Omasta Puolesta.

22.5.2009 23:44  Ei sentään

Saarakkalasta ei mihinkää EU:ssa .Tuskin osaa edes kunta asioitakaan vielä. Täysi populisti itseään vaan hyvänä pitää.Aivan lapsi

22.5.2009 23:59  EU

Äänestäkää sitten Juhantaloa Ei Ainakaan Ole Kurikasta, eikä mikään rötösherra, Kankaanpää huraa huraa

23.5.2009 0:02  kommentti

Uimahyppääjä
Uimari
Pikajuoksija
ym....

23.5.2009 0:15  Kurikasta

voi äänetää vain ja ainoastaan MIETAAN JUSSIA ...!!! HURRAA

23.5.2009 0:19  eu

Mitä tehnyt Kurikan hyväksi Eduskunnassa? Kysyn vain.

23.5.2009 0:49  Entinen perussuomalainen

Äänestäkää sellaisia, jotka tunnetusti ajavat omaa asiaansa ja nyppivät rahaa turhasta.
Ei pettymyksiä, eikä tarvitse kuvitella jonkun ajavan paikkakunnan asioita. Uskokaa kaikki valheet, niin elätte ja kuolette onnellisena.

23.5.2009 0:59  kommentti

Euroopassa on jo herätty pikkuhiljaa ajattelemaan sitä omankin maan etua.
Suomikin tulee siinä kohta mukana, ja hyvä niin.
Tämä maailman halaaminen ehkä jo riittää.

23.5.2009 5:36  Tietoa on

Mietaa hoitaa Kurikan asioita paljonkin eduskunnassa.Asiat vaan hoidetaan niiden vaatimalla tavalla.Mitkään välikysymykset ja muut lehtiin pääsevät jutut eivät todellisuudessa auta mitään asiaa eteenpäin.On neuvoteltava ja oltava yhteistyökykyinen ja haluinen. Saarentien risteysasia esim hyvin hoidossa ja jatkuvassa neuvottelu yhteydessä. Tulosten saavuttamiseksi tarvitaan sitkeää työtä ja uutteruutta. Huutaminen ja mesoaminen ei auta .

23.5.2009 10:21  Tuoksuvat tuomien...........

1. Juha on eduskunnassa ollut itseään "paree", se on tosi asia.
2. Brysselis ei tarvita ketään, kannattaako edes äänestää.
3. Kurikka hereille, väestötilasto on karmeaa luettavaa, jotakin pitäisi tehdä ja nopeasti. Yksi hyvä projekti oli Asua ja Elä - tapahtuma. Tehkää nyt hallinto jotakin olemme teidän takana ja tukena.
4. Paljonkohan urheilukenttä todella tulee maksamaan, alkuun lähdettiin muistaakseni 300.000 eurolla, vai miten se oli, hyvin suunniteltu varmaan. Näyttää siltä, että sama henkilö istuu useassa roolissa tässäkin hankkeessa (jääviys ?) (vrt. Kurikka-lehden uutisointi)
5. Tärkein asia on kuitenkin väestötilasto. Huolia on, nyt tekijät esiin.

23.5.2009 11:52  Kurikan väkiluku laskenut paljon tänä vuonna

Kurikan väkiluku oli tänä vuonna laskenut maakunnan kunnista eniten eli lähes 100 henkeä, joten kyllä huolen aiheita riittää ihan kotitarpeiksi. Kaikki hyvät neuvot ovat nyt tarpeen, jotta väkiluvun lasku saadaan pysäyettyä. Kun asukasluku laskee, niin verotulot vähenevät jo senkin takia. Vähän kuitenkin tuntuu riitaiselta, jos tämä blogi kuvaa Kurikan tämän päivän yhteishenkeä. Lieneekö tämä poliittinen sopimus (Kepu+ sosialistit) yhtenä syynä siihen.

23.5.2009 13:14  muuttanut -09

Verratkaa Kauhajokea ja Kurikkaa, missä vika: K.joki +1, Karikka -91, kyllä on karikka pahasti kapsahtanut. Riidelkää, haukkukaa toisianne, olkaa ylimielisiä, KADEHTIKAA, älkää olko yhteistyö haluisia, kaivakaa syvät vallihaudat Kurikan ympärille (ajatuksissanne ja mielissänne). Näillä eväillä väki vähenee varmasti Suomen ennätys vauhtia. TEHKÄÄ JOTAIN JÄRKEVÄÄ JA PIAN. Blogistille, ei auta jos jeesustelet ja sanot MINÄHÄN KIRJOITIN JO SILLOIN NIIN JA NÄIN.

23.5.2009 13:47  muuttanut -09:lle

En löydä paikkaa,jossa blogisti olisi sen kummemmin omia vanhoja sanomisiaan esiin tuonut tai jeesustellut? Voisiko kirjoittaja hiukan avata sanomisiaan ja itse kertoa mitä olisi hyvä tehdä Kurikan kehittämiseksi? Toiseksi pitäisi erottaa tpisistaan blogin mielipiteet ja kommenteissa esiin tulevat mielipiteet, Aika usein ne on sekoitettu toisiinsa.

23.5.2009 18:30  Juhani

Kurikkalaisia on helppo tehdä lisää. Ehkäpä Kauhajoella on enemmän elämänuskoa ja elinvoimaa tehdä uusia kuntalaisia.

Minä uskon - ja luulen että sen myös tilastot osoittavat kunhan päästään niitä katsomaan. Suupohjassa on monta pientä kuntaa - luulen että Suupohjan asukasluku on aika vakio. Se selittäisi Kauhajoen asukasluvun kasvun. Kurikka ei ole samanlaisessa asemassa muun kuin Jurvan suhteen.

Katsokaapa puolen vuoden tilastoa:

Kauhajoki +1
Kurikka +4500

23.5.2009 20:06  muuttanut -09

Juhani älä sinä lähde liitos luvuilla pelleilemään. Jos tuo peli alkaa niin paljoko Seinäjoen asukasluku lisääntyi

23.5.2009 20:32  Todellinen väkiluvun kasvu eri asia kuin kuntaliitos

Mielestäni tämä Juhani yrittää olla vitsikäs, mutta ei oikein onnistu. On lapsellista verrata Kauhajoen kasvua Kurikan kuntaliitoksen aiheuttamaan kasvuun. Tosiasia on, että sekä Kurikka että Jurva olivat jon ennen kuntaliitosta maakunnan kuntien joukossa suurimpia väkiluvun menettäjiä. Ei Kurikan väkilukua enää kuntaliitoksilla kasvateta vai kuvitteleeko joku, että hyvin voimakkaasti itsenäisyyttä korostava ja lehden mukaan myös Seinäjokeen nihkeästi suhtautuva Jalasjärvi haluaisi liittyä Kurikkaan. Samaa voidaan sanoa ittellisestä Ilmajoesta. Eihän sellainen kunta eli Kurikan kaupunki, jonka väkiluku laskee ole kiinnostava siinä mielessä, että naapurikunnat haluaisivat siihen liittyä.Kyllähän blogisti tätä näyttää haaveilevan JIK yhteistyön kautta.

23.5.2009 21:09  Juhani

20.06 ja 20.32

Ette kuitenkaan puuttuneet lapsentekoon ? Mutta katsotaan,
ensin miehet ja sitten naiset:

Kurikka
01/2009 7347 7374 14721
03/2009 7315 7361 14676
-32 -13 -45

Kauhajoki
01/2009 7236 7155 14391
03/2009 7212 7154 14366
-24 -10 -34

Isojoki
01/2009 1256 1195 2451
01/2009 1253 1190 2443
-3 -5 -8

Teuva
01/2009 3043 3018 6061
03/2009 3035 3007 6042
-8 -11 -19

Karijoki
01/2009 801 765 1566
01/2009 791 763 1554
-10 -2 -12


Mielestäni tämä 01-03 tilasto
kertoo että Kauhajoen vaikutus-
alueelta on lähtenyt enemmän
ihmisiä kuin Kurikan.

Tosin nämä ovat nyt väestörekis-
terikeskuksen sivulta.

23.5.2009 21:13  Juhani

Siis "suhteettomasti" enemmän. Mutta kaiken kaikkiaan väestötappio heittelee aika paljon kuukausittain. Vertailua saa aikaan kunnolla ehkä vain vuoden välein.

23.5.2009 21:22  pettynyt

Joku aiemmin epäili kepu/vasemmisto koalitiota syyksi väestökatoon.Tuli sama mieleen ja se rupiaa kyllä näyttämään valitattavasti siltä.Haluttiin valta hinnalla millä hyvänsä ja kyvyt nyt ei kertakaikkiaan riitä.

23.5.2009 21:56  Juhani

Mielestäni tähän on luonnollisempiakin syitä.

Olemme nähneet että koulujen lopettamisen jälkeen kylistä alkaa pikkuhiljaa poistua väki ja välinpitämättömyys kylän yhteisiin asioihin lisääntyä. Huhun mukaan eräässä kylässä olisi jopa joku omakotitalo jätetty sen takia kesken.

Kurikassa on kuviteltu että se väki kylistä poistuu Kurikan keskustaan. Näin ei kuitenkaan ole käynyt vaan koulujen lopettaminen on muuttunut osaksi muuttotappiota. Seurantaa ei koskaan ole haluttu tehdä koska sivistystoimi ei ole mukana kaupungin kokonaisvaltaisessa kehittämisessä (myös asukasluvun takia).

Tätä kyläyhteisöjen asukastappiota Kauhajoella ei vielä ole koettu - painvastoin Kauhajoen kyliin kannattaa kurikkalaistenkin muuttaa, koska siellä on oikeasti toimiva kouluverkko.

Kouluja alkaa olla niin vähän että se todella oikeasti alkaa vaikuttaa siihen missä lasten kanssa halutaan asua.

Nyt joku sanoo että työpaikoista se on kiinni eikä kouluista. Niinpä, myös työpaikkoja on samasta syystä siirtynyt pois Kurikasta ja näyttäisi edelleenkin olevan siirtymässä mm. Kauhajoen vaikutuspiiriin.

Mutta: Koulujen lakkauttaminen on nyt tosiasia ja nyt mennään näillä eväillä ellei sitten Sarvijoella vielä saada jotakin aikaan koulunkin suhteen.

Tämä ei ole mikään riidanavaus kouluista, vaan mielestäni yksi selkeistä muuttotappion syistä. Kurikan kylät eivät voi houkutella asukkaita samalla tavalla kuin Kauhajoen kylät ja koulujen lopettamisen myötä myös kaikki markkinointitoimet kylissä on lopetettu (Sarvijokea lukuunottamatta).

23.5.2009 22:02  muuttanut -09

Liian helposti haettu selitys väestökatoon kepu/vasemmisto. "kuukausittainen vaihtelu"= pysyvä tilanne, tulee vetämään naamat totisiksi. Syyt Kurikan tappioon ovat, yleinen ilmapiiri ja kaikki ne mitä kirjoitin 13:14 ja vanhakantainen ajattelu, Kurikassakin pitäisi aloittaa Elämä. VUOSILUKU Kirjoitetaan 2009 eikä joku 1969.

23.5.2009 22:05  koaliitio

ko se halut vei, olipas epätoivoinen yritys taas sinulta samalta epätoivoiselta...nuorisolla on lause, että hanki elämä, juttusi ei ketään kiinnosta.

23.5.2009 22:08  posti pate

Katsokaa, eikä tarvii odottaa kaun, mitä Postipalvelujen heikennys saa aikaan. Kurikasta on poistuneet jo monet keskeiset palvelut. Kansalaiset tuntevat itsensä petetyiksi Kurikan kaupungin toimesta ja se ei tiedä hyvää.

23.5.2009 22:10  Juhani

En kiellä ettetkö olisi tuossakin oikeassa. Huono ilmapiiri tekee ihmisistä ensin kiihkeitä ja kiivaita ja sen jälkeen onnettomia. Ihmiset itsein tajuavat ettei kiivailu ja kiihkoilu (puolueen, kylien tai minkään muunkaan puolesta) oikeasti tee onnelliseksi. Onnellista on kun arkipäivässä lähimmät ihmiset ovat ystäviä. Ehkäpä siksi itse olen keskimääräistä tyytyväisempi vaikka kaikki ei aina menekään hyvin.

23.5.2009 22:16  kommentti

seinäjoki vetää "maakuntakeskus"
Toisella puolella kauhajoki.

Kurikka siinä välissä , ja siitä väliltä se ratkaisu on löydyttävä.

23.5.2009 22:22  Panitpa Juhani mutkat suoriksi

Jokainen saa tietenkin esittää näkemyksiään, Juhanikin. Viimeinen analyysisi muuttotappion syistä on kuitenkin vailla minkäänlaista faktapohjaa. Arvaillahan saa. Tämänlaatuinen arvailu johtaa vain muuttokierteen kiihtymiseen.

Liian helppo selitys Juhani! Älä usko itsekään väitteeseesi.
Kerroppa minkä vuoksi kyläläisten pitäisi lamaantua ja muuttaa pois Kurikasta koulun mukana?

23.5.2009 22:55  kommentti

Kurikassa on tosi paljon todella positiivisia ihmisiä.

Joka muuta väittää valehtelee.

Olen itse tavannut aivan viimme-aikoina useita tosi innostuneita kurikkalaisia , muun muasssa vanhoja ja uusia yrittäjiä.

On aina myös positiivisia asioita.

23.5.2009 23:00  Juhani

Jos olisi fiksua luetella ihmisten nimiä niin voisin tehdä epäilijälle listaa. Kyseessä ei siis ole arvailu vaan omakohtainen kokemus.

Kyllähän sinä itsekin näet Kampinkylän, Juonenkylän, Salon, Myllykylän, Levin ja muiden kylien aktiivisuuden laskun. Se tapahtuu ensin kylissä. Kurikassa on nyt kaksi piristävää poikkeusta, ne ovat Sarvijoki ja erityisesti Tainuskylä, jossa ei koulua ole ollut vuosikymmeniin.

Siellä jossa muut kuin lasten vanhemmat ovat aktiivisia, siellä tapahtuu niin kauan kuin aktiivit elävät.

Mutta en minä sano että tämä ainoa syy on. Kylien kohdalla se kuitenkin on suurin syy. Aiemmin syynä oli perhekoon yleinen pieneneminen ja elinkeinorakenteen muuttuminen.

23.5.2009 23:20  Tidätkö Juhani kylien kehittämisohjelmasta?

Kannat Juhani kovasti huolta kyläläisistä ja kylistä. Ihmettelen, ettet ole sanallakaan maininut mitään Kurikan ja Jurvan sopimasta kylien elinvoimaisuuden kehittämisestä. Luulisi sinun olevan kiinnostunut miten kylien kehittämisohjelma etenee. Kerro meille muillekin jos tiedät. Jos et tiedä, niin voinet vähän selvitellä.

23.5.2009 23:26  posti pate

Olet Juhani aivan oikeassa, älä kirjoituksista välitä, jatka. Kurikassa on positiivisia ihmisiä ja toivottavasti jaksavat olla positiivisia.

23.5.2009 23:34  Juhani

"Kerroppa minkä vuoksi kyläläisten pitäisi lamaantua ja muuttaa pois Kurikasta koulun mukana?"

Vastataan nyt vielä tähän.

- Siksi että kylässä oleva vanhempain yhteisö koulun ympärillä lopettaa toimintansa ja kyläyhteisön toiminta lasten asioissa ilman erityistä kyläaktiivia lakkaa. Lapset eivät ole enää yhdistävä tekijä, vaan samasta kylästä lapsia voi mennä eri kouluihin. Lapset ja lasten vanhemmat ovat kyläyhdistystä voimakkaampi kylää yhdistävä tekijä.

- Siksi että yhteinen kokoontumis- ja myös liikuntapaikka katoaa ja samalla katoavat kylän kerhot (seurakunta, 4H jne.)

- Siksi että nämä kaksi em. asiaa vähentävät asukkaiden sitoutumista kylään ja sen kehittämiseen. Sitoutumisen puute ja tunne kehittämisen yhdentekevyydestä on uhka kylille ja se on mainittu myös Etelä-Pohjalaisessa kyläohjelmassa. Se on tosiasia eikä mikään oikaisu. Se on todettu muualla ja se voidaan hyvin todeta Kurikassakin.

- Kyläyhteisön olemus muuttuu sinne jäävien osalta pikkuhiljaa yksin- tai erilläänasumiseksi ja kaikki me tiedämme että alkoholi saa ja on saanut sellaisessa paikassa helposti vallan

- Siksi että koulun keskustaan siirtymisen myötä myös asioiden hoito siirtyy sinne ja kylän loputkin palvelut lakkaavat

- Siksi että kyläyhteisön kadotessa kylästä tulee tylsä ja yksinäinen paikka asua eikä keskustaajamassa asuminen kuitenkaan miellytä

- Siksi että seuraavan sukupolven lapset eivät jää kylään vaan perustavat perheen palvelujen ääreen Seinäjoelle tai aktiiviseen sivukylään (joka on sitä yeensä silloin kun siellä on koulu).

Niin meilläkin aluksi teki jokainen lapsi ja tekevät varmaan kaksi jäljellä olevaakin.

Näistä asioista on olemassa myös selvityksiä jotka löytyvät hakusanoilla netistäkin (esim. juuri maakunnallisten kyläohjelmien nelikenttäanalyysit)

23.5.2009 23:42  Juhani

Ei ole olemassa mitään kurikkalaista kylien kehittämisohjelmaa. Kylät ovat mm. kaupungin strategiassa alueita joilta pyritään järjestämään hyvät liikenneyhteydet keskustaajamaan.

Strategiassa itse asiassa mainitaan että "palvelut pyritään entistä enemmän keskittämään keskustaajamaan". Nyt onkin hyvä kysyä mikä on "entistä enemmän". Mikä palvelu on viimeisen 20 vuoden aikana jollekin kylälle perustettu?

Olen saanut tehtäväksi tehdä jonkinlaisen esityksen kylähankkeiden ohjausryhmän perustamiseksi. Vien sen kaupunginjohtajalle ensi viikolla. Sitä en tiedä nimetäänkö ryhmä, mutta edellisellä ohjelmakaudella vasta ryhmän nimeäminen käynnisti kehittämistoiminnan. Nyt näyttää samalta. Ryhmässä tulee olemaan ilmeisesti viisi aktiivista kylän kehittämisestä kiinnostunutta henkilöä, kolme Kurikasta ja kaksi Jurvasta. Nimetkin ovat listalla.

Mutta kuten sanottu, paperi on kokonaan minun tekemäni eikä ehkä johda mihinkään kylien kehittämisen suhteen.

23.5.2009 23:45  Juhani

Jurvan ja Kurikan yhdistymissopimukseen liittyvän kehittämisohjelman sisältöä en ole nähnyt enkä tiedä sen olemassaolosta. Se on kuitenkin eri asia kuin mistä minä puhuin.

En ole vastaamassa näihin kommenteista syntyneisiin ajatuksiin, mutta älkää suhtautuko vihamielisesti, ajatellaan järkevästi ja jos tuntuu pahalta kehittää jotakin niin siitä pitä'ä keskustella. Aina löytyy ratkaisu, joista yksi voisi olla "ANTAA SITTEN OLLA".

24.5.2009 0:31  Juhani 23.34, 23.42 ja 23.45

Keskeiset argumenttisi eivät liity tai ole riippuvaisia kouluopetuksen järjestämisestä kylässä.

KYLIEN SOSIAALISET RAKENTEET TUSKIN OVAT KOVINKAAN SIDOKSISSA OPETUKSEN JÄRJESTÄMISEEN. jA JOS OVATKIN, OVAT NE SILLOIN KOVIN KAPEALLA POHJALLA JA KYLÄYHTEISÖ ONKIN VARMAAN VAARASSA HIIPUA. SYYT OVAT KUITENKIN AIVAN MUUALLA, KUIN OPETUKSEN JÄRJESTÄMISESSÄ KYLILLÄ.

Sen sijaan kuntalaisten luottamus ja usko virkamiesvalmistelijoiden ja poliittiset päättäjien toimintaan on koetuksella Kurikassa. Tästä on hyvänä esimerkkinä tämä kylien kehittäminen osana kuntien liitosprosessia. Kyläläisiä motivoitiin kuntaliitokseen sillä, että kylien kehittämiseen tullaan käyttämään lähivuosina porkkanarahojen avittamana useampia miljoonia .

Miten toimivat virkamiehet ja päättäjät?

Virkamiehet viisaudessaan esittivät ja politikot hölmöyksissään päättivät ensimmäisessä mahdollisessa tilanteessa, että käytetäänkin kylien kehittämisrahat ylipaisuneen virkakoneiston voiteluun.

Tämä oli selkeä viesti kyläläisille siitä, että kurikkalaisen virkamiehen ja politikon lupauksiin ei kannata luottaa.

KYLÄLÄISET NÄYTTÄVÄT KÄYTTÄVÄN OMAA PÄÄTTELYÄÄN JA OVAT JÄTTÄMÄSSÄ KURIKAN NELJÄN BUSSILASTIN VAUHDILLA VUODESSA.

Virkamiehet ja politikot voisivat järjestää kukitustilaisuuden vuoden aikana lähteneille uudenvuoden juhlinnan yhteydessä. Jos rahaa riittää.

24.5.2009 0:59  Juhani

0.31 Olen vielä hereillä.

Kadun että kirjoitin nuo aikaisemmat kommentit. Ei niin että olisin itseni kanssa eri mieltä vaan siksi että puhuin nyt ihan eri asiasta.

Kylien kehittämistä tapahtuu kahdella tasolla:

Sinä odotat että kaupunki tekee sen lupaustensa perusteella ja minä odotan että kyläläiset kehittäisivät omasta halustaan ja tarpeistaan omaa ympäristöään ja voisivat saada siihen mahdollisimman paljon tukea.

Nuo vain eivät sulje toisiaan pois. Myös hankerahoilla on kohta kiire jos niitä aikoo kylien kehittämiseen saada.

Jos todella selkeästi on sovittu että porkkanarahoilla kaupunki kehittää kyliä, niin se tarkoittanee sitä että kyseessä ovat kaikki kylät ? Sarvijoki, Tainuskylä, Närvijoki, Koskimäki, Mieto, Luopa, Tuiskula, Polvenkylä jne... ? Vai onko kylät jollain lailla nimetty?

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat ylipaisuneen virkakoneiston rasvaamisella? Olen ulkona - en tiedä miten porkkanarahoja on siihen käytetty?

Mutta olemmehan me samaa mieltäkin. Kylät ovat tyhjenemässä. Me vain voisimme ehkä tehdä sille nyt jotakin.

PORKKANARAHAT:

Niiden käytöllä ei tarvitsisikaan olla niin kova kiire että ne vain huitaistaan joihinkin kyliin olematta tasapuolisia, järkeviä ja samalla pitää kaikki annetut lupaukset. Toisaalta aika käy vähiin jos bussilastit koko ajan kulkevat.

KYLIEN KEHITTÄMINEN:

Porkkanaraha ei kai voi olla "vaskikäärme aavikolla" joka pelastaa jokaisen kylän. Vai voiko ? Sen rinnalla voi aivan hyvin ryhtyä miettimään - niinkuin monet ovatkin miettineet millaisin hankkein kyliä voisi kehittää myös asukkaiden toimesta.

Kaikkein ikävintä olisi jos katteettomilla lupauksilla petettäisiin ne joille lupaukset on annettu. Ja yhtä ikävää jos lupausten takia ei pystytä olemaan kaikille kylille tasapuolisia.

24.5.2009 1:01  muuttanut -09

Pitäis vissiin tulla ainakin Kurikan rajalle, toivottamaan uudet lähtijät tervetulleiksi muualle, mihin päin sitten menevätkään. Kansa äänestää jaloillaan, kantapäät Kurikan suuntaan.

24.5.2009 2:52  Voi EI

Olisikohan Kurikan suurilla työttömyysluvuilla jotain tekemistä muuttotappion kanssa? Merkittävät työnantajat Pohjanmaan Kaluste, Ruukki, Skaala jne ovat joutuneet irtisanomaan ja lomauttamaan suuria määriä työntekijöitään. Ihminen tarvitsee aina työpaikan tullakseen toimeen. Eikä tämä paatos ja voihkiminen kurjuudesta ja kaameudesta ainakaan auta kaupunkia voimaan hyvin ja kehittymään. Pitää olla uskoa ja tahtoa jotta menestyy. Otan syvästi osaa murheeseenne.

24.5.2009 7:56  Kauhajoen asukasluvusta ym.

Eikös ne ottanut kauhajokiset runsaasti ulkomaalaisia töihin?
Ei Kurikkahan uskalla kukaa ulkomaalainen tulla, kun täälon noita "natseja" viljalti.
Jurvalaasiakin pidettiiin jo kummajaisina saati sitten thaimaalaasia.

Ei Kurikkahan tohori muut tulla kun entiset kurikkalaaset rytmiraidetapahtumahan ja sinneki vain jos kunta maksaa 50 ? per lärvi. Jos sinne menöö kunnan virkamies, niin heti krävätähän tukiaasia.

Koulujen loppuminen on siitä vain kiinni jos ei oo kakaroota. Tyhyjille seinille on vaikia pitää koulua.
Yksityysopetuksehen taas ei oo varaa. Ja mukulojen sosiaalinen luonne ei kehity , jos ei oo yhtäkää kaveria.
Asia onki niin, jotta mummat ja paapat sen tyhyjän koulun tahtoo nostalgia-merkeissä.
Opetuksen kansa sillä ei oo mitää tekemistä.

24.5.2009 9:07  Juhani 23.00

Mikään ei estäne luettelemasta kyliä ja kouluja, kun tunnet asiat. Mistä sellaisesta nykyisen Kurikan kylästä on lakkautettu koulu, jossa oppilasmäärät olisivat olleet kasvussa? Opetustahan järjestetään oppivelvollisuusikäisille, ei esimerkiksi eläkeläisille.
Toisekseen, minkä koulujen lakkauttamispäätöksen yhteydessä on päätetty samalla koulurakennuksen (kylätilojen) kohtalosta?

Kolmanneksi kysyn, millaisia asukaskehitystavoitteita vetämiisi kyläohjelmiin kuuluu?

Lopuksi vielä kaikella ystävyydellä ja kunnioituksella nykyisiä ja tulevia sarvijokisia kohtaan kyselen realismin perään.

Jokainen voi piirtää harpilla ympyrän Vaasa keskipisteenä ja kynä Sarvijoen kohdalle ja tutustua vaikkapa sunnnuntaiajelulla mitä jäi ympyrän sisään. Ympyrästä löytyy Maalahtea, Laihiaa, Mustasaarta, Vähäkyröä, Vöyri-Maksamaata ja Raippaluotoa monine viihtyisine keskustoineen ja kylineen.
Sarvijoellakin on varmasti omat vahvuutensa, mutta mitä ne ovat muihin Vaasalaisten sieluista kilpaileviin seutuihin nähden?

24.5.2009 9:07  Yli puoluerajojen

Äänestä Saarakkalaa Ollila myös ole kerranki mies !

24.5.2009 11:10  Brysseli

Nyt joukolla vain Saarakkalaa äänestämään.

24.5.2009 11:27  suomalainen

Äänestä Hautalaa ja ymmärrä etusi, Suomen etu.

24.5.2009 11:32  Lehtiäkin luetaan

Saarakkalaa oman puolueensa naiset epäilevät sovinismista. Kannattaa kysyä Ähtärin valtuuston naisedustajalta.
Mutta äänestäköön Saarakkalaa ken haluaa, joka edustaa sitä linjaa, että Eu:n päätöksenteko onnistuu riitaa kehittämällä. Kunhan nyt osaisivat ps:t päättää mihin viiteryhmään edes kuuluvat?

24.5.2009 15:50  Vielä väkilukujen vähenemisestä

Palaan vieä Juhanin selvityksiin väkilukujen kehityksestä. Hän selvittelee Suupohjan kuntien väkilukujen vähenemistä todistellen sitä sillä, että sieltä on väkuluku vähentynyt enemmän Kurikassa. Tästä tulee mieleen näin koulujen päättyessä juttu siitä koulupojasta, joka näytti varsin huonoa todistusta isälleen puolustellen sitä sillä, että hän oli luokalle jääneistä paras. Totuus on kuitenkin se, että Kurikan väkuluku on tänä vuonna vähentynyt lähes sadalla hengellä ja Kauhajoen väkiluvun kasvu on yksi henkilö. Ei mielestäni Kurikan väkiluvun vähenemistä voi asettaa koulujen lakkauttamisen syyksi niin voimakkaasti, mitä Juhani tekee.

24.5.2009 15:56  Kaikkea kans

Jos ja kun EU-vaaleissa äänestää, ei kannata edes ajatella V-M Saarakkalaa lähettiliääkseen. Unionin edustajien pitää osasta edes normaalit kanssa käymisen alkeet. Niihin ei kuulu omakehu kollouressaan , muiden ala-arviointi jne .
V-M kupla puhkee ennenkuin mies on 30

24.5.2009 16:25  Saarakkala syö Hautalan ääniä.

Ongelma on vain siinä, että Saarakkala saa eri syistä tyytymättömien ihmisten ääniä siinä määrin, että hän syö muuten Hautalalle meneviä ääniä. Hautalan läpimeno on ilmani sitäkin epävarmaa.

24.5.2009 16:42  Odottavalla mielellä

Nyt tarvittaisiin kunnallishallinnon esiintuloa, mitä mieltä siellä ollaan väesatötilanteesta, mitä suunnitellaan-tehdään. Täällä kommenteissa melskataan kuin viimeistä päivää. Kyllä Kurikan väestötilasto on paljon tärkeämpi kuin EU-vaalit, niitä tuloo ja menöö, ollaan aivan rauhallisia, äänestetään jos haluttaa, ollaan äänestämättä kos ei haluta. KUNNALLISHALLINTO ESIIN VÄESTÖASIASSA.

24.5.2009 18:09  lapsia

Eikö ny pitääsi kuuluttaa mukulantekijöötä esiin? Viidesosa nuorista ei tee lainkaan lapsia. Vanhoja on turha yrittää pelastaa tähän hätähän. Nyt tarvitaan lisääntymiskykyistä kansaa. Kaikenlaiset huutelut on turhia, jos ei ole kansakunnalla antaa lapsiperheille evähiä. Se on sama juttu joka kunnas. Kurikkaa ei pelasta edes maahanmuuttajat.

24.5.2009 19:32  Juhani

15.50

Minulla ei ole tuota Kauhajoen kasvutilastoa. Onkohan se edes totta kun helmi- ja maaliskuu ovat olleet kuitenkin useita kymmeniä henkilöitä miinuksella ja tammikuukin vain 9 henkilöä plussalla. Huhtikuu on sitten ollut melkoinen kasvukuukausi.

Jos siihen on syynä asiat joita Kurikassakin voitaisiin tehdä, niin nyt vain tutkimaan mikä huhtikuun muuttoliikkeen aiheutti. Silloin kun Kauhajoki voi paremmin kuin Kurikka, niin se voidaan tunnustaa ja ottaa oppia.

Pelkkä kasvutilaston mainostaminen on vain kasvutilaston mainostamista. Voisiko siihen yrittää löytää myös syitä?

-----------

Miksi Kangasta, Koivistoa, Luopaa, Mietoa, Tuiskulaa jne. pitäisi palvella kyläkouluin jos kaikki asukkaat pysyvät lopettamisen jälkeenkin siellä ja kuolleet-tilastoon tulee edelleenkin vastavoima?

Jokainen tajuaa sen maalaisjärjelläkin miten tärkeä asia koulu kylän olemassaololle on. Se kun vain yleensä ymmärretään vain omien lasten kohdalla.

Jos keskustan koulujen lapset alettaisiin kuskata sivukyliin, niin luuletko ettei se tosiaankaan vaikuta muuttoliikkeeseen.

24.5.2009 19:49  Ristiriitaa

Miksiköhän ne ihmiset ovat sitten muuttaneet kirkolle niistä kylistä, joissa on ollut vielä kyläkoulu ja siten olleet tuhoamassa kyläänsä? Onko kuitenkin nähty jotain hyvää näissä suuremmissakin ympyröissä? Eivät ne kaikki ole muualle muuttaneet. Vaikka kuinka paljon tiedän kirkonkyläisiä, jotka ovat muuttaneet pois kylästään silloinkin, kun kyläkoulu on vielä ollut voimissaan.

24.5.2009 19:59  Juhani

Ei se haittaa vaikka kaikki muuttaisivat keskustaan. Se haittaa että muutetaan pois Kurikasta.

Kyläkoulujen suhteen tuossa on mainitsemasi ristiriita, mutta Kamppi ja Sarvijoki eivät johtuneet näsitä syistä.

24.5.2009 20:49  Juhani 19.32

Missä maalaisjärki Juhani?

24.5.2009 20:51  Nyt jäitä hattuun Juhani

Fanaattisuus sumentaa järjen valon!

24.5.2009 21:08  Ristiriitaa

Esitän kuitenkin väitteen, että kylästä muutto ei johdu koulun lopettamisesta, vaan koulun lopettaminen johtuu kylästä muutosta. Muuttoon on yleensä syynä työpaikan saaminen muualta. Yrityksiä taas harvoin perustetaan sivukyliin, ainakaan muita kuin oman perheen työllistäviä.

Toisena syynä on, että halutaan "vähän säpinää" ympärille. Nykyisessä hektisessä maailmassa ei ainakaan nuoremmat päsääntöisesti enää viihdy kaukana sieltä, missä jotain tapahtuu.

Se nyt vaan on tämän päivän trendi, että hakeudutaan taajamiin muun Euroopan perässä vaikkakin jälkijunassa. Etelämpänä taajama-asutus on ollut pääasiallinen asumismuoto jo satoja vuosia. Edes maatalot eivät ole sijainneet hajallaan, vaan tiiviissä taajamissa ja viljelysmaat näiden taajamien ympärillä.

Ne jotka tänä päivänä haluavat aidosti asumaan sivukyliin, ovat aivan yksittäisiä henkilöitä tai perheitä. En halua mitenkään ottaa kantaa siihen, onko tämä hyvä vai huono, näin nyt vaan on.

Sen takia olen sitä mieltä, että jos haluamme kehittää Kurikkaa, on kehitettävä ensi sijassa taajamia, turvaten siinä ohessa tietenkin asumisen perusedellytykset myös niille, jotka ovat valinneet asuipaikakseen sivukylän.

Nämä asiat ovat niin tunnetasolla, että järkevää keskustelua ei uskalleta käydä. En itsekään uskaltaisi omalla nimellä kirjoittaa.

24.5.2009 21:24  Asioihin sisälle faktoilla

Tietääkö kukaan tilastoista esim. sitä, miltä Kurikan osa-alueista poismuuttoa on ollut. Kannattaisi selvittää, onko se keskustaajamasta, Panttilasta, Luovasta, Miedosta, Närvijoelta vai mistä. Tuo tieto jo paljon selvittäisi asioita. Luulisi siihen olevan vastaus valmiina, kun eletään atk-aikakautta. Hallinto hommiin ja selvittämään muuttoliikkeestä muitakin asioita, eli ensin diagnoosi ja sitten vasta lääkkeet. Koulujen asia herättää aina tunteita ainakin niille, joilla ei enää koululaisia olekaan eikä tulekaan. Oppilaat pitävät koulun pystyssä, ei mikään muu, se pitäisi muistaa.

24.5.2009 21:42  Kätkäläinen

24.5.2009 Suunnistus Pääasia ei ole voitto vaan jalo kilpa . .

24.5.2009 21:48  Vaktoreita

Sekä Kurikassa että erityisesti Jurvassa ikärakenne on sellainen, että poismuuttoa syntyy luontaisesti kirkkomaan kautta. Tainuskylä Jurvassa ja esimerkiksi Honkakylä Ilmajoen, Peräseinäjoen ja Seinäjoen rajamaastossa on hyviä esimerkkejä, ettei koulu alueelle muutossa ole ainoa kriteeri. Tietysti se opinahjo on oltava mukeloille järkevän matkan päässä. On totta, että nuoret haluaa vähän säpinää. Jos perjantai-illalla paikallisessa kapakassa on vain kaksi kantaistujaa ja yksi eronnut tai karannut karaoketätsy, sieltä otetaan irtiotto isommalle kirkolle ja ajetaan seuraavan kerran ohi. Samoin, jos kunta unohtaa järkätä nuorille toimintaa ja tekemistä. Kerran pettyneenä lähtenyt nuori ei hevillä palaa ja toimii muillekin negatiivisena puolestapuhujana lähtökunnastaan. Henkinen ilmasto on tärkeä, mutta yhtä tärkeä on riittävä kauppavarustus ja viihtyisä ympäristö+kunnalliset, toimivat palvelut. Tietysti on oltava töitä ja tontteja. Näillä voidaan saada uusia sisäänmuuttajia.

24.5.2009 21:58  Juhani

20.49 Sanot vastoin parempaa tietoa että olen tässä asiassa fanaattinen. Eli toisinsanoen et koskaan ole asiasta kanssani keskustellut.

Lienen puhunut näistä asioista vakavasti viimeksi yli kymmenen vuotta sitten.
Sinä aikana minulle on useita kertoja sanottu: "Juhani: eikö ollutkin hyvä asia että kyläkoulut lopetettiin." Olen jättänyt vastaamatta koska tiedän mitä vastaamisesta seuraa.

En siis ole koskaan osoittanut minkäänlaista fanaattisuutta tehtyjen päätösten jälkeen ja hyväksyn ne nytkin.

Nyt tämä näyttää enemmän siltä että joku asianosainen haluaisi kieltää aiheesta puhumisen. Sitä en tiedä miksi. Siksikö että minun uskotaan vaativan uusia kouluja vaikkapa Sarvijoelle vai miksi? Joku syy siihen täytyy olla.

Osoittaakseni sen että en ole fanaattinen en sano kyläkouluista toistaiseksi sanaakaan.

Eihän minulla enää ole sen ikäisiä lapsiakaan, joten voin helposti ilman tuskaa olla hiljaa seuraavankin kymmenen vuotta.

21.08. Nyt on kehitetty taajamaa. Ilman asioiden tunteellistamista niiden pitäisi olla nyt hyvin ja ihmisten pitäisi haluta asua Kurikan keskustassa.

24.5.2009 22:08  Juhani

Kätkäläinen: Eikä kilpakaan vaan itsensä voittaminen. Tuo oli elämäni raskain taival ;-)

24.5.2009 22:17  Juhani

Uusi blogiteksti on tullut. Vaihtakaa aihetta!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini