Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Kavereita, onko heitä?

Torstai 30.4.2009 klo 19:37


Tarvitsemmeko tovereita

Ystäviähän me oikeasti tarvitsemme ja kavereita.

Vappuna niitä vain tavataan sanoa tovereiksi.

Kaikkeen hyvään me heitä tarvitsemme.

Kun ystävät eivät ole lähellä, me joudumme tekemään yksinäisyydestä aseemme. Sellaisilla eväillä mikään taistelu ei ole helppo.

Me tarvitsemme ystäviä, jotka eivät ansaitse huonoa huumoria, sillä huono huumori on toisen ivaa.

Ystäviä tarvitaan hyvään taisteluun.

Se on sellainen taistelu, jossa kaikki voittavat, itsensä.

 

Yhteisten asioiden hoidossakin tarvitaan kavereita

 

Kurikan kaupungilla on monissa asioissa linjanvedon paikka.

Yhä edelleen on linjaamatta monia strategisia painopisteitä.

Miten kehitetään lukiota yhdessä muun keskiasteen koulutuksen kanssa.

Pitäisi tehdä laaja selvitys koulutustarpeesta koko Kurikan alueella.

Yksi vai kaksi lukiota ja kuinka kauan?

Säilyvätkö Kurikan perinteiset hyvät hakijaluvut ammattikoulun linjoissa?

Onko uusi Sedu vielä kiinnostava Kurikassa kun Seinäjoki on vaihtoehtona?

Kuka turvaa Kurikan edes kohtuullisen edun tässä kilpailussa? ski_054.jpg

Yrittäjäseminaarissa   J-P Hakola etevästi koetti tingata Kurikan kaupungin strategioita eri asioissa. Mikä strategia on kaupungilla eri yhtiöiden omistajapolitiikassa?  Se on tuhannen tontun kysymys tulevaisuudessa.

 

 

 


Kommentit

30.4.2009 21:06  linja

Kyllä ystävät ja kaverit ovat vappunakin ystäviä ja kavereita, ellei sitten kaveeraa vasemmiston kans, niin kuin jotkut.

30.4.2009 22:59  demari

Onko vasemmmistolaiset jokin vihanpidon kohde?
Tätä pitää kysyä?

30.4.2009 23:37  linja

ei mistään vihanpidosta ole kyse, vaan kaveeraamisesta! Pitää lukea oikein vappunakin.

1.5.2009 0:52  Kauno Kyvykäs

Neuvostoliittoa, Pohjoiskoreaa, Kiinaa, Albaniaa,Kuubaa ja Itäsaksaa muistellessa suurin huuma ja polttavin rakkaus vasemmistolaisuuteen auttamatta katoaa. Saattaa olla, jotta pahimmat poliittiset uskovaiset vieläkin halajaa yhteisen hyvän ja kolhoosien perään.

1.5.2009 1:43  linja

Aikanaan kun kotona oli kissa siitä sanottiin, että siinä on viisas eläin. Kun kissan pennut syntyvät niiden sanottiin olevan kommunisteja mutta hyvin pian niille valkeni todellinen maailma ja niiden silmät avautuivat.

1.5.2009 6:08  ajattelija

Pohjalainen huumori on turhan usein toisen osapuolen pilkkaa ja ivaa. Kääntäen se on oman arvon nostoa tai ainakin yritystä siihen, muita samalla väheksyen toista. Juuri sellaisissa asioissa on nationalismin, kansallissosialismin, kommunismin, rasismin ja muiden maailmaamme tuhoavien henlkisten arvojen siemen. Valistusta me tervitsemme ja kuninoittavaa ja rakastavaa suhtautumista toisiimme. Sikamiesten ja paikallislehtien turhakepakinoitsijat, nimellä tai ilman, kaltaiset tekevät karhunpalveluksen käsitykselle pohjalaisesta, pohjimmiltaan vieraanvaraisesta suhtautumisesta kanssaihmisiin ja niihin, jotka eivät syö vain ruisleipää.

1.5.2009 9:47  Jussi-Pekka Hakola

Olisi hedelmällistä, jos tätä Matin alustuksestani esiin ottamaa asiaa kommentoitaisiin. Arvostan omalla nimellä kirjoittavia, mutta tämä palsta salli myös salanimet.

Kurikan kehitys
Kaupungin sijoitusvarallisuus antaisi mahdollisuuden varmistaa erityisen rahaston kautta elinkelpoisten pk-yritysten kasvu ja pysyminen paikkakunnalla
Malli esitelty yrityskummien toimesta Kurikan kaupungin johdolle yli 5 v. sitten
Jotakin radikaalia ja omintakeista keksittävä kuntakilpailussa

-------Kaukolämpö Oy
Tärkeää, että kunnallinen edullista energiaa kiinteistöille toimittava yhtiö.
Onko Fortumin omistus yhtiössä välttämätön?
> ellei ole, ryhdyttäköön ostopuuhiin

yst. terv. justus h

1.5.2009 13:28  Juhani

Minun sanani ei tietenkään tässäkään asiassa paina mitään, mutta jos joku ulkopuolinen saisi tästä edes ärsykkeen.

Aika yleisesti samat ihmiset ajavat sekä kuntaliitoksia että toimintojen yksityistämistä. Toisin sanoen sekä keskittämistä että hajauttamista.

Jos tehdään nyt yksi oletus: Oletetaan että ihmiset ovat kaikki yhtä ahkeria, vastuuntuntoisia ja älykkäitä!

Jussi-Pekka:

Minä uskon oikeasti keskittämisen synergiaetuihin Kurikan kokoisessa kaupungissa, jossa säästöä aiheuttaa jo yhetinen kopiokone.

Jos vastuuntunto, ahkeruus ja älykkyys ovat vakioita, niin mitä järkeä on yhtiöittää tai liikelaitostaa toimintoja ja lisätä kaikkialle sekä johtokuntia, taloushenkilökuntaa, johtajistoa jne? Ja pahimmassa tapauksessa päätöksenteko pois kaupungilta.

Eli noilla oletuksilla - mikä etu ns. yksityistämisestä on? Laita ranskalaisin viivoin.

Sama kysymys koskee Kauno Kyvykkään konsultteja. Oletetaan että ahkeruus, älykkyys- ja tietotaso ovat samaa luokkaa myös peruskunnassa.

Olisiko sittenkin järkevintä pitää hallintokoneistot, kalustot, taloushallinnot ym. pieninä ja keskittää toiminta samalla tavalla kuin sitä kuntaliitoksessa pyritään keskittämään ja jossa se nähdään järkeväksi.

Tässä ei ole kyse mistään virkamiehen asenteesta... kun en edes ole sellainen, mutta minä tavallisena typeryksenä en näe mitään hyvää tässä säästöjen kannalta. Jo pelkästään talon sisäinen ristiinlaskutus tuntuu tyhmältä.

Vai onko Juhanilla nyt tässä puurot ja vellit sekaisin.

1.5.2009 13:30  Kauno Kyvykäs

Pikkumaisuus, omaan napaan tuijottaminen, jatkuva nokkiinottaminen ja jatkuva poru kiusatuksi tulemisesta, ei kuulu pohjalaiseen luonteenlaatuun. Se on joidenkin sisäsiittoisten metsäläisten ominaisuus, ehkä tätä suoranaista vmäisyyttä on myöskin kulkeutunut huonojen naimakauppojen seurauksena.
Kunnon pohjalaista saa sanoa rumaksi, muttei köyhäksi.

1.5.2009 15:04  se on sellaista

Yksinkertainen kysymys: Miksi Breznevin sosialistisessa neuvostotasavallassa aikanaan energian suhteellinen kulutus oli 3,5-kertainen kapitalistiseen Amerikkaan verrattuna: Siksi , Juhani siksi, että järjestelmä oli ja on vieläkin erilainen. Motiivit tehdä työtä. Samanlaiset ihmiset voivat tehdä työtä. tehokkuutta ja laatua aivan eri tavoin eri ympäristöissä. Avoimella sektorilla nälkä pakottaa työhön ja toimintaan. V-maisessa ja vähemmän kannustavassa yhteisössä v-mainen pikkupomo innostaa korkeintaan sairaslomalle.

1.5.2009 15:07  Just joo

Juhanilla mielestäni varsin nappiin osuvia ajatuksia.Yseasti nämä liikelaitokset kuten vesi , kehitys jik ja muut tekevät omia juttujaan välittämättä edes kertoa maksajille mihin rahat käyttävät ja mitä ovat tulevaisuudesta ajatelleet. Kunnan rahavarat kyllä kelpaavat mutta meneppäs kysymään jotain. Kun on oma johtokunta ja johtajat asiat ei muille kuulu. Kuka mittaa tehokkuutta mitä tälläisillä ajetaan? Kuka palvelujen ja toimintojen laatua ja tarkoituksenmukaisuutta? Olisiko vanhassa vara parempi?

1.5.2009 15:42  Jussi-Pekka Hakola

Hyvä Juhani, en ole sanallakaan puhunut yksityistämisestä em. kommenteissani, jotka liittyvät pitämääni alustukseen yrityskummiseminaarissa.

1.5.2009 15:57  Juhani

15.04 Se on sellaista

Eli toisinsanoen jos ahkeruus, vastuuntunto ja taidot ovat vakioita niin ulkoistaminen kasvattaa kuluja? Kommentissasi käsittääkseni vain otit kantaa siihen että ne nimenomaan eivät ole vakioita.

Toisinsanoen olet varma että liikelaitoksilla ja niiden johtajilla on peruskaupunkia suurempi motivaatio ja muutenkin korkeampi tekemisen taso.

Ja olet varma siitä?

Kannattaisiko kuitenkin pyrkiä siihen että nämä oletustasot kaikki olisivat peruskunnalla vuosi vuodelta olla yhä korkeammalla tasolla, korkeammalla kuin muualla?

Ja muuten - konsultoinnissa ulkopuolinen taho on usein ja pääosin myös fyysisesti kunnan ulkopuolinen taho. Eli annamme vapaaehtoisesti sekä työtä että asukkaita ulos kunnasta ja sen jälkeen hiki päässä kampanjoimme vielä rahalla että saisimme tänne asukkaita.

Eikö muutenkin ajatus siitä että ensin kaupunki muodostaa liikelaitoksia jotka tilaavat työt ulkopuolisilta konsulteilta, kuulosta tarpeettomalta organisaation kasvattamiselta?

Muistetaan nyt että olen kuitenkin vain kartoittaja ja pystyn korkeakoulutuksen sijaan käyttämään vain pelkkää maalaisjärkeä ja itsehuomiointia perustana näille kommenteille. Voi olla että oikeasti olisi järkevää tehdä vielä moniportaisempi järjestelmä. Minä vain en usko siihen.

Siihen uskon että menneestä olisi löydettävissä myös haluttaessa totuus.

1.5.2009 16:02  Juhani

Jussi-Pekka Hakola:

En yrittänytkään kommentoida sitä. Mutta mielestäni kansalaisten perustarpeiden tyydyttäminen olisi hyvä pitää lähellä kaupunkia. Sehän liittyy puheenvuoroosi ja sitä kautta hiukan tuo omakin kommenttini.

Tiedänköhän itsekään mitä nyt sanoin ;-)

2.5.2009 5:05  Siinä se

Palkka ja korotus. Raadollinen saalistaminen ja oma etu. Ne näyttävät olevan ykkösasioita, oli sitten kyse kenen töissä tahansa tai missä asemassa hyvänsä olevista ihmisistä. Siitä eivät ole vapaat herrat eikä narrit. Ei korkeaa mooraalia edustaviksi luullut papit tai lääkärit, ei ýhteiskunnan huonoimmatkaan, ei kukaan.

2.5.2009 12:27  Kauno Kyvykäs

Suomessa perustuslain mukaan kaikilla suomen kansalaisilla , rotuun tai sukupuoleen katsomatta on yhtäläiset oikeudet.
Demokraattisessa yhteiskunnassa taataan kaikille lailliset oikeudet olla yhteiskunnan jäsenenä.
Millä oikeudella, eräät vaativat parempia oikeuksia itselleen, parempia, jotka eriarvoistamisen kieltävät lait sallivat?
Eikö rasistiksi haukkumisesta voisi antaa samaa tuomiota, kuin rasismista?

2.5.2009 14:47  Yhtiökriittinen, olisi keskustelun aika

Nyt olisi mietinnän paikka. Olen aikaisemminkin kirjoittanut täällä (kin), että onko kunnalliset yhtiöt ja liikelaitokset vain silmänlumetta. Päätösvalta on siirretty pois valtuustolta. Samalla kuitenkin pitää huomata, että isolla osalla kunnallista yhtiöistä ei ole talousvastuuta, takuumiehenä on melkein aina vaötuusto, jolla ei kuitenkaan ole asioihin päätösvaltaa, valtuustolle ei jää muuta kuin laskun maksaminen. Samalla tämä järjestelmä vääristää vapaata kilpailua ja nyt onkin havaittu, että EU-aikana se ei ole oikein ja on jo vaadittu kunnallisille ns. yhtiöille myös talousvastuu. Silloin nämä ns. yhtiöt olisivat kilpailuttamisessa samalla viivalla yksityisten yhtiöiden kanssa. Kunnissa yhtiöittämisen huumassa on jäänyt huomaamatta, että yhtiöille pitää kuulua myös talousvastuu. Valtuustojen pitäisi herätä puolustamaan omaa reviiriä, en ymmärrä, että kunnallinen luottamushenkilö siirtyessään kunnallisen yhtiön hallitukseen pätevöityisi yhdessä yössä. Malttia ja harkintaa yhtiöittämisiin.

2.5.2009 18:36  Kauno Kyvykäs

Ei kunnalliset liikelaitokset ole silmanlumetta.
Liikelaitokset on suomalaisten kommunistien tapa alkaa "yrittäjäksi", venäjän malliin. Onhan siitä hyötyä niille, jotka touhuavat liikelaitoskuvioissa, eihän sitä muuten viitsiskään. Kunnon kommunisti ei haaskaa aikaa yhteiskunnan hyödyttämiseen, siis liikelaitoksia maksoi, mitä maksoi.

2.5.2009 18:50  Tahtotila

Odottavatkohan kurikkalaiset Ihmettä? Useissa julkisuudessa esitetyissä mielipiteissä perätään muutosta, mutta jo sivulauseessa tyrmätään kaikki toisten tekemät vähäisimmätkin ehdotukset ja aloitteet.
Syyt ovat mitä ihmeellisimpiä: Näin ei ole tehty koskaan aikaisemmin. Esitykset nähdään vain "vihollisten " vehkeilynä ja veljeilynä. Silloin, kun muita syitä ei enää löydetä riittää, kun joku tietää Ollilan olevan samaa mieltä.

Viimeinen mörkö näyttää olevan pelko ulkopuolisen viisauden käytöstä, josko toimiin ryhdyttäisiin. Juhanikin jahkailee päivästä toiseen kysymystä. Tuskimpa tuota mörköä kannattaa Juhanin tai muidenkaan ensimmäisenä pelätä.

Enemmän kannattanee pähkäillä, missä muutosvoima piilee ja miten se voitaisiin vapauttaa, jos pidämme uudistumista tarpeellisena.
Kurikkalaisilla on tuloksiltaan esimerkillinen mutosprosessiesimerkki. Sen tekijät ja kokijat ovat niin lähellä, että sitä on vaikea havaita.

Läntisen Kurikan jurvalaiset toteuttivat vuosina 2006-2007 esimerkillisen muutosprosessin.

Päättäjät ymmärsivät lukea oikein ensimmäiset merkit kunnallisen toimintaympäristön tulevista muutoksista.
Vielä maaliskuussa itsenäisen kunnan puolesta yhdessä epäröivän konsultin rinnalla liputtaneet päättäjät olivat elokuussa valmiit korjaamaan käsityksiään. Valtuutetut käynnistivät määrätietoisen prosessin itsenäistä Jurvaa vahvemman kunnan muodostamiseksi.
Kuntarakennemuutoksen rinnalla valtuusto havahtui kuntatalouden tehvehdyttämiseen. Valtuusto toteutti talouden tervehdyttämiseksi välttämättömät rakenteelliset uudistukset. Toimenpiteiden tuloksena talous kääntyi plussalle.

Kuntarakenneuudistus merkitsi useampien menestyksellisiksikin osoitteutuneiden yhteistyösuuntien ja rakenteiden rationaalista uudelleenarviointia. Suuntauduttiin Suupohjan ja Vaasan sijasta maakuntakeskus Seinäjoen suuntaan.

Yksittäisten toimintojenkin osalta valtuutetut joutuivat tekemään vähemmän yleistä kiitosta saaneita päätöksiä mm. virkasuhteen ja asiantuntijasopimuksen irtisanomiseksi tervehdyttäessään toimintoja.

Mistä sama tahtotila nykyiseen Kurikkaan? Esimerkin näkijät, tekijät ja kokijathan ovat Kurikkalaisia!

Kannattaisikohan irroittautua hokemasta: "Meillä Kurikassa on tehty aina näin"? Katsellaan, mitä annettavaa omasta piiristäkin löytyy. Haetaan yhdessä uutta suuntaa, mutta ei vierasteta ulkopuolistakaan apua, jos siihen koetaan tarvetta!

2.5.2009 19:02  Todellisten uudistusten puolesta- liike

Niin se muutosvastarinta, sehän onkin melkoinen tekijä ja kanto kaskessa. Se on niin suuri, että nekinjotka tekevät muutoksia joutuvat tyytymään "silmäåripisliikkeisiin" saadakseen jotakin muutosta aikaan. Vanhat ja tuttu on aina turvallinen, siinä kannattaa pysyä ja pitäytyä. Ei ole mitään pelkoa, että kunnallishallinto tekisi radikaaleja muutoksia, ehkä vasta pakon edessä. Olllaanko nyt tyytyväisiä esim. Kurikan Kehitys Oy:n tilanteeseen, mikä se yhtiö oikeastaan on, onko se vain telakka, jonne on siirretty joitakin asioita, missä on tulosvastuu, onko sittenkin valtuustolla ? Kuka selventää tätä yhtä asiaa, joku valtuutettu varmaan, toivoa sopii. Kuka tai ketkä ovat vastuussa tuon yhtiön toimista, hallitus, tj. vai onko sittenkin valtuusto ? Jos näin on niin mikä osakeuýhtiö se sitten on . Kertokaa jos joku tietää.

2.5.2009 21:34  Jurvassa tehtiin päätöksiä, Kurikassa puuttuu tahtotila.

Ilmeisesti on todella niin,kuten tuossa edellä(18.50) on kuvattu, että Jurvassa päättäjät ovat todella tehneet jotain rakenteiden muuttamiseksi ennen liitosta ja päätyivät sitten liitokseen pienen seikkailun jälkeen, jossa oli lyhyt seurustelu ilmajokisten kanssa.
Kun miettii, mitä vastaavaa sitten Kurikassa on tehty, niin mieleen ei tule mitään merkittävää. Tulee tunne, että ollaan möllötelty osinkotulojen varassa ja ajateltu, että kyllä meihin kuntia liittyy, kun meillä taloudellisesti menee hyvin. Näinhän asia ei ole, mitä kuvaa mm., että väki ei Kurikassa viihdy, kun se muuttaa pois ja väkiluku vähenee. Tämän blogin blogisti blogeissaan esittää runsaasti erilaisia kysymyksisä ja ajatuksia, mitä pitäisi tehdä. Niihin sitten otetaan eemmän tai vähemmän kyynisiä kannanottoja. Selvästi puuttu tahtotila löytää yhteisymmärrys siitä, mitä pitäisi tehdä. Tuntuu siltä, että ollaan vaan ja ajatellaan, että kyllä tässä pärjätään, kun on Fortumin osingot.

2.5.2009 21:56  muuttanut

Tosi hyvältä tuntuu ja menee Kurikasta lähdön jälkeen! Todella tyytyväinen muutosta!

2.5.2009 22:44  Muuttamaton

Miksi muuttanut 21:56 lueskelet kurikkalaista blogia, oletko utelias tai muuten vain vieläkin kiinnostunut vai eikö uusi paikka anna mitään virikkeitä.

2.5.2009 22:51  Kauno Kyvykäs

Annetaan kurikan koko osakesalkku kurikan kehitykselle, vähän rasvaa kapitaalikommunismin rattaisiin. Ei tarvitse murehtia osingoista, eikä arvokirjauksista. Päästään eroon kaikista kaupungin omistuksista, häipyy konsultitkin, kun ei ole jäljellä mitään naaluamista.
Istutaan illat pitkät nikkarikeskuksessa kuunneellaan runoja, humppaa ja hömppää. Eletään onnellisena, vapaana maallisen mammonan kirouksista.
Niin, että milläkö eletään?
Nikkarikeskuksen tuotoilla tietenkin.

2.5.2009 23:17  Läpinäkyvyyttä Kurikan Kehitys Oy:n tomintaan ja taloudenpitoon

Nyt, kun kaupungin talousarvio avataan muutoinkin, kannattaisi samalla korjata talousarviorakenne siten, että virkamiehet ja kuntalaisetkin ymmärtäisivät mitä talousarvioon on piilotettu. Kaupungin ja Kurikan Kehitys Oy: toiminnot ja rahavirrat näyttävät sotkeutuneen pahemman kerran. Nythän eivät näytä kykenevä asioita selittämään sen paremmin luottamusjohtajat kuin Kurikan Kehitys Oy:n toimitusjohtajakaan.
Jos tähän asiaan ei saada selkeyttä ja läpinäkyvyyttä, jää tunne, että on tarkoituskin hämärryttää asiat päättäjiltä ja kuntalaisilta.

2.5.2009 23:34  muuttanut

22:44 muuttamaton; blogeissa näkee kurikkalaisten( kylläkin mitättömän pienen osan) riidan halun, kaikkea mikä liikkuu ammutaan.

3.5.2009 0:25  muuttaneelle

...olisiko jotakin oikeaa asiaa!?

3.5.2009 0:28  Muuttaneelle

kerro vähän tarkemmin , missä olet, , äyri. palvelut, ym yms.. itsehän aloitit.

3.5.2009 0:39  Kauno Kyvykäs

Ei kurikasta kannata mihinkään muuttaa, tännehän hinkuu poismuuttaneetkin takaisin.
Kyllä se on mukava lukea poismuuttaneiden murheita, etenkin kurikan asioista.
Paskahousuista sanottiin ennen, jotta
RAUKAT VAIN MENKÖHÖT MERTEN TAA.

3.5.2009 0:55  Juu

viimeistään raahautuvat tänne takaisin, kun tarvitsevat nopeata terveyskeskus-palvelua...

3.5.2009 1:01  muuttanut

Millä ammuskellaan? Iso kaupunki, kaikki palvelut saatavilla ja myös toimivat( lääkärit eivät ole Burana sidonnaisia),posti, matkahuolto, poliisi, verotoimisto, ym ym..., valtion virastot löytyy, koulutus laidasta laitaan. Ei minkäänlaista valittamista. Veroäyri 19%

3.5.2009 1:08  1960

Ei Nälkämaanlaulu kosketa missään vaiheessa. Kurikka ja Pohjanmaata. Jos halutaan polkea paikallaan ja hiukkasen mennä takapakkia, on paras olla Kurikassa. Ei millään pahalla. Vapaa muutto mahdollisuus Suomessa, ei mitään pakkosiirtoja esim. Siperiaan.

3.5.2009 1:14  Ohhoo

den sååra city.. no mitäs täälä iniset..mikä muuttui kun muutit, että pitää tätä lueskella ja jopa , kurikkaa mollata!?

3.5.2009 1:41  muuttanut

onhan se niin ,että Suomessa on vielä kouluissa pakko ruotsi, olis kannattanu käydä tunneilla. On se hyvä kun Kauno sanoo totuuksia tuosta Pirkkalan takaisesta asuntoalueesta Kurikasta, sinne rakennetaan kovin paljon, jopa entisiä kurikkalaisia on paluumuuttaneet siihen Kurikkaan.

3.5.2009 9:22  Toivottiin läpinäkyvyyttä !

Kurikan kehitys on liikelaitos. Ei osakeyhtiö.

Kehityksen johtosääntö hyväksyttiin valtuuston kokouksessa tammikuussa em tehtävien osalta:
-Kaupungin kokonaiskehittämiseen ja strategiaan liittyvät kehittämis- ja valmistelutehtävät.
- Elinkeinopolitiikkaan liittyvä maankäytön ja kaavoituksen ohjaaminen.
- Kaupungin omistajapolitiikka elinkeinopolitiikkaan liittyvien yhtiöiden osalta.
- Vastata hallinnassaan olevien kiinteistöjen ja toimitilojen hallinnosta, uudisrakentamisesta, ylläpidosta ja vuokrauksesta sekä niihin liittyvistä rakennuttamistehtävistä.

Kehityksen johtokuntaan kuuluu 9 jäsentä joista seitsemän on kaupunginhallituksen valitsemaa luottamushenkilöä ja kaksi virkamiestä, kaupunginjohtaja ja teknnen johtaja.

Toimitusjohtajana liikelaitoksessa toimi kehittämispäällikö

3.5.2009 9:40  Uteliaisuus heräsi

Ketä ovat nuo liikelaitoksen johtokunnan jäsenet ja millainen substanssi oman osaamisen tai aseman tai jonkin muun erityisen syyn takia on olla johtamasa Kurikan elinkeinopolitiikan kehittymistä? Ollaanko siellä palkkion takia vai oman taloudellisen tai muun syyn takia? Onko esteellisyydet mitenkä huomioitu? Jos on esim itse kehittämässä rinnalla jotain yritystoimintaa tai harjoittaa huomattavaa businesta kiinteistöjen, asunto-osakkeiden tai muun asian merkeissä?

3.5.2009 9:49  Toivottiin...

Sieltä kaupungin sivuilta löytyvät myös nuo henkilöt... Tuo onkin sitten vaikeampi yhtälö , johtokunnan jäsenten suhteen... kun yhtäaikaa pitää olla sekä substanssia, että pitäisi olla jääviyskysymykset hansikkaassa.

Kukin ryhmä on varmasti valinnut Kurikan kehityksen johtokuntaan juuri ne parhaat voimat ;) sihen on luottaminen..

3.5.2009 10:31  Kauno Kyvykäs

Kovasti ovat nämä kurikan oligarkit köyhempiä, kuin venäläiset. Tarkoitus on sama, eli mahdollisimman paljon omistuksia hallintaan. Mafia on aina luullut, pakottanut, varastanut, tutkinut, tuominnut ja palkannut tappajat Kurikan kehityksen kaltaisten liikelaitoste ja pahimmassa tapauksess, osakeyhtiön, toiminta omaneduntavoittelun myötä, aiheuttaa ihmisille ja etenkin yrityksille ylimääräisen rahastavan ja määräävän hallintoportaan. Hallintoportaan, jonka toimintaan ei kuntalaiset voi vaikuttaa. "Väärillä" ihmisillä ja yrityksillä ei ole edes mahdollisuutta valittaa omien asioiden päätöksistä, ei ole, eikä tule päätöksiä. Vaaditaan selvityksiä, lisäselvityksiä ja lopuksi konsultti tutkimaan selvitykset ja muodostamaan kanta asiasta, kiirettä ei ole, paitsi oikeiden tahojen ollessa kyseessä.

3.5.2009 10:35  Miten on

Valtuusto näyttää määritelleen tehtäviä Kurikan Kehityksen liikelaitokselle.

Onko joku instanssi asettanut liikelaitoksen toiminnalle mitään tavoitteita? Millaisia kehittämistuloksia siltä ja sen toimijoilta odotetaan?
Riittääkö vain, että liikelaitos kuluttaa palkkoihin ja muihin kuluihin budjetissa varatut eurot ilman tuosvastuuta ja mitattavia tuotoksia?

Millaista kehittämistrategiaa liikelaitos toteuttaa? Kuka sen on määritellyt? Millaisia ovat lähivuosien tavoitteet?

Millaista elinkeino- ja maankäytönpolitiikkaa liikelaitos toteuttaa? Onko nämä maankäytön ja elinkeinopolitiikan tavoitteet määritelty?
Millaisia uusia työpaikkoja on tavoitteena luoda vuoteen 2015 mennessä jne.?

Mitä kaupungin omistajapolitiikasta on todettu? Onko omistajapolitiikan tavoitteet luettavissa jostakin?
Miten liikelaitos toteuttaa tätä käytännössä?

Näyttää siltä, että Kurikan koko tulevaisuus on sälytetty liikelaitoksen hartoille. Herää kysymys, että millähän resursseiila Kurikan tulevaisuudesta huolehditaan? Onkohan valtuutetut olleet ihan hereilla johtosäännöstä päättäessään.

Kurikassa on noi 15 000 asukasta.
Kuntapalveluita tuottamassa on tuhatkunta henkeä (sosiaali- ja terveyspalvelut mukaanlukien)

Lehtitietojen perusteella Kurikan kehittäminen on jätetty kuitenkin yhden henkilön (kehittämispäällikön) tehtäväksi.

Tuntuu, että näistä Kurikan kehittämisasioista on turha pulista niin kauan kun valtuusto ymmärtää osoittaa myös resurssit määrittelemiensä tehtävien hoitamiseen.

Tyhjästä on paha nyhjästä!

3.5.2009 10:54  Juhani

2.5.2009 18:50 Tahtotila

Minulla ei ole mitään syytä jahkailla, enkä pelkää uudistuksia niinkuin tunnut vihjailevan, mutta monet ns. uudistajat ovat kahden myytin ylläpitäjiä:

Myytti 1: Uudistuksia vastaan olevat argumentit eivät voi olla oikeita koska se on vanhoillisuutta

Myytti 2: Uudistukset eivät kaipaa minkäänlaista läpinäkyvyyttä tai seurantaa koska on itsestään selvää että uudistuminen on kannattavaa

Mielestäni juuri tässä on tausta käyttötalousmenojen nykytasolle.

En silti väitä etteikö voida uudistua myös järkevästi, mutta mitä suurempana yksikkönä pysytään sitä suuremmat synergiaedut. Ahkeruuden, tietotaidon ja vastuuntunnon tasot on vain pidettävä korkealla.

Jatkakaa hedelmällistä keskustelua, minä poistun ehkä noin kahdeksi viikoksi kiireiden valtakuntaan.

3.5.2009 11:01  Tahtotila

Niinhän se on, kuten toteat Juhani. Tuhannen ahkeraa ja vastuuntuntoista kuluttaa enemmän kuin yhdeksänsataa vastuuntuntoista ja ahkeraa.

3.5.2009 11:12  Juhani

Vielä yksi kommentti kun luin loppuun nuo muut vastineet:

Kaikkialla missä liikelaitoksia perustetaan, osa työnteosta on jää peruskuntaan käyttötalousmenoksi.

Tällaiset liikelaitokset eivät siis edes ole aitoja liikelaitoksia eivätkä myöskään niiden tilinpäätökset.

3.5.2009 11:17  Juhani

Tämä koskee myös tahtotilan viimeistä kommenttia.

3.5.2009 11:18  Juhanille 11.12

Sekavat suunnitelmat ja epäselvät tilinpäätökse eivät johdu liikelaitosmuodosta. Syyt ovat taitamattomissa tekijöissä!

3.5.2009 11:22  Kauno Kyvykäs

Oikein mukavaa olisi, kun kaikki muistaisivat kunnan olevan kuntalaisia varten. Sitä mukavampi asua, mitä vähemmän on määrääjiä ja rahastajia. Kurikassa on nykyään virkamiehitöä yli äyräitten, lisäksi liikelaitostouhuilut lisäävät kuntalaisten rahanmenoa. Täytyy olla pahasti tynnyrissä kasvanut, joka ei tajua kehitystä tapahtuvan joka ainoa päivä. Todellista kehitystä pystytään parhaiten jarruttamaan kurikan kehityksen tapaisilla hankkeilla. Istutaan ja ihmetellään, pelätään ja toivotaan, jotta siemenperunoita riittäisi perille asti, jottei brezneviläisessä junassa tulisi nälkä. Seuraavalla asemalla taas kusetetaan uudet siemenperunat, ai niin eihän se juna mihinkään liikkunutkaan.

3.5.2009 11:41  Juhani

11:18 Ei se siitä johdu.

3.5.2009 11:53  Juhanille 11.41

Silloin kun aiheet lipsahtavat jonkin alan erityiosaamista ja ymmärrystä vaativalle tasolle, maallikoiden olisi ehkä hyvä pidättytyä lausumasta kovin pontevia kommentteja.

Liikelaitosaiheen kommentit liikkuvat nyt sellaisella tasolla, jossa maallikoiden arvailut ja olettamat vain sekoittavat asiaa.

3.5.2009 12:00  Jatkoa 11.53:een

Sama pätee siinäkin, jos hallinto- ja talousammattilaiset ryhtyvät neuvomaan karttojen laadinnan teknistä toteuttamista.

3.5.2009 12:11  minimani

11.53 on sikäli erittäin viisas mies, että on tajunnut oleellisen. Jos ei ymmärrä talouden prerusteita, on turha ns. maalaisjärjellä viisastella asioista. Jos ei ymmärrä kartanteosta, eoi knnata kaaavoittaa. hoitajiksi ei ole kaikista, mutta puoskareiksi meistä on jokaisesta. Se nyt vain on niin, että maalaisjärki ei riitä joka paikkaan. Minusta kannattaisi kaikissa tehtävissä käyttää osaajia apuna. Myös kuntajohdon kannatta käyttää ulkopuolisia osaajia, jos ei omat kyvyt ja ennenmuuta yleensä kapealainen näkemys riitä. Luottamusmiehistä suurin osa valitettaviati on niitä puoskareita eivätkä kykenen muuhun kuin ns. poliittiseen päätöksentekoon.

3.5.2009 12:15  KUNTALAINEN

Olisi oikeus ja kohtuus jos näistä liikelaitos ynnämuista kunnan asioista informoitais maksajia eli kuntalaisia, niin ei tulisi "kovin pontevia kommentteja ja arvailuja ja olettamuksia sekoittavat asiaa". PITÄÄKÖ Juhanille 11:41 KUNTALAISIA TYHMINÄ, vai miksi 11:53 kommentti. KUKA MAKSAA PALKAT JA VIULUT?

3.5.2009 12:20  KUNTALAINEN

minimani nyt sinun arviosi 11:53:sta meni pahasti metsään, jos mies on viisas niin ymmärtää kokonaisuuden.

3.5.2009 12:29  Kauno Kyvykäs

Valtuusto ei ole määritellyt kurikan kehityksen toiminnasta yhtään mitään.
Valtuusto on siunannut hallituksen estyksen, onko hallitus itse keksinyt johtosäännön, epäilen. Epäilen suuresti onko hallitus edes tajunnut missä mennään, valtuustolla tuskin koko asiasta mitään kunnollista käsitystä.

3.5.2009 12:55  Siis

Juhani Mikkilä, Jukka Kivipelto, Maire Lammi, Olli Kangas, Jari Isohella, Reeta Hakala ja Margit Parkkamäki on valtuutettu huolehtimaan Kurikan kehittämisestä ilman valtuuston määrittelemäiä päämääriä, strategioita ja tavoitteita kehittämispäällikkö ainoana käytännön resurssina?

Toimitaaan ja kulutetaan varoja ilman valtuuston tai minkään muunkaan instanssin kontrollia ja ohjausta sen mukaan mikä ketäkin tuntuu kulloinkin kiinnostavan?

Onhan se reppavaa olla johtokunassa.

Näinkö?

3.5.2009 14:04  Sekavaa

Mikkilä on jonkinlainen maanomistaja ja merkonomi. Kivipelto on eläkeläinen, firmansa myynyt ja rahamies. Lammi on leipuri. Kangas on uusi ja tuntematon. Isohellä on kiltti yrittäjä ja formulafani. Hakala ei tiedä yrittämisestä, mutta fysioterapoi. Parkkamäki on realistinen sairaanhoitaja. Kentala on ?rkkien kuningas. Tyrväinen on kaupunginjohtaja. Alanen ei ole tästä maasta.

3.5.2009 15:29  Juhani

Siis minä en puhu Kurikan Kehityksestä, en vesilaitoksesta, enkä mistään muustakaan erityisestä yksiköstä joista minkään toiminnassa en ole nähnyt mitään vikaa. Sen sijaan omassa toiminnassani näen vikoja ja yritän aina huomatessani niitä korjata. Niin kuuluisi muidenkin tehdä eikä puuttua julkisesti koko ajan muiden vikoihin.

Yksiköt siis oikeasti toimivat mielestäni moitteettomasti. Puhun vain yleisesti peruskunnan pirstomisesta ja siitä onko se edullisempaa kun kuitenkin kuntaliitosten osalta yritetään aina toimia toimintoja yhdistävästi, mutta tässä eriyttävästi.

En siis aseta yhdenkään ihmisen ammattitaitoa kyseenalaiseksi vaan sen millä tavalla se ammattitaito ja talous muuttuu paremmaksi peruskunnan ulkopuolella. Sanoudun irti kaikista asianosaisten arvostelusta.

En myöskään aseta epäilyksenalaiseksi johtokuntaa. En osaisi vaihtaa yhtäkään ihmistä parempaan.

Kunnia siis ihan kaikille jotka vastuuta kantavat joko virkamiehinä tai päättäjinä. En löydä enkä halua löytää mistään toiminnasta mitään vikaa enkä halua millään tavalla sekaantua myöskään toisten työhön.

3.5.2009 16:05  Katsotaan sanoi lääkäri

Kovat ovat kommentit. Yksi totuus lienee se , että peruskunta häivytetään taustalle. Toiminta siirretään uusille organisaatioille, pois julkisuudesta, tavoitellaan tehokkuutta, mutta vastuuta ei ole. Onhan se hauska puuhastella ilman vastuuta ja omistaa komeita titteleitä. Kyllä uudistukset ovat jääneet selvästi puolitiehen ja nyt istutaan saavutetuissa paikoissa ja odotellaan ihmettä. Katsotaan nyt rauhassa, mitä saavat aikaan, eli annetaan työrauha,mutta valppaana pitää olla ja jostakin ihmeestä pitäisi löytyä konsernin ohjaus ja jämerä sellainen ??????

3.5.2009 17:42  Niin, mitenköhän se on

meinaan tuon Kurikan Kehitys liikelaitoksen johtokunnan ja kaupunginhallituksen suunnittelu- ja henkilöstöjaoksen tehtävien ja vastuujaon kanssa?

Ovatko pasmat selvillä.

Viime talousarviokeskustelua käydessä sai sellaisen käsityksen, että suunnittelu- ja henkilöstöjaoksen puheenjohtajalla oli paljonkin sanottavaa liikelaitoksen tekemisistä.

3.5.2009 18:49  Kauno Kyvykäs

Kurikan kehityksessä valtuuston retostajilla on saman verran virkaa, kuin jalkaräteillä armeijassa, pysyy jalat lämpiminä.
Jos toiminta on yhtä "pelotonta", kuin valtuustossa, niin varmasti löytyy yksimielisyyttä.

3.5.2009 20:07  Juhani

Siis jokaista ihmistä tarvitaan sillä paikalla mihin hänet on valittu, ketään ei pidä aliarvioida eikä väheksyä. On sitten aivan eri asia tarvitseeko kaikkia valita.

Esim. Kurikka voisi luopua aivan hyvin seuraavalla kaudella ylimääräisistä valtuutetuista ja normalisoida mahdollisesti myös lautakuntien kokoja.
Se on paikka jossa käyttötalousmenoja on kaikkein helpoin vähentää.

3.5.2009 20:22  Niimpä niin Juhani

Kurikassa on löperehditty viimevuodet organisaatiota miehitettäessä. Tämä ei ole tietenkään rekrytoitujen vika.

Kahden kuntaorganisaation yhdistäminen harmonisointipalkkioineen ja menettelytapoineen oli kaiken huipentuma. Eihän se ole hullu joka pyytää! Mäkihän oli kunnostautunut jo Jurvan aikana näistä ohi organisaation menevistä henkilöstötoimista.

3.5.2009 21:07  Kallista kehitystä

Kurikan kehitys näyttää olevan salaseura josta ei tule tietoa ulos. Kaupungin rahoilla halutaan pelata oman (Alasen) halun mukaan ja tehdä kalliita suunnitelmia jotka eivät ole toteutettavissa kuin valtavilla rahasummilla.Kun ei ole mitää tulosvastuuta, voidaan elää pilvilinnoissa.Kurikan kehitysliikelaitos pitäisi tehdä osakeyhtiöksi, joutuisivat vastaamaan päätöksistään.

3.5.2009 22:00  kommentti

Kurikan Poliittinen liike-laitos..:)


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini