Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Askeleita harhaan

Lauantai 31.1.2009 klo 0:12


Askel harhaan

 

Jokainen astuu joskus tahtomattaan harhaan ja syöksyy syvään kuiluun.

Haamut kauhistuttavat, yksinäisyys ahdistaa.

Etsit hyvää etkä olisi voinut kuvitella, että käy tällä tavalla. Näin kuitenkin kävi.

Pimeydestä puhut läheisillesi; "Syöksyin kuiluun. Vesi on mustaa ja syvää".

Kuuulet vastauksen hätääsi; "Et huku siihen, että sukellat veteen. Hukut siihen, jos jättäydyt veden alle".

Silloin ponnistat kaiken voimasi ja selviydyt vaikeasta tilanteesta.

Niin on laita kunnan taloudenkin suhteen

Olemme syvissä vesissä nyt.

Emme oikein tiedä mitä Kurikkana tekisimme.

Olemme haksahtaneet perusteellisesti uskoen kesällä vieä talouden jatkuvaan kasvuun.

On vaikea myöntää virheensä, kun on sukellettu kunnolla.

Ei kuitenkaan kannata jäädä veden alle. Valtio lähtee rakentamaan elvytyspakettia. Se vaatii ja pyytää kuntia mukaansa.

Toisaalta se mahdollistaa kunnan hankkeille tukea ja apua.

Ei muuta kuin yhteistyössä hakemaan valtionosuuksia tiehankkeille, kouluhankkeille ja infran rakentamiselle. masa_013.jpg

Tulevaisuuteen kannattaa aina varautua, esimerkiksi varastoimalla kunnon , kuivia koivuklapeja.

Top Ten listalla kohde numero 7. on Kyrönjoen Kultahammas. rannikko. Kohde numero 8. on Pitkämön Keidas, uusi Vapaa-ajan keskus.


Kommentit

31.1.2009 1:02  ???

Vai kultahammas?

31.1.2009 2:04  !?!?!??

Kyllä nyt ollaan lievästi sanottuna tekareiden varas. Ei ole pakko hakata päätä samaan puuhun kokoajan, on syytä vaihtaa puuta ja päätä, uuden pään sisältä voi löytyä aivot jotka ohjaavat pään ohi puun näkemään muutakin kuin tuo edessäsi olevan ja kuvaamasi klapikasan, jonka olet saatut aikaan edellämainitulla tavalla. Sukeltaminenkin onnistuu käyttämällä oikeita varusteita, oppia ikä kaikki.

31.1.2009 9:21  Utelava

Millaisetkahan on mahdollisuudt nyt valtion mukaantulo erilaisiin hankkeisiin? Paikallistiet ovat listalla odottamassa. Onko meillä nyt enää varaa kuntaosuuksiin, kun talous on kuralla? Onko kukan lähestynyt tiepiiriä hankkeiden merkeissä

31.1.2009 9:40  Opittu mikä opittu, turha täällä huudella

Kurikan hallinto ei ole enää vuosiin ehtinyt hakea valtionosuuksia, se mikä on hakematta tullut on otettu vastaan, mutta haettu ei ole eikä ainakaan ehditty odottaa, miksi se tyyli nyt muuttuisi kun katsoo valittuja luottamushenkilöitä ja virkamiehetkin säästyy työltä hakematta jättämisellä.

31.1.2009 10:14  entinen keskustalaanen

Yllättävä tutkimustulos:
Juha Mieto Päivi Lipposta vasemmistolaisempi
30.1.2009 Iltalehti

31.1.2009 11:11  !?!?!??

Japanissa kovia aikoja, Joulukuussa teollisuus supistui 9,6% jyrkin pudotus sitten sodan.
Teknolokiateollisuus leikkasi pelkästään perjantaina 27000 työpaikkaa. Työttömyysaste lähes 5%. Elektroniikkajätti NEC vähentää 20000 työpaikkaa maailmanlaajuisesti, Hitachi 7000, Japanin Sonu 8000. Toshibalta ja Nintendolta tulosvaroitukset. Autoteollissuus ja lähes kaikki muut samassa tilanteessa. Kyllä koko maailma on aika sekaisin. Meillä Kurikassa kuntapuolella meinataan mennä iskemään päätä kuuluisaan Karjalan mäntyyn. Kun nyt ei päitä vaidettu tarpeeksi, niin yritetään laittaa niiden sisään uutta ja tuorella purua. Aina on noustu ennemmin tai myöhemmin. 10:14 illalla oli jo kommentteja siitä ettei Kurikalla olekkaan Keskustalaista kansanedustajaa, Margit on saanut porukaa lisää.

31.1.2009 11:28  sivusta seurannut

Puolueet on menny sekaisin, Stubb ottsisi Amerikan vihollisia Suomen vankilohin. Salo ja iki-ihama Vitspakka vastustaa. Ja tietysti kristitty Kjallis ei tunne mitä'n säliä. Täytyy sanoa, että Mieto on lopultakin viksu ja ymmärtäväinen, oikea ihminen.

31.1.2009 14:43  Onkohan tarpeheksi

Onko kukaa laskenu kunka monta johtajaa ja päällikköä on Kurikas ? Onkohan tarpehiksi vai tulooko lisää. Juhani tieroottajana vois saara tuon asian seleväksi. Iliman pekuloottemista vain kysäisen.

31.1.2009 16:58  Juhani

Äkkiä laskettuna

12 johtajaa
11 päällikköä

JIK ei ole mukana. Siellä johtaja-ainesta taitaa olla enemmän.

31.1.2009 17:04  Juhani

Päälliköistä 7 on naisia ja 4 miehiä.
Johtajista 6 on naisia ja 6 miehiä

31.1.2009 17:23  Onkohan tarpeheksi

Nopeaa toimintaa taas Juhanilta. Tämähän on vain mateemaattista puuhastelua, mutta : Olisko Jikki "vieny 400 henkilöä ja jos kokonaisvahvuus on 700, niin jäljelle jää 300 henkilöä, joilla on 33 esimiestä, johtajat+päälliköt, niin alaisia tulee kullekin heistä keskimäärin 9 henkilöä, eli aika vähän. Voihan nuo luvut olla aivan päin mäntyä, mutta ehkä sinne päin. Jurva-liitos ilmeisesti toi lisää myös johtoporrasta. Matemaattista leikkiä tämä kaikki, hallintohan tekee arvioinnit ja päätökset........!

31.1.2009 17:28  liian paljon uponneita

Onko kenelläkään hyödyllistä tietoa siitä kuinka paksu jää joessa kestää ajaa moottorikelkalla n.40- 50km/h? Mikä on jokijään paksuus nyt? Onko jään paksuudella suuri ero sillan alla ja avoimella?

31.1.2009 17:35  Juhani

Tuossa on siis 23 (ei 33) ja yksi niistä olikin siirtynyt JIK:iin eli 22.

JIK:n etusivulta löytyy 4 nais- ja 2 miesjohtajaa sekä yksi miespäällikkö. Lisäksi on ylilääkäreitä 3.

Jos joku innostuu vertailemaan näitä määriä muihin samansuuruisiin kuntiin, niin ainakin minun käsittääkseni määrä on aika keskinkertainen.

Jos oikein muistan niin Kurikassa on 516 työntekijää. Se jaettuna 22:lla on 23. Luultavasti tuo 16 on oikein, mutta sadat voivat olla väärin ;-)

31.1.2009 17:56  Tarpeheksi ja sopivasti

Hyvä juttu, Juhanilla varmaan oikeata tietoa, eli suhteet kohallaan. Kaikille riittää töitä, hyvä niin.

31.1.2009 19:01  Atvailija

Mielestäni se, mikä Kurikan viran- ja toimenhaltijoiden ja työsuhteessa olevien lukumäärä on suhteessa joihinkin toisiin kuntii. Tai sillä paljonko johtajia on suhteessa kokonaisvahvuuteen, ei ole paljonkaan merkitystä kun tarkastellaan ovatko asiat kohillaan Kurikassa. Johtajatkin kai tekevät nykyaikana työtä, vai tekevätkö? Kuten Isokalliokin on kolumnissaan todennut, tuskin monestakaan kunnasta on esimerkiksi. Tehottomasti hoidettuja yksityissekstoriin nähden kaikki tyyni.

Olennaista on kuitenkin havaita, kuten monet kuntalaiset näkyvät tehneenkin, että Kurikan kunnan tuotanokoneisto on aivan liian tehoton. Kulut ovat vuosikausia ylittäneet palveluiden tuottamiseen tarkoitetut vero-, valtionosuus- ja palvelumaksutuotot.

Tilanne on mahdoton!

31.1.2009 19:15  Aina Tarkka

Nyt kun KEPU on valtakunnanpolitiikassa tänään saanut maistaa omaa lääkettään eli kaikki ei menekkään niinkuin luullaan, niin koko puoluejohto huutaa yhteen ääneen POUKKOILUA. Pääministeri pitää virka-asunnossaan Kesärannassa jopa oikein tiedotustilaisuudenkin. Kokoomuksen Häkämies ehdotti aamulla TV 1 haastattelussa EU n ulkoministerikisaan Aleksander Stubbia, jos ehdokkaan pitää nimenomaan olla jo valmiiksi ulkoministeri. Ei sillä etteikö Olli Rehn olisi mies paikallaan, mutta vaihtoehtona Stubb ei ole lainkaan huono. KEPU n varmana pidetty nimitys taitaakin valua nyt hiekkaan. Olisiko joku taas huutanut suhteellista vaalitapaa, tiedä häntä. Niin se maailma muuttuu Eskoseni.

31.1.2009 19:46  Onko myöhäistä

Mistä sitä tehottomuutta sitten haetaan ? Mielestäni myös päättäjistä, eli lautakunnista ja valtuustostakin. Nämä organisaatiot antavat rahat ja pyytäjiähän riittää lautakunnissa. Missä tilanteessa viime vuosina valtuusto tai lautakunnat ovat karsineet menoja, ei ainakaan olennaisesti tai huolellisestikaan. Kuinka paljon valtuusto on myöntänyt ylitysoikeuksia, syytänyt rahaa paljonkaan kyseenalaistamatta. Kun ja jos tehokkuutta mitataan, niin koko ketju tarkastelun kohteeksi ja ulkopuolinen arvioitsija. Kuntahan ei voi mennä konkurssiin ja se jos mikään rämettää hallintoa ja toimintaa. Kun vielä samaan aikaan rahaa on runsaasti niin hulabaloo on vauhdissa. Koko ketju tarkasteluun ilman sarvia ja hampaita, toisten syyttely ei auta, jos oma toiminta ei kestä arviointia.

31.1.2009 20:17  Jupe

Tehottomuuden syyt ovat moninaiset. Suurin syy on osaamattomuus ja ammattitaidon puute. Kunnan henkilökunta on enimmäkseen 70-luvun alussa rekrytoitua porukkaa. Ikä ei sinänsä ole este, mutta samassa tehtavässä toiminen ja näköalattomuus sitä kautta estävät kehityksen, Oman tehtaväkuvauksen suojeleminen ja muutosvastarinta todellisen johtajan puuttuessa estävät kehityksen. Juhanikin hokee jotain lukuja lainkaan piittaamatta sisällöstä, johtopäätösten tekemisestä ja uudenlaisesta asiakaslähtöisestä suhtautumisesta työhön. Vanhakantainen suhtautuminen ja muuutosvastarinta kaikkeen uuuteen tuhoavat lopunkin.

31.1.2009 20:37  Juhani

Hoin lukuja kun niitä kysyttiin. No voittehan etsiä itsekin.

31.1.2009 21:07  Tarkka porkkana

Eipä tuo Jupekaan lausu sanaakaan luottamushenkilökunnan tehokkuudesta/tehottomuudesta. Taitaa itse kuulua tuohon joukkoon. Juhani teki työtä pyydettäessä.

31.1.2009 21:11  Juhani

Jupe, puhutko nyt minun työstäni?

Olen oman työni suhteen niin avoin kuin voin olla ja tulen kirjoittamaan siitä myös blogiin. Mietin vain kuinka sen voi tehdä niin ettei koko ajan joku hoe että laiska töitänsä luettelee.

31.1.2009 21:28  Atvailija

Nyt en tarkoittanut niinkään, tai en lainkaan yksittäisten henkilöiden ahkeruutta tai työsuoritusta.

Tarkoitan koko Kurikan kaupungin palvelutuotannon tehokkuutta. Se mättää.

Luonnollisesti luottamusmiesjohdolla ja luottamusmiesorganisaatiolla on omat vastuulliset roolinsa palveluiden järjestämisessä.

Tehokas organisaatio tekee kaikilla tasoilla oikeita asioita oikealla tavalla.

Ei se sen monimutkaisempaa ole.

31.1.2009 21:37  Mielenkiintoista sanoisin

Tulihan se sieltä. Tähän asti on puhuttu vain ja yksinomaan palkatun henkilökunnan tehoista. Ratkaisevan tärkeässä asemassa on ilman muuta luottamushenkilöstö esimerkillään ja vaatimuksillaan.

31.1.2009 21:56  Jupe

Sanomiseni ei myöskään kohdistunut erityisesti henkilöön, Anteeksi Juhani, tarkoitin vain, että luvuilla ja selvityksillä soisi olla sellainen sisältö, että ne johtaisivat johonkin vertaiiluun tai muuhun. Niin, että ne oikeasti kertoisivat tuloksellisuudesta, tehokkuudesta, mistä vain vertailtavasta suureesta. Siis työ suhteessa mitattuihin tuloksiin tai vertailu eri kuntien välillä. Nykyään koneet tekevät fyysisen työn. Toimintatapa ratkaisee, noin karrikoituna

31.1.2009 22:00  Juutas

Voi herraie. Eihän luottamusmiehet ole töissä! Päätökset tehdään valmistelusta. Virkamiesten valmistelusta. Heillä on, tai pitäisi olla koulutus ja osaaminen. Vaan ei siltä näytä kun vs kuntajohtajan toimia katselee. Aivan avutonta on. Salailu taas johtaa siihen, ettei luottamusmiehen näkemys koskaan näy lopputulemassa. Jos on eri mieltä, niin heti tyrmätään sanomalle. että on riitelijä.

31.1.2009 22:33  Aatu

Juutas ynnä muut, eikö olisi mukavampi haukkumistenne kohteelle ja kaikille, että kirjoitatte nimellänne, vai eikö kantti kestä. Omalla nimellä kirjoittelu vähentäisi varmasti turhaa ja asiatonta haukkumista. Muuten onko luottamuspaikoille pyrkineillä ja sinne päässeillä tarkoitus tehdä asiallista työtä vai näyttää erittäin tärkeiltä mahdollisimman monessa paikassa.

31.1.2009 22:46  Juhani

En ole mikään talousasiantuntija enkä halua sellaisena esiintyä, koska 1600 euron käteen jäävällä palkalla ei ole viisilapsisessa perheessä oppinut etsimään sijoituskohteita, mutta uskaltaudun nyt silti julkaisemaan tämän.

Ne joilla on käytössään Power Point voivat avata valtakunnallisia lukuja näytölleen nimilinkistäni. Neljäs eli viimeisin dia on niistä tärkein. Sen mukaan kuntien menot 2009 jakaantuvat seuraavasti:

Sosiaali- ja terveystoimi 51%
Opetus- ja kulttuuri 24%
Muut 20%
Rahoitus ja muut menot 5%

Pyysin eilen kaupunginjohtajalta rinnalle Kurikan luvut, samoin noihin kahteen muuhun taulukkoon, mutta ne eivät olleet suoraan saatavissa ja hänellä oli kiire. Toivottavasti saan ne maanantaina. Vai kaipaisiko niitä joku?

Se kertoisi ehkä missä Kurikka poikkeaa keskimääräisestä tilanteesta.

Nousua vuodesta 2007 on tapahtunut luonnollisesti sosiaali- ja terveystoimessa 3.1%, mutta silmiin pistää opetus- ja kulttuuritoimi, joka koulunlopettamisaallosta huolimatta on noussut 1.2%, rahoitus- ym menot ovat pysyneet suunnilleen samassa, mutta muut toimet ovat laskeneet 4.4%.

Se että lisärahat otettaisiin aina tuosta pienenevästä potista eli lähinnä hallinnosta ja tekniikasta, on aika epärealistista. Siihen rahaan kuulunevat myös luottamusmieskustannukset. Tuolla menolla 10 vuoden kuluttua kaikki muu paitsi nuo kaksi suurinta aluetta olisivat kokonaan poissa.

31.1.2009 22:50  Juhani

Se olikin Adobe Readerillä avautuva taulukko eli melkein kaikki taitavat saada auki sen.

31.1.2009 23:27  sivullinen

KUn kuntalaisten tulotaso sijaintikunnasta riippuen on 60-150 % keskiarvosta valtakunnassa,syntyy isoja vääristymiä helposti. Toisnsanoen vertailukunnat pitäisi koettaa hakea mahdollisimman homogeenisista kunnista. Toine juttu ja kysymys aina on se , että millainen on sen palvelun laatu. Vain isojen muutosten kautta on mahdollista parantaa käytäntöjä, jos se kuntasektorilla yleensä edes on mahdollista. Muuttumattomuus ja pitäytyminen kaikessa vanhassa on helppoa, kun todellista uhkaa työpaikan menetyksestä tai toimintatapojen muutoksesta ei ole. Pitäisi löytyä motiivi. Pitäisi löytyä johtajuutta ja todellista tulosvastuullisuutta. Pormestarimalli ?

31.1.2009 23:48  Atvailija

Toistan vielä. Vertailuvatvonta ei tuo yhtään tuloeuroa lisää tai vähennä kulueuroja. Se, että löytyy Kurikkaakin heikompiakin kuntia, ei auta meitä pulasta.
Molempiin sekä kuluihin, että tuottoihin voidaan vaikuttaa, jos on tahtoa ja taitoa.

Ratkaisu on joka tapauksessa Kurikkalainen, ei muualta kopioitu.

Kurikalla on oma menneisyytensä, nykyisyytensä ja tulevaisuutensa. Tästä johtuen ratkaisutkin ovat kurikkalaisten käsissä.

1.2.2009 0:07  Mitä Juhani tarkoitat koulunlopettamisaallolla?

?

1.2.2009 0:23  Juhani

Minäkin kirjoitan toistaiseksi viimeisen kommenttini Matin blogiin ja sanon kaikenlaista harkitsematonta ;-) Jatkan omassa blogissa jos vastaan tulee jotakin oleellista.

-----------------------------------------

23:48 Siitä on hyvä muistuttaa, en kiellä etteikö muistuttaminen aina ole paikallaan, mutta täytyy muistuttaa siitäkin että opettaja tekee täsmälleen määrätyn tuntimäärän toitä, terveydenhuoltoon tulee hoidettavaksi täsmälleen sairaat henkilöt. Laki määrittelee määrätyt lupa-, avustus-, tarkastus- ja virallisuusasiat jotka täytyy hoitaa täsmälleen määräysten mukaan.

Olisiko kurikkalainen tapa jättää pitämättä kouluissa joku aine, jättää hoitamatta JIK:ssä vaikka sivukyläläiset, jättää tarkastamatta rakennustyömaat jne... ja sitten kun joku vahinko tapahtuu, niin antaa kaikesta huolimatta uhriksi se valvontaviranomainen jolle asia kuului.

Mielestäni motivaation puute julkisella alalla on enemmän myytti kuin totuus.
Motivaatiota heikentää paljon enemmän kommentit esim. siivoojien ammattitaidon tarpeettomuudesta tai montuilla seisoskelevista laiskoista miehistä kuin itse työ. Oli työ mikä tahansa, jos siitä halutaan ulos lisää tehoa, niin sitä saadaan arvostamalla, ei jatkuvalla arvostelulla.

Mutta on minullakin paljon säästöehdotuksia. Niitä vain kukaan ei kuuntele. Pitäisi saada ensin muutama sata ääntä vaaleissa.

0:07 Kouluja on viimeisen kahden vuoden aikana edelleen lakkautettu, mutta aalto-sana taisi olla väärä sana. Paremminkin jälkiaalto...

1.2.2009 0:39  Niin Juhani

Koulujen lakkautukset ovat näkyneet jo päättyneen vuoden talousluvuissa, joten se siitä.
On tainnut kokonaan unohtua Meidän ammattitaitonen ja vastuuta kantava sivistystoimen johtaja. Luottamusmusmiesjääristä huolimatta sivistystoimen menot osoittavat vain 1,2%:n lisäystä. Viisi tähteä!

Minun on vaikea uskoa, että olet täällä blogissa kuukausia käydyn kirjoittelun jälkeen ihan tosissasi
puhuessasi eri ammattiryhmien työstä.

Jos epäilyistäni huolimatta olit tosissasi,
olen pettynyt. Mikään ei näytä muuttuneen. Rautalanka loppuu ennen kuin virkamies ymmärtää mitään.

1.2.2009 1:52  Juhani

No vielä kerran sitten... 0:39

1. kappale: Nuo luvut olivat siis valtakunnallisia eivätkä kertoneet kulujen lisäyksiä sivistystoimeen itseensä verrattuna vaan sen prosenttiosuuden jonka sivistyspuoli vie enemmän kaikista kuntien kuluista. Eli kun sivistyspuolen menot ovat valtakunnallisesti olleet kaikista kuntien kuluista vuonna 2007 22.8 %, niin nyt ne ovat kuntien kaikista kuluista 24 %.

Kurikan kulut olivat niitä joista olin pyytänyt kaupunginjohtajalta tietoa, mutta joka nyt on osoittautunut turhaksi. Kurikkalaisia ei saakaan verrata muihin kuntiin vaan vain kurikkalaisiin itseensä.

2. kappale: En tiedä mistä puhut...

3. kappale: Jos tarkoitat virkamiehellä minua, niin minulla ei ole virkaa. Olen vain ihan tavallinen työntekijä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini