Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Uudet ajatukset

Maanantai 22.12.2008 klo 0:01


Uudet linjaukset

Uudet ajatukset tarvitsevat uutta tilaa. Sielu ja ruumis kaipaavat uusia haasteita.

Tulevaisuudesta on tullut tätä hetkeä ja kaikki unelmat saavat tilaisuuden tulla esiin. Tärkeä pysyy, mutta turha katoaa.

Kaikkein suurin tehtävä ei ole kuitenkaan arvostella toisten ihmisten unelmia. Ei kannata tuhlata aikaa arvostelemalla muiden päätöksiä.

Uskoakseen omaan tiehensä ja omien ratkaisujen oikeellisuuteen, ei tarvitse todistaa, että toisten tie on väärä.

On syytä vain valita oma tiensä.

Investoinnit ovat rajut, mikä on minun linjani?

Kurikka investoi v. 2009 liikelaitokset huomioiden 10,3 M€. Tuo summa on 3,5 kertaa esimerkiksi Suurkauhavan luku.

Erilaisista enemmän tai vähemmän tarpeellisista irtaimistohankinnasta ym. koostuu lähes 1 M€. Mitään katastrofia ei tapahdu, jos niistä karsii puolet.

Rakentamiskohteet realisoituvat seuraavasti: Urheilukenttä 0,5 M€, kaup.talon peruskorjauksen aloitus 0,15M€, Yhteiskoulu B-C aloitus 1,2 M€. vastaanotttohalli 1,5 M€,viemäri ym. verkoston rakentamista 0,630 M€. Jne.

Erilaisia muita rak.kohteita aloitetaan monen M€:n edestä. Kovin relevanttia ei ole niitä luetella. Tosin ihmettelen, mitä elvytystä on lainata 1 M€ samansuuruisen lainan hoitamiseksi Nikkarikeskuksessa?

Oleellista tässä on, että kun on kysytty miten teknikka priorisoi jos pitää karsia, on vastaus ollut, että luottamusmiehet tuon työn saavat tehdä!

Minun vastaukseni olisi, että suoritetaan raju leikkaus. Tärkeys kartoitetaan ja suunnitellaan huolella.

Ulkopuolisen on mahdoton päästä sisälle asioihin, jos keskustelusta suurinpiirtein kieltäydytään. Kaikki tai ei mitään on virkamieslinja ollut.

Minun mielestäni elvytys on yhtä paljon laatua kuin määrää. Suomen Valtio elvyttää 100 M€:lla. Kurikan kaupunki 10,3 M€:lla, kaikki velaksi. Onko suhde oikea?

Tiedän, että investointiosa on tehty kesällä toisenlaisen taloustilanteen odotuksesssa. Nyt pitäisi sovittaa asiat tähän hetkeen. Mikä on enemmän, mikä vähemmän tärkeää?

Tiedän senkin, etteivät puheeni miellytä monia. Vilpitön totuus on kuitenkin tuotava esiin. 

kuva_358.jpg

Rakentaminen kannattaa aina elvytysmielessä. Silti  nyt taantuman aikana pitää ajatella, että investoinnin tulee tuottaa myös vastaisuudessa. Kurikan Kehitys-liikelaitos on avainasemassa. Ainakin minun ehdotukseni sille ovat kaikuneet kuuroille korville.  Pyydän anteeksi mahdollista karkeuttani. Sitä jonkin verran tarvitaan, että kykenee provosoimaan.


Kommentit

22.12.2008 0:27  Töihin ne, joille se kuuluu!!!

Missä luuraa järjen valo?
Eikö kukaan muu Kurikassa, kuin Matti tidosta,
että mailma on yhtäkkiä muuttunut.
Kun muualla tiedetään muuttunut tilanne, joka edellyttää tästä selviämiseen entistä
tarkempaa taloutta ja suunnittelua.
Siis harkintaa mitä todella nyt tarvitaan.
Niin ettei sitten lapsilta leikata, kun huomataan, ettei suunniteltu ajoissa.

22.12.2008 1:20  T.U.Iskula

Tiedostaa, mutta kuka virkamies täällä omalla nimellä uskaltaa antaa pinetäkään kommenttia kun kokemus on osoittanut että nimellä esiintyvään käydään käsiksi henkilökohtaisella tasolla. Margitin ja Juhanin kohdalla se on nähty ja muita ei nimellä ole esiintynyt eikä esiinny.

22.12.2008 1:31  N.U.Uskamuikkunen

Meidän on oltava siis nyt keskenämme? 0.27 Mitä tarkoitat lapsilta leikkaamisella?

22.12.2008 7:39  Jupe

Selvä on, että Kurikan tilanne on nyt lohduton rahoituksellisesti isojen investointien takia. Kaupunginhallituksella on iso vastuu ja iso rooli. Kokoonpano ei hyvää näytä tuovan. Jos ja kun Saarakkala jatkaa menoesitystensä linjaa ja joku mahdollisesti vielä puolustaa kuntaa ja kuntataloutta, on tuloksena lihava riita. Taitaa tulla vuodesta kaikkien revitysten äiti. Kyllä juhannukselta viiimeistään aletaan kysellä osakkeiden myyntivaltuutusten perään. Syynä silloin kuralla olevan kassan korjaaminen. Sääliksi käy jo nyt kaupunginjohtajaa.
Koko hallituksen talousosaaminen näyttää lepäävän nykyjurvalaisten varassa. Kurikasta on löysään lompsaan tottuneiden kerskakuluttajien tiimi menossa törsäämään, jos ei ihmeitä tapahdu.

22.12.2008 7:44  Uusi hallitus ja uusi kaupunginjohtaja vastaa asioista

Valtuusto on 15.12.2008 käsitellyt ja hyväksynyt vuoden 2009 talousarvion. Ollilan rooli näyttää olleen siinä, että rahoitustuotoista on vähennetty 2milj. euroa. Kun hän ei nyt esille ottamiaan asioita ole ko. kokouksessa ottanut esille, niin voi kysyä, eikö hänen nyt esittämänsä asiat ole hiivan heittämistä uuniin jälkikäteen.
Sinänsä on mielenkiintoista havaita, että kun ylijäämä vuoden 2008 talousarviossa oli vielä 5milj. euroa, niin nyt ollaan ylijäämän suhteen pakkasen puolella. Kurikan pelastus vielä toistaiseksi on kattamaton ylijäämä 40milj. euroa. Siitä riittää tietenkin vielä nakertamista. Kun tiedostaa alkaneen laman ja Fortumin osinkotulojen pienetymisen, on selvää, että uudella Kurikalla on jatkossa taloutensa suhteen työmaata edessään. Lisäksi huono merkki on väkiluvun jatkuva lasku sekä väestön ikääntyminen, mitä Jurva-liitos vielä edesauttaa.Eiköhän nyt ole viisautta antaa uuden hallituksen ja uuden kaupunginjohtajan ja hänen alaisensa henkilöstön alkaa selvittää asiaa ja antaa heille työrauha. Mielestäni tällä palstalla melskaaminen näistä asioista ei palvele ilmeisesti muita kuin Olillaa ja hänen kirjoituksiinsa ihastunutta joukkoa.

22.12.2008 8:09  Jupe

Tosi on , että uusi kaupunginhallitus pitäisi olla elin, joka vastaa asioista. Kokemus on kuitenkin osoittanut, että asioista ei joko välitetä tai sitten on niin vaivalloista muuttaa mitään , ettei kukaan vain jaksa. Julkisuus ja keskustelu kuitenkin näyttävät jossain määrin ohjaavan ajattelun suuntaa. Pitäisi tietysti kysyä, kenen tarkoitusperiä palvelee kaikkien tehtyjen päätösten hiljainen hyväksyminen, vaikka tiedetään, että metsään ollaan menossa?

Mikä muuten on kattamaton ylijäämä?

Ylijäämä Kurikalla todella on tuo 40 milj. euroa. Siitä tosin Neste Oilin osakkeina on 25 milj. euroa, joten ei tuo paljon kassaa lämmitä. Mielestäni keskustelu palvelee kehitystä ja voi jopa aiheuttaa sen, että joku ottaa järjen käteen. Vaikka mitä vakuuteltaisiin, nyt ollaan ison kriisin alkumetreillä. Ei kai Ollila ole sitä kriisiä synnyttänyt? Seurasin valtuuston työskentelyä talousarviokokouksessa. Siellä henki selvästi oli, että enemmistö ei halunnut tässä vaiheessa muuttaa juuri mitään. Vasta pakon edessä sitten joudutaan toimimaan. Valtuustossa harvoin suuriin muutoksiin päästään, ei siellä esitykset enää auta. Klo 7.44 henkilön soisi ottavan uuden asennon ja alkavan keskustella asiasisällöistä. Minä ainakin haluan tietää kenen toimesta nämä kaikki hulluudet on valmisteltu.

22.12.2008 8:25  Tekoja odottava

Aika on toimia nyt, itse asiassa olisi pitänyt toimia jo aikaisemmin, mutta viimeistään nyt. Koko investointibudjetti uuteen tarkasteleluun. Näyttää siltä, että useat kohteet on rahoitettu vasta aluosaltaan, eli nyt allekirjoitetaan vekseli, jota maksetaan sitten tulevina vuosina kun kohde pitää saada päätökseen. Kustannusarviot ovat mitä sattuu niinkuin tähänkin saakka ja yleensä alamittaisia, eli vekseli senkun kasvaa. Osoittava sormi kohdistuu suunnittelujaoston puheenjohtajaan ja teknisen lautakunnan puheenjohtajaan, joka nyt saatujen tietojen mukaan onkin sama henkilö. Kun valta keskittyy, niin kuka suorittaa priorisoinnin, kuka tarkastelee kriittisesti tehtyjä esityksiä. Mutta syyttely ei nyt auta, on tehtävä päätöksiä. Ensimmäisenä investoinnit on otettava hallituksen päätöksen taakse, eli investointia ei aloiteta ennen hallituksen päätöstä. Aloitettava investointi on saatettava loppuun, eli nyt on katsottava tarkkaan, mitä aloitetaan ja mitkä jäävät odottamaan. Hallitus on avainasemassa yhteistyössä valtuuston kanssa. Jos virkamiehet eivät kykene priorisoimaan niin luottamushenkilöiden on se tehtävä, ei auta itku markkinoilla. Pelastetaan edes veroprosentti.

22.12.2008 9:20  !!

Onneksi edes virkojen täyttö on hallituksen takana , jos hallitus tuota valtuutusta kykenee käyttämään, edes enemmistön turvin. Investoinnit pitää jähmettää ainakin niin , ettei heti 1.1. aleta tilailla tavaraa ja toimituksia tekniikan toimin. Nyt ei enää leikitä. Kun konkursseja alkaa tulla ja päitä kaatua, on pian paniikki päällä. Nyt on rehellisyyden ja tosiasioiden aika vihdoin tullut. Nyt odottaisin kokoomulselta ja perussuomalaisilta niitä konkreettisia esityksiä?
Ylimittaisten lupausten ja suhteettomien toiveiden tynnyri on talousarvio. Reaaliaikaisten ihmisten on otettava hommat hanskaan.

22.12.2008 10:31  Kummastelija

Kuntaliitos henkilöityi Kurikassa Mattiin ja hän saikin sen kovan taistelun jälkeen läpi.
Eilisen blokin aihe olisi pitänyt olla jo vuosi sitten kaikkien huulilla. Projektien aloittaminen on huomattavasti helpompaa, kuin niiden loppuun saattaminen. Jälkiviisaus on vielä helpompaa.
Entäs budjetti? Matti pitkäaikaisena valtuuston puheenjohtajan tietää tarkalleen miten budjetin valmistelu etenee ja miten siihen voi vaikuttaa. Budjettikokouksessa tärkein asia oli henkilövalinnat, jos budjetin leikkaamiseen olisi keskitytty samalla tarmolla kuin Heikkilän saamiseksi puheenjohtajaksi, tilanne olisi nyt toinen.
Nyt ollaan jo pahasti myöhässä! Teknisen lautakunnan ja suunnittelujaoston puheenjohtaja on tietenkin keskeisessä roolissa nykyistä budjettia laadittaessa, ellei ollut, sekin olisi kummallista!

22.12.2008 10:35  äänestäjä

Kepulla ja SDP:llä on valta toimikaa!

22.12.2008 10:49  kiinnostunut

Selittäiskö joku asiantuntija hieman tätä vastaanottohallia 1,5 M ?

22.12.2008 11:47  Että näin

Keskeisin henkilö taloussuunnitelmaa laadittaessa on Kaupungin johtaja sekä talousjohtaja. Kaupungin ylimmän virkamiesjohdon tulee lijalla kädellä ohjata talouskehitystä. Jarvan aikana budjettiesitykset annettiin suunnittelujaostolle juuri sellaisena kun eri hallinnonalat olivat itse toivoneet. Jos ohjaus talousasioissa on tällä tasolla mihin Kimmo Jarva ne paalutti on luottamusmieshenkilöstön hankalaa muuttaa budjetin antia kuntalaisille huonommaksi. Valtuusto on siunannut kaikki investointi ja käyttötalousmenot budjettikokouksessaan 15.12.2008 Siellä kaikui kuuroille korville kaikki varoituksensanat .Velkaantumisentie on tietoinen valinta koska ei uskalleta laittaa itseään altiiksi arvostelulle paitsi M Ollila

22.12.2008 11:56  Muistanko väärin?

Eikös se ollut niin, että Jarvan alkuvuosina Ollila yritti vaikuttaa valmisteluun, mutta sai siitä aika lailla silmilleen suurin piirtein tyyliin "Mikä se on valtuuston puheenjohtaja sekaantumaan valmisteluasioihin"

22.12.2008 12:03  Ei voi enää kaunistella

Liika raha rämettää hallinnon, näin on käynyt Kurikassa. Lahjoittakaa kehitysmaihin ne osakkeet niin tulisi jotakin tolkkua kunnallishallintoon. Nyt ihmetellään, Matti on ihmetellyt jo kauan ja monim muukin, kerskarakentamista ja tyhjiä rakennuksia, urheilukenttäkin piti saada kahdeksanrataiseksi, riittääkö kaikkille radoille edes huoksijoita, valtionosuuksia ei ole haettu vuosikausiin, normia ei ole noudatettu. Missä lymyää tekninen johtaja ja teknisen lautakunnan puheenjohtaja, kuusen alla varmasti. Kuunneltais nyt edes Mattia asioissa, eikä mollattaisi henkilönä. Kaupunki ei voi mennä konkurssiin, mutta tolkkua toivottaisiin sinnekin.

22.12.2008 12:15  ent. kok. äänestäjä

Jarva päästi kaupungin kehityksen konkurssiin johtavalle tielle. Tässähän se totuus karuimmillaan on. Sitä ei voine kukaan kieltää. Vanhoina aikoina esityksissä oli sentään joku tolkku. Onhan selvä, ettei edes hallituksessa saati sitten valtuustossa mihinkään karsintoihin enää kyetä. Muistan kun Mukkala teki ensimmäisen budjettinsa, joka niissä oloissa oli kauhistuttava, Sitä raasittiin, mutta juustohöylällä. Tiilanne vain paheni, kun ei kyetty priorisoimaan ja karsimaan jotakin kokonaan. Muistaakseni silloinkin jostain suuunnasta tuli varoituksen sanoja.
Kurikka on nyt menossa huimaa vauhtia hunningolle. Nyt tarvitaan kaikki mukaan yhdessä sekin on totuus. Jos nyt joku taho haluaa harrastaa oppositiopolitiikkaa, se on lopullinen isku. Tästä selvitään, vaan ei kevein asentein.

22.12.2008 12:17  O-huuli

Niin mikä se vastaanottohalli on. tehdäänkö siis tyhjilleen halli odottelemaan parempia aikoja?

22.12.2008 12:27  Väestökatoko pelastaa

Aikalisä paikallaan, mikään ei kaadu vaikka mietitään asioita. Ottakaa vaikka ulkopuolinen "asiantuntija" katsomaan ensi vuoden talousarviota ja antamaan siitä lausuntonsa. Osakkeita ei nyt kannata myydä, jos joku niihin nojaa vai oliko myyntivaltuuksien myttyynmenon jälkeen ainut mahdollisuus ajaa talous suohon, jotta osakkeita on pakko myydä. Entäs sitten kun siltä osin loppuu osingot ? Tyhjiä seiniä on ja tyhjiä neliöitä, sehän näyttää komealta. mutta onttoa on. Draivia sanoi eräskin toimittaja ja sitähän on riittänyt, pysyykö kaikki edes perälaudassa kiinni.

22.12.2008 12:37  Pekka Järvinen

Voidaanko puhua Kurikan uudesta budjetista elvytysbudjettina? Minkälainen budjetti pitäisi tehdä tälläisenä hidastuvan kansantuoton aikana? Voiko kunta elvyttää? Vastaukset löytyvät näihin kysymyksiin jo tämän päivän kommenteissa, kun osaa oikein lukea. Kaupungin päättäjien taidoista tunnutaan olevan kovasti huolissaan; se on hyvä, koska talousasioissa kannattaa aina pitää kylmä rinki takapuolen suunnalla. Sitten puhutaan, ettei täällä saisi repostella. Eikö muka näistä asioista saisi puhua. Vaikka puhuttaisiin mitä tahansa sontaa täällä, on se aina parempi, kuin olla puhumatta. Luulisin, että luottamus- ja virkamiehet, jos eivät nyt aivan kurrenttia tietoa täältä ja muista keskustelupalstoista ja blogeista saa, niin saavatpahan ainakin ajattelemisen aihetta. Ja älkää luulko sitten kaikki, että täällä vaan kepulaisia ajatuksia viljellään; minä mm. edustan ajatuksia keskustasta kolme piirua oikeammalle. Asia on niin, että puoluepolitiikalla ei ole sijaa päätettäessä tietyistä taloudellisista näkökohdista. Kuntaa managementoida kuten yritystä, ilman typeriä puoluepoliittisia käden vääntöjä.
Kun lukaisee Ollilan alustuksen, voisipa nopeasti ajatella, että siinäpä varsin näppärästi laadittu elvytysbudjetti, työllistetään rakennusalan työttömäksi jääneitä ja samalla otetaan hyöty alentuneista rakentamiskustannuksista. No voiko kunta tehokkaasti elvyttää? No ei voi. Valtio voi elvyttää. Globaali taantuma aiheuttaa vientitulojen laskua. Tämä vetää vientiyrityksiä alas ja aiheuttaa työttömyyttä. Vientiyritysten päivärahoillasinnittelevät työttömät ostavat kaupoista vähemmän tavaraa eli kuluttavat vähemmän jolloin kotimainen kysyntä vähenee. Työttömyys leviää näittenkin yritysten työntekijöitten pariin. Samalla leviää epäusko koko yhteiskuntaan ja yritysmaailmaan; kaikki vähentävät investointeja. Osakesijoittaminen vähenee, siirretään rahaa turvallisempiin papereihin, esim. kultaan ja luotettaviin valtion korko- ja obligaatiorahastoihin (i.e. ennen ne olivat USA:n obligaatiot, heh heh). Raha häviää markkinoilta ja kansantuoton kasvu hidastuu. Jokainen, joka on lukenut kansantaloutta, muistaa kansantuoton kehityksen ja työttömyyden kulkevan käsi kädessä. (Olikohan se jotenkin niin, että kansantuoton kasvaessa 5% -> työttömyys vähenee, sen vähemmällä kasvulla työttömyys pysyy vakiona ja alle 3%:n kasvulla työttömyys lisääntyy). Ja taantuma on nyt etenemässä sitä vauhtia, että kansantuotannon kasvun on ennustettu ensi vuonna kokonaan pysähtyvän.
Valtio voi elvyttää siten, että tuetaan kotimaista työllisyyttä esim. laittamalla käyntiin erilaisia paljon työllistäviä investointihankkeita. Nimenomaan sellaisia, jotka käyttävät nimenomaisesti kotimaista tarjontaa. Perinteiset kohteet muistetaan entisajan hätäaputöistä, joissa ei saanut käyttää paljon lapiota kummenpia työvälineitä. Aatamisaikuista, mutta tällöin ainakin kaikki rahat jäivät kotimaahan. No valtio voi lisätä investointejaan ja antaa erilaisia tukipaketteja kunnille sekä yrityksille. Valtio voi ottaa lainaa. Valtio toimii makrotalouden yksikkönä. Se voi huolettaa olettaa, että elvytykseen käytetyt eurot jäävät pääasiassa kotimaisille markkinoille, omaan makrotalouteen. Työllistetyt ostavat taas voita leipänsä päälle ja maksavat verojaan valtiolle ja lisäävät kotimaista kysyntää. Eli raha kiertää valtiolta takaisin valtiolle itselleen. No elvytyslainathan on maksettava sitten aikanaan takaisin. Valtion lainankantokyky on kuitenkin aivan toista luokkaa, kuin nykykuntien.
No mitenkäs kunta elvyttää? Kunta voisi elvyttää siten, että jos kunnassa asuu paljon rakennusalan ihmisiä, jotka jäävät laman alla työttömiksi, järjestää kunta niille töitä. Tämä tarkoittanee sitä, että kunnan pitäisi itse olla rakentajana eli palkata nuo työntekijät itse. Jos rakennusliike on asialla, niin kuka takaa, että kunnassa tekevät työntekijät ovat omia kuntalaisia. Rahat voi lipsahtaa seinäjokisille. Hankkeethan pitää kilpailuttaa. Ennen vanhaanhan rakennustyöt tapahtuivat paikalla rakentaen; rakennustarvikkeet saatiin esim. kunnan alueelta toimivalta sahalta; monet rakennusosat hankittiin paikallisilta toimijoilta. Suuri osa investointimenoista jäi paikkakunnalle. Nykyään asianlaita on toinen. Ikkunatkin pitää ehkä ostaa Virosta.
Jos kunnalla on löysää rahaa, niin laman aikana kannattaa investoida, tulouttaa alehintojen säästö kotiin. Kustannukset ovat laskeneet nousukauden ajoista. Ja lainaraha on edullista. Mutta onko Kurikalla nyt löysää rahaa; ainakin tähän saakka kaikissa kuntaliitoskunnissa emäkunnista on jouduttu pumppaamaan rahaa liittyvään kuntaan. Onko jurvalaisilla samat palvelut kuin Kurikkalaisilla? Onko Jurvan ja Kurikan väliselle tielle rakennettu kevyen liikenteen kaista ja onko tie valaistu. Mitä muuta pitäisi tehdä palvelujen harmonisoimiseksi?
Veikkaisin, että Kurikan ensi vuoden talousarvio on tehty nousukauden tunnelmissa. Rahaa on ollut rutkasti ja se on polttanut taskuissa. Sillä ei ole mitään tekemistä elvyttämisen kanssa.
No mitä kunnan sitten pitäisi tehdä tässä vaiheessa? Houkuttelevaa olisi ryhtyä rakentamaan, kun nyt mahdollisesti samalla rahalla saisi enemmän kuin viime kesänä. Tekijöitä löytyisi ja hommat sujuisi. Mutta mitäs jos kunnan alueella toimiville yrityksille tulee laman aikana tollikkoja? (Tutkikaa elinkeinorakennetta!) Jos työttömyys lähteekin kasvuun, kunnan tulot vähenevät, talous kiristyy, pitää ottaa lisää lainaa kunnan käyttömenoihin? Silloin ei vanhat lainat naurata. Ehdotukseni: tehkää suunnitelmat valmiiksi, mutta odottakaa ainakin ensi kesään saakka. Silloin pystytään antamaan taloudellisesta tilasta parempia ennusteita kuin nyt. Miettikää asia uudelleen! Todennäköisesti rakennuskustannukset matkaavat alamäessä vielä pitkään; nyt odottaminen ei maksa! Tehkää pelkästään tulipalohommia eli korjausinvestointeja kiireellisimpiin paikkoihin.
Kunta ei pysty elvyttämään, mutta kunta pystyy kiristämään talouttaan. Laatikaa säästöbudjetti. Tehkää leikkauslistoja. Jokainen valtuutettu ja lautakunnan jäsen voisi miettiä, mistä säästetään. Mutta säästäkää vähäosaisia, älkää ottako niiltä rahaa pois. Kuulutan tässä taloudellisessa tilanteessa yhteisvastuuta. Miettikää säästöjä erityisesti toiminnoista, jotka eivät ole lakisääteisiä, kuten vapaa-ajan lautakuntien kulut. Suuret säästöt saa säästämällä palkkakuluissa; miettikää sitä mahdollisuutta, että lomautatte vaikkapa kunnan viraston henkilökunnan hetkeksi aikaa. Ja samaten opettajat hetkeksi kesän aikana, vaikka siitä suunnaton haloo nouseekin. Laskekaas säästöt! Saman tien voisitte sitten laittaa pätkätyöasiat kuntoon, jos sellaisia ongelmia on; ettei esim. kouluavustajia ja määräaikaisia opettajia aina pistetä kilometritehtaalle toukokuun lopussa. Ja vaikein asia vielä: miettikää veroprosentin korottamista, siinä on korotusvaraa.
Nimim. Pekka Järvinen matkustaa nyt Nurmooseen joulua painimaan ja muistaa monta kertaa onnitella nurmoolaisia hyvästä päätöksestä liittyä Seinäjokeen. Hyvä joulua kurikkalaisille ja vielä jurvalaisille. Muistakaa jouluna ja muulloinkin vähäosaisia ja yksinäisiä konkreettisin teoin! Palataan langoille ens vuonna.

22.12.2008 15:21  O-huuli

Veroprosentin korotusta voi miettiä tietyst. Maailman loppuun asti. Kuitenkin sen vaikutus on 1,75 miljoonaa euroa/ 1 veroprosentt´! Ehkä ei aivan heti ekax kantsi siihen mennä. Vaje on 4 veroprosentin kuokkaa eli 22 % Kurikan kuntaverokannaksi? Huippu juttu.

22.12.2008 15:27  Pelastetaan edes veroprosentti liike kokoon

Samaa mieltä veroprosentista kuin kommentti 15:21. Sehän ei ratkaise mitään, muuta kuin lisääntyviä esityksiä ja holtitonta rahankäyttöä, jos oikein muistan niin jotkut sitä talousarvion esittelyn yhteydessä esittivät, eli he jotka olivat talousarvion rakentaneet, helppoa heille, siitä yli mistä aita matalin, on vanha sanonta. Toisten taskuille on helppo mennä kun se tapahtuu laillisesti, laman vaikutuksesta ne taskut ovat vain kovin ohuita seteleistä.

22.12.2008 15:39  Tuloveroprosentin nosto edessä

Veroprosentista sen verran, että se on nyt 18,00 prosenttia, mikä on selvästi alhaisempi kuin esim. naapurikunnissa. Sillä asialla ei ainakaan väkilukuun ole ollut merkitystä, koska väkiluku on laskenut. Ensi vuoden talousarviossa näyttää vuosikate olevan n.2,8 milj.euroa, kun investoinnit ovat n. 10 milj. euroa eli kaupunki velkaantuu lisää yli 7 milj.euron edestä. Täten on selvää, että Kurikka joutuu vuoden päästä nostamaan veroprosenttiaan. Ilmeisesti se olisi sen joutunut tekemään jo nytkin, ellei Jurvaliitoksen yhteydessä ilmoitettu, ettei sentakia veroprosenttia nosteta.

22.12.2008 16:10  Jyrkkä ei veroprosentin nostajille

Mistä tiedät mitä väkiluku olisi ollut ilman tuota 18 veroprosenttia. Totean vain, että veroprosentin nosto ei ratkaise mitään. Asenteisiin pitää tulla muutos, ei näille päättäjille mikään riitä. Kun puhutaan vertailusta naapurikuntiin, niin on kyllä syytä muistaa osinkotuotot, mikä on Kurikassa ja taas naapureilla ei ole. En kyllä halua lukeutua veroprosentin nostajiin niinkuin 15:39 haluaa lukeutua.

22.12.2008 16:16  O-huuli

Jurvan veroprosentin alennuksen vaikutus verotuloihin oli n. 0,8 milj. euroa. Lopullinen vuosikate oli noin 0,8 miljoonaa, kun osinkotuottoparvio pantiin oikealle kohdalle. Poistojen jälkeen meno on miinuksella 2,3 miljoonaa euroa. Että sellaasta

22.12.2008 16:32  Kilpailu menolisäyksistä kiihtyy ?!????

Ja valtuusto vain hymisteli, niinkö. Pitäiskö valtuuston kokoukset siirtää päiväsaikaan pidettäviksi, yön hiljaisina tunteina päätökset on mitä sattuu, 43 valtuutettua paikalla, vai oliko se niin ja virkamiehet päälle, vai miten se oli. Kuinkahan moni heistä oli selvillä mitä päätettiin.

22.12.2008 19:42  Kommunisti

Kyllä kepu ja sosialistit laittaa Kurikan asiat kuntoon. Uskokaa nyt jo. Kaverit ja toverit tietää kaiken. Näin ennenkin itärajan toisella puolen.

22.12.2008 20:07  mettäkyläänen

On muuten sellaanen koalitio ny vallas notta siinä kärsii kaikki sellaaset,jokka ei oo verokirjalla töis.Matti ja Margitti kattoo uutta liittua vaalianpunaasilla klasiilla.Mikää ei piisaa,meillon pian "pankrotti".

22.12.2008 20:31  Päivä kerralla

Kuulkaapa ny. Kurikka on vahvalla kivijalalla. Se on seinäjoelta päin kattottuna suurin ny ja kasvaa vaan! Uskalsi laajentua ja samalla taata Kurikka nimensä pysymisen kartalla!
Talousarvion menoista löytyy paljolti korjausrakentamista ja varsinaiseen uuden rakentamiseen pitäisi kyllä mielestäni kysyä valtuustolta lupa , jos se on mahdollista! Repataan vanhoja ja tehrään uusia tiloja vain tarpeeseen, se on siinä sanoi Mertajärvikin! Eletään tätä päivää, eikä viisastella!!

22.12.2008 20:54  Kepu ja Kako

Kepu tulee ehkä nimestä Keskustapuolue, jonka nimistä puoluetta ei ole ollut olemassa moniin vuosiin.
Kako tulee nimestä Kansallinen kokoomus.
Miksei Kakoa käytetä?

Omasta mielestäni voitaisiin herjaavat lyhenteet vähitellen jo unohtaa.

Eiköhän käytetä rehdisti oikeita nimiä eli Suomen Keskusta tai Keskusta ja Kokoomus!

22.12.2008 21:20  Pekka Järvinen: Besser Wisser vai häirikkö?

Ja taas Pekka Järvinen häiriköi näillä blogisivuilla. Joku käytti Järvisestä jo nimeä
"blogiterroristi", koska hän terrorisoi kommenttisivua ylipitkillä kommenteillaan kuin Besser Wisser (kaiken tietävä) ainakin.

Hän vie tilaa asiallisilta ja asiallisen pituisilta kommenteilta eli muilta kommentaattoreilta ikään kuin olisi näiden
sivujen yksinomistaja!

Tämä ei todellakaan ole mikään esitelmä-
palsta!

22.12.2008 21:24  Jäpä

Matti Ollila on kyllä sanonut, että tänne sivuille aina mahtuu. Minun mielestäni voi asian sivuuttaa, jos ei tykkää sisällöstä.

22.12.2008 21:26  näin on

Mettäkylääselle, jotta yritysten verot määrää verottaja eli valtiovalta. Siellä on se yhteisöveroautomaatti, josta kuntakin saa osuutensa.

22.12.2008 21:31  Hannu Koiviston blogit vastenmielisiä

Tämä blogisivusto on todella hyvä verrattuna esim. Hannu Koiviston blogeihin.

Sen vuoksi kommentti Koiviston blogeista tälle Ollilan blogien kommenttisivulle.

Hannu Koivisto käyttää blogejaan muiden kunnallispoliitikkojen herjaamiseen ikään kuin olisi itse puhdas kuin pulmunen; todella vastenmielistä ja lähes yököttävää.

Ei ihme, että Koivisto pääsi valtuustoon ko-
koomuksesta viimeisenä vasta tarkistuslas-
kennan jälkeen, vaikka onkin kansanedus- tajaehdokas edellisistä vaaleista!

22.12.2008 22:00  Töihin ne, joille se kuuluu!!!

Onpas täällä päivän kuluessa käyty hyvää keskustelua.
Paljon oikeita arvioita ja ehdotuksia kaupugin taloudenhoidosta.
Menneestä ja nykymenosta.

Sitten on niitä kommentteja joista huomaa, ettei ole tarkkaan seurattu sitä, mitä kukakin tekee.

Sitten on niitäkin, jotka räyhäävät ja mollaavat M. Ollilaa tekee hän niin tai näin.
Lisäksi luullaan, että hänellä on kaikkeen kaikkivoipa kyky tai hänen on vastattava kaikesta huonosta tai ( myös sellaisesta, joka on vain jonkun mielestä huonoa. esim. siitä, että joistain asioista joku on hänen kanssaan samaa mieltä)

Tuosta voi vain päätellä, ettei kaikilla ole kykyä tai halua nähdä riittävästi kaupungin hallinnon rakennetta. Eikä organisaatiossa eri toimijoiden vastuuta.

Nuuskamuikkuselle: Tarkoitan: Jos kaupungin talous menee, niikuin on tämän hetken näkymät, niin ajaudutaan tilanteeseen, jossa leikataan suurista menoluokista, kuten opetustoimesta -(LAPSILTA) mm. ryhmäkoko, tukihenkilöt ym.

Sehän on ollut Suomessa yleinen käytäntö, kun ruvetaan hallinnon kuluja vähentämään.
Sitten vain sanotaan, ettei muualta saada riittävän suuria säästöjä.

Katsotaan nyt kuinka tässä tulee käymään!

Joku vielä väitti, että Ollila puhui vasta valtuustossa säästöbudjetista.

Siinä sitä taas tuli "uutisankka"
Kyllä hän on vahvasti tuonut esille (muistaakseni parin kuukauden ajan)
ettei tuo budjetin velanotto ole oikein ja että budjetti tulisi palauttaa uuteen valmisteluun.

No valtuusto ei kyennyt tai halunnut tuota päätöstä tehdä.

Tuleva kaupunginhallitus esittelijöineen joutuukin sen johdosta uuden kovan paikan eteen, jos kykenee, osaa tai hoksaa.

On toisaalta hyvin ymmärrettävää, ettei muut luottamusm. / viranhaltijat halua eikä rohkene osallistua omalla nimellään tähän keskusteluyhteisöön.

Matiin ja Margitiin kohdistuva alatyyli ei houkuttele.
He, niinkuin me muutkin ymmärämme kokemuksesta, miten kykenemättömiä
asialliseen keskusteluun oleva joukko käyttäytyy.
Siitä on hurjia esimerkkejä.

On se näköjään kovin vaikeaa joidenkin ymmärtää ja hyväksyä
enemmistön laillisia päätöksiä.

Olisi kovin toivottavaa, että he kasvaisivat aikuisen ihmisen mittoihin ja osallistuisivat asialliseti vuorovaikutukseen, muuten tulee käsitys,
etteivät he ole vielä saavuttaneet vuorovaikutustaidoissa edes kansakoulun oppimäärää.

Tämä päivä täällä niinkuin moni edellinenkin kyllä osoittaa, että sellainen hyvä kehitys on menossa.

Onneksi yhä harvemmin esiintyy em. puutteita.

22.12.2008 22:13  Hävettää kurikkalaasten puolesta

Kommentti klo 21:20:

Kuulehan älä tule tänne möykkäämään kommenteillasi.

Asialliseti käyttytyvät lukevat Pekka Järvisen ajatuksia montakertaa mieluummin kun kertaakaan sun rivoa esilletuloa.

22.12.2008 22:31  Oletko toisen blogin kirjoittaja???

KLO 21:20
Taisit tulla kadehtimaan hyvää blogia!

22.12.2008 22:45  Kaikemmoista

Jurvan Sanomien sivuulla www.jurvansanomat.fi oli jouluunen kappales "Joulu on hiljaisuus"

22.12.2008 23:13  Hip

Huomenna on autunauttu. Hyvää ja iloista joulua kaikille. Kyllä oli taas mukava päivä.

23.12.2008 0:28  Säästöä

Paljonko säästyis, JOS ei annettaisi diapeetikkojen ja syränvikaisten mennä alkoon ostamaan viinaa?


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini